Jeg er klar over at når man skriver en uopfordret mail til en modtager, hvor målet er at sælge, er det spam og ulovligt. Dog er jeg lidt i tvivl udover det. Mit spørgsmål lyder på, om det kaldes spam, hvis jeg driver en gratis online service (hvor man fx gratis kan tilmelde et eller andet), og sender en mail til relevante firmaer som kunne have interesse i at tilmelde sig gratis. Må man det, så længe man ikke direkte vil sælge produkter, men egentlig blot tippe firmaet om en gratis service, som de kunne have gavn af?? Håber der nogle som helt klart kan svare på dette, så jeg ikke længere er i tvivl. |
Hvornår er en e-mail spam??
// Jesper Skov
... næsten alt er spam. Ellers kan alle sende en mail for deres gratis-service i håb om at man køber noget andet på siden eller den udvidede betalingsservice. |
Havde frygtet lidt af det samme, men nu siger du jo hvad du vil. Er der nogle regler eller andre som måske ved det præcist? |
// Jesper Skov
§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det. Så kort sagt: Så snart du kan tjene penge på at du sender dem en mail er det spam, jeg formoder at den gratis service tjener penge på andre måder, enten via reklamer eller via et salg af andre ting på siden? Så sandsynligheden taler for at din mail vil være spam og i strid med markedsføringsloven. For god ordens skyld vil jeg lige nævne at de par sager der er faldet dom i, omkring mail og sms-spam er bødetaksten sat til 100 kroner pr mail / sms så vidt jeg husker. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
I sidste ende har det jo vel med salg for øje? Det eneste du helt sikkert kan, er at sende dem et brev - og det tror jeg faktisk har meget størrer gennemslagskræft. Jeg bliver ihvertfald selv mere glad når jeg får et brev, fremfor når jeg får en mail. Spørgsmålet er bare, om du vil bruge de penge der skal til på porto - og om du kan indsnvære din målgruppe, så du ikke behøver bruge flere penge end nødvendigt.. Breve er seje.. :) |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Jeg er enig med de andre i, at det betragtes som spam at sende uopfordret e-mails til erhvervsdrivende... Hvis du, som David siger...vælger at sende pr. post...skal du være opmærksom på Robinson-Listen, som er en fortegnelse over de erhvervsdrivende, som har frabedt sig den slags post... Du må ikke heller ikke sende uopfordret tilbud til en navngiven person...kun til et firmanavn... Og har dette firma frabedt sig det...så kan det give bøder... Det er ikke nemt! |
Sådan som jeg tolker det er det irrelevant om man tjener penge på det eller ej - det er sikkert underforstået at et firmas handlinger altid vil være med profit for øje. Ellers ville det også være for åbenlyst et smuthul, hvis man kunne begynde at diskutere hvorvidt man tjener på det eller ej. |
Som jeg forstår Robinsonlisten, så omhandler den firmaer, som ikke vil have deres adresse i (argh, og her er der lige et ord jeg ikke kan huske - men pointen er, at de ikke vil have deres adresse opført i et centralt offenligt tilgængeligt register). Noget andet er, hvis man kommer gående på en gade og ser firmaet "Jensen A/S", så kan man altid sende dem et brev - det hele handler om at forhindre folk i at sende/modtage uønskede ting. Jeg tror det er meget vigtigt, at man ikke forveksler dether spørgsmål med, om man kan sende emails, breve eller ringe til folk eller firmaer man gerne vil arbejde sammen med (det er noget jeg gør ofte) - men problemerne opstår, hvis man bliver sagsøgt. Og herefter er det op til en dommer at afgøre, om man har været i god tro - og det er dét lovene skal hjælpe dommeren med. Så, alt i alt, skriv, ring og duk op dér hvor det kan være nødvendigt - men, ting med måde. Men, derudover: breve - flotte dejlige breve (og med skumnisser i, Milla;) - de er tit rigtigt gode. |
Heh: "Jeg tror det er meget vigtigt, at man ikke forveksler dether spørgsmål med, om man kan sende emails, breve eller ringe til folk eller firmaer man gerne vil arbejde sammen med (det er noget jeg gør ofte)" Jeg mener selvfølgelig ikke, at det er noget jeg tit forveksler - men, jeg sender tit emails/ringer af og til til folk for at høre om de måske har brug for en som mig.. Så er dét vist på det rene ![]() |
Robinsonlisten hænger sammen med CPR og har ikke noget med virksomheder at gøre, listen opdateres 4 gange årligt og skal respekteres, man må derfor ikke sende adresserede reklamer til en person på robinsonlisten. Men ellers må man gerne sende adresserede reklamer til privatpersoner. Virksomheder kan markedsføringsbeskyttes i cvr (Det er ACE|NET f.eks., det har sparet en masse tid på telefonsælgere) CVR loven angiver nogle betingelser for brug af data fra cvr, herunder blandt andet: § 19. For juridiske enheder, der skriftligt Stk. 2. Ved videregivelse af grunddata fra registret til Sådan som jeg tolker ovenstående må man ikke benytte udtræk fra cvr til markedsføring overfor virksomheder mærket som værende markedsføringsbeskyttede. Sjovt nok er der så vidt jeg kan udlede ikke noget i vejen for at finde kontaktoplysningerne andetsteds og kontakte virksomheden alligevel. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.