Jeg blev anbefalet at bruge noget af mit markedsføringsbudget hos A, de reklamerede (mundtligt) med etisk søgemaskine markedsføring og brystede sig meget af at de fulgte reglerne så det lød jo meget godt. Fandt sidenhen ud af at ham der anbefalede mig dem ikke selv havde prøvet dem. Det viser sig at de skriver nogle artikler til mit site om er crafted på en sådan måde at søgemaskinerne rammer dem og placerer dem højt, og det var jo sådan set godtnok, så kunne jeg få udfyldt "Artikel" sektionen på min hjemmeside, så gik der et par måneder så kom det første udkast til artiklerne...og det var den VÆRSTE gang vrøl, både gramatisk og indholdsmæssigt. Jeg må ikke anvende de artikler vi fik udarbejdet derfor kommer jeg her med et eksempel på noget andet end det mine artikler handlede om, der kunne f.eks. stå: "Køkkenkniv er kniv man bruger i køkken, kniv er skarp. Skarpe knive bruges blandt andet til madlavning" Okay det var et godt forsøg...jeg kan ikke lave det ligeså vrøvlet, men de er tæt på. Teksterne var så forkerte at det ville skræmme alt hvad der hedder kunder langt væk, jeg skrev og brokkede mig over det og brugte efterfølgende lang tid på blandt andet at undervise deres skribenter i dansk gramatik. Efterfølgende en uddannet folkeskolelærer til at læse korrektur på det de havde lavet, de skiftede skribenten ud to gange for til sidst at sætte en "mediegrafiker" til at skrive mine artikler. Jeg brugte mere og mere tid på det, og da jeg rundede de cirka 15 timer læste jeg salgs og leveringsbetingelserne hvori der stod at de producerede artikler til enhver tid tilhørte A og ved afbrydelse af samarbejdet skulle artiklerne pilles ned fra min side. Jeg kontaktede sælgeren og fremførte et argument der bestred rimeligheden i at de havde de fulde rettigheder til mine artikler primært begrundet med at jeg havde skrevet / omskrevet / rettet 80% af ordlyden i artiklerne samtidig med at en stor del af det var cut''n''pasted fra min hjemmeside. Jeg fik at vide at deres forretningsbetingelser _ikke_ var til forhandling og at artiklerne var deres ejendom. Jeg svarede herefter tilbage at jeg derfor ikke ønskede at have del i udformning af artiklerne og begyndte blot at svare med "godkendt" / "ikke godkendt" ... flest af sidstnævnte. Til sidst blev det så også en for stor tidssluger for mig så jeg valgte at annullere aftalen med den begrundelse at jeg ikke troede på kvaliten af deres produkt samt at jeg betvivlede skribentens evne til at skrive meningsfylde artikler som ville give et fornuftigt førstehåndsindtryk af min virksomhed. Herefter fik jeg en mail fra en af deres "beancounters" om at min opsigelse var accepteret og at jeg havde en måneds bindingsperiode. Det skal hertil siges at jeg havde indbetalt et beløb svarende til 3 måneders "bronce" løsning som jeg havde krav på at få tilbage, der måtte kun "bruges" af pengene såfremt de skaffede trafik til mit site, hvilket de logisk nok ikke gjorde eftersom de ikke havde fået fremstillet nogen artikler endnu. Jeg spurgte derfor om hvorfor i alverden de vil holde fast i sådan en tåbelig opsigelses periode da de på ingen måde fik noget ud af det udover en utilfredskunde, fik efterfølgende en mail tilbage om at "forretningsbetingelserne gælder for alle kunder, også mig". Jeg klagede over behandlingen til direktøren men lod det herefter ligge, hvis de ville lege beukrater så skulle de da have lov til det. Nu skriver vi så 6 April (min brors føsda'' ... hiphip hurra!!!) og jeg afbrød samarbejdet ca. d 20 Januar og har stadig ikke modtaget mine penge retur, igår sendte jeg så en mail |
Søgemaskine optimering - vær på vagt.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
Undskyld stavefejl...kik på klokken hvis i undrer jeg :) |
Det er der ingen der gør. Punktum. Jeg har mange gange anbefalet folk at holde sig fra SEO-virksomheder, der påstår at være åhh så skide "etiske" og i stedet for vælge nogen der er ærlige. Jeg skrev en længere kronik til Comon om dette i 2005 med titlen: "Vrøvl om etisk markedsføring" og den er stadig lige aktuel. Med hensyn til kvaliteten af skrivearbejdet giver jeg dig helt ret i, at det desværre er alt for dårligt mange steder - men bestemt ikke alle. Vi anvender f.eks. kun virkelig dygtige professionelle skribenter i det arbejde vi laver, og det ses tydeligt. Jeg forlanger af vores skribenter at de ikke alene kan skrive et korrekt dansk, men også at de kan skrive i mange forskellige stilarter, så det kan indpasses de enkelte kunder. Man skriver nu engang ikke på samme måde når det handler om et dildo-website (som vi lige har skrevet en masse til) som til et site med hårde hvidevarer eller financielle virksomheder (som vi også laver en masse til). Men det koster så til gengæld også lidt mere. Gode skribenter der bruger den tid det tager at lave noget ordenligt koster naturligvis mere end hvis man japper det igennem med en amatør. Heldigvis kører vi Amino-rabat for tiden på vores Informatioon Pages - og så bliver det hele jo lidt mere overkommeligt :) Dårligt skrivearbejde ses iøvrigt ikke kun indenfor min branche. Jeg har desværre ofte ses virkeligt elendigt arbejde fra bl.a. PR-folk. Nogle af de pressemeddelelser jeg har set gennem tiden kunne man end ikke bestå en 9. klasses eksamen i skriftligt dansk med, for at sige det mildt! |
Hej Mikkel C. Jeg kan godt forstå, at du er Pi.... Lige som jeg troede, at nu havde jeg da hørt alt det man kan komme ud for fra folk, der foregiver at være i samme branche (jeg har virkelig ikke lyst til at skrive "kolleger"), så bliver jeg endnu engang overrasket. Jeg har selv en side om SEO annoncehajer, som minder lidt om din oplevelse. Du må meget gerne sende mig en PM med, hvem det drejer sig om. Jeg vil også gerne fortælle din histore på Effektiv Markedsføring under "Pas på", så mange andre kan blive advaret om, hvad de kan risikere. Virksomheden du fortæller om bliver naturligvis nødt til at være anonym. Mvh, Christian. |
Hvis ikke du kan se fejlen må du poke mig så skal jeg smide et screenshot. |
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)