Jeg vil med glæde forklare mig lidt for jeg synes det er en god ide jeg har :)
Jeg tilbyder hjælpe til små firmaer med at forbedre deres spørgerskemaer. Med spørgeskemaer en liste af spørgsmål som man dele ud til hvem end det er man vil undersøge. Det kan bådet være offline og online.
To primære ønsker er vel at man at man kommer så tæt på den "sande" værdi og at folk gennemfører hele undersøgelsen(så for breakoffs som muligt). Det er overraskende let for folk at blive irriteret og gå videre til noget andet i sær på en computer som de fleste herinde nok er klar over.
Jeg kan give tre eksempler med udgangspunkt i aminos spørgeskema om ønskerne til det ny fællesindkøb.
1) Det er bedre at starte med lette helt simple spørgsmål som fx aldersspørgsmålet. Alle kan svare på det og starter folk godt i gang hvilket reducere breakoffs.
2) Der er et spg. hvor folk bliver bedt om at uddybe deres mening og man kan ikke gå videre hvis man ikke skriver noget. På den ene side kan det tving folk til at skrive og de smarte kan også bare skrive et enkelt bogstav og gå videre. Men dem der ikke vil nogen af delene lukker bare ned(= ingen svar på resten). en løsning kunne være enten at sætte spørgsmålet helt til sidst, men der er selvfølgelig også andre muligheder.
3) på spørgsmålet "hvilke services bruger du på Amino?" er der 11 kategorier hvilket nok er lige i overkanten af hvad folk kan svare på. Ikke at de ikke er muligt at stille det op sådan der er bare nogle betragtninger man skal have for øje når analysen finder sted. Her vil de tre første muligheder nok score en del højere end de andre kategorier.
Dette vil kunne tages delvist højde for ved at randomisere hvordan svarkategorierne står hos forskellige respondenter, men det har igen nogle konsekvenser.
Og jeg kunne sige meget mere til dette, både med spg formulering, rækkefølge osv osv. Det er klart at jeg ikke er noget stort bureau der lave undersøgelser der er repræsentative for hele befolkningen. Men jeg vil altså hjælpe folk med at gøre datakvaliteten bedre for de små firmaer der nu mener at det er i deres interesse og undersøge deres brugere.