Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kedelig sag - juridisk råd søges

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 05
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i markedsføringsøjemed entreret med et online firma som tilbyder sine medlemmer forskellige services, rabatter m.m.

Firmaet henvender sig til medlemmerne på flere måder, bl.a. via såkaldte one-to-one mails med aktuelle tilbud m.m.

Firmaet oplyser, at man ikke har nogen erfaring med lige min produkttype (kunst), men finder opgaven spændende. Det aftales, at firmaet skal producere en salgsmail som skal udsendes ud fra en nærmere bestemt segmentering. Der aftales også en pris på flere tusinde kroner.

Forløbet omkring udarbejdelsen er pgl. salgsmail er meget arbejdskrævende for mit vedkommende - langt mere tidskrævende end jeg havde kunnet forvente i betragtning af, at det er et professionelt firma, jeg har henvendt mig til og altså skal betale en høj pris for.

Det viser sig nu, at pgl. salgsmail iflg. oplysninger fra firmaet kun har været besøgt af ca. 3 % af modtagerne! For mig er der ingen tvivl om, at den er helt gal. Resultatet ligger langt under hvad jeg mener jeg med rette kunne forvente. Som jeg vurderer det, skulle firmaet ikke have påtaget sig opgaven med henvisning til manglende forudsætninger for at udføre den. Det viser sig også, at den aftalte segmentering ikke 100 % er blevet fulgt som aftalt, og endelig jeg får af tekniske årsager fra firmaets side ikke mulighed for at se det færdige udkast inden det går ud, hvilket jeg gør indsigelser mod.

Kort sagt jeg føler mig bondefanget og mener ikke på nogen måde har fået den vare som jeg nu vilblive afkrævet betaling for.

Kan jeg gøre nogen mangelsindsigelse gældende over for firmaet? Mit udgangspunkt er, at jeg ikke vil betale firmaet af ovennævnte grunde - og under alle omstændigheder ikke mere end en %-del svarende til det faktiske besøgstal på salgsmailen - altså ca. 3 %. Er der andet jeg kan/skal gøre?

På forhånd tak for konstruktive bidrag!

ART-Y alias Billedkunstner Erik Værbak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:18

Hej Art-Y

Det er da en kedelig situation, du er havnet i.

Det er i første omgang afgørende at se på den aftale, I har indgået, dig/jer og firmaet. Aftalen og dens betingelser vil være afgørende for, om og evt. hvor meget du skal betale firmaet.

Hvis I ikke har indgået nogen aftale - skriftligt via email el.lign. - bliver det afgørende at se på dansk rets almindelige regler om fortolkning af "hvad der måtte være parternes intention", hvis de/I havde tænkt jer om i tide, om jeg så må sige..

Du havde måske forventet en anden og bedre ydelse, og måske et bedre udbytte. Nu kan firmaet næppe klandres for, at der "kun" er ca. 3 % besøgende på din hjemmeside som følge af firmaets tiltag - og denne "hit-rate" på ca. 3 % er næppe ualmindelig lav. Har firmaet stillet dig højere hit rate i udsigt??

På baggrund af det du skriver, er det vanskeligt at komme med et kort, og præcist svar. Det kræver flere oplysninger fra dig om de oplysninger mv., der blev afgivet i salgs- og aftaleprocessen.

MEN det er da muligt, at du er berettiget til at betale et lavere beløb, men formentligt et væsentligt højere beløb end 3 % af den aftalte pris.

Du er velkommen til at ringe mig op for en uforpligtende snak herom, hvis du har lyst (se nummer nedenfor).

mvh

Karsten

PS: Moralen er at indgå skriftlige aftaler med leverandører, kunder og samarbejdspartnere, evt. bekræft dine og modpartens oplysninger eller forventninger i en email. Lidt er bedre end ingenting.

Tilmeldt 29. Nov 05
Skrevet kl. 15:56

Hej Karsten!

Stor tak for dit indlæg! Der ligger ikke nogen skriftlig aftale i den forstand, men der foreligger en større mailkorrespondance i sagen.

Noget af det principielle i sagen er for mig at se, at firmaet ikke før har prøvet at lave en sådan 1to1 mail. Det var med andre ord et forsøg. Det helt afgørende var så at finde den rigtige segmentering og her blev flere målgrupper peget ud.

Én ting er hvor man der har klikket ind på mit website - værre er at meget få overhovedet har brugt tid på at se samme 1to1 mail.

Nå, men det er ganske rigtigt en længere historie. Stor tak for tilbudet om at måtte ringe til dig.

Det vil jeg gøre!

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:30

Hej Art-Y

Lige et opklarende spørgsmål. Når du siger "Det viser sig nu, at pgl. salgsmail iflg. oplysninger fra firmaet kun har været besøgt af ca. 3 % af modtagerne!" - henviser du så til at mailen kun er blevet åbnet/set af 3% eller at 3% har klikket sig videre til din hjemmeside fra mailen?

Skulle sidstnævnte være tilfældet, er jeg ikke enig i, at det skulle være en specielt lav respons. Det lyder helt normalt og i hvert fald inden for den variation, der er forventelig. Er det første tilfældet, er jeg enig med dig i, at firmaet som udgangspunkt ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 16:32

Jeg tror at vi er ude i at du har haft en højre forventning til hvad der skulle ske end du er blevet lovet.

Hvis det er 3% besøg så er det ikke lavt, men det er heller ikke højt hvis der har været segmentering.

En anden gang så sørg for at få aftalt nogle klare mål, hvis de ikke mener de kan opfylde dem så laver i jo bare ikke en aftale
Fra UK
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 23:12
blot samme besked herfra: 3% er ikke super, men heller ikke usædvanligt.

www.onapp.com

Tilmeldt 29. Nov 05
Skrevet kl. 08:41

Hej Mathias

Den udsendte salgsmail var opbygget på den måde, at modtagerne fik en mail - ved åbning af denne kunne man så klikke videre til 1) en salgsside og 2) en auktionsside. Selve mailen får man ikke noget ud af at åbne - den indeholder alene en henvisning til mulighederne på 1) og 2). Så man kan sige, at det kun er 3 % der der har villet se hvad mailen egentlig gik ud på. Én ting er at folk ikke har villet købe - én ting er at folk ikke har villet benytte sig af auktionen - noget andet er at de ikke har klikket sig ind på hverken 1) eller 2).

Set i det lys får jeg de 3% til et ringe resultat - klart under forventning.

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 08:57

Du må simpelthen vise os mailen før vi kan vurdere om du har fået et dårligt resultat.

Men igen med mindre i har noget skriftligt hvor du stilles bedre end 3% så ser det sort ud for dig
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)