Hej. Jeg er medejer af et nystartet firma her i DK. Vi har netop været til en messe i tyskland. Inden turen henvendte vi os til den tyske ambassade i København og fik med deres hjælp et tysk momsnummer. Så langt så godt. Nu er messen overstået, og vi fik solgt en stor del af de varer vi havde med til messen, så det var en success. Nu står vi så med hovedpinen! Hvordan bogfører vi det? Vi sælger vel varerne fra vores danske firma til vores tyske firma? Momsfrit, da begge jo var et momsnummer. Men til hvilken pris? Jeg har hørt at det er ulovligt at sælge til et 'datterselskab' uden fortjeneste, er det rigtigt? På turen fik vi selvfølgelig en del udgifter til transport, hotel, messestand, fortæring, parkering osv osv. På ambassaden fik vi at vide at det i Tyskland var OK at trække al den slags udgifter fra i regnskabet. Er det rigtigt forstået? Jeg forestiller mig at det tyske firma skal købe varerne af det danske firma til en pris der kun efterlader et overskud stort nok til at betale hotel og andre udgifter samt at indbatale den overskydende tyske moms til det tyske momsvæsen. Er det lovligt? Jeg vil jo helst lave et regnskab der ender i et nul, så jeg ikke skal til at betale indkomstskat eller lign i tyskland. Skal jeg mon finde en revisor med speciale i dansk/tysk moms? |
Elmbaek:Skal jeg mon finde en revisor med speciale i dansk/tysk moms?
God idé
Tonny