Hej Aminoer Jeg er på nuværende tidspunkt igang med at lancere et nyt internet koncept som går ud og fylder et væsentligt hul i markedet. Projektet laves sammen med 2 software ingeniører, en webdesigner, en sociolog og mig selv, industriel designer og ...opfinder (kan man vidst godt kalde mig). Nå, så langt så godt. Vi laver sitet selv og forventer det lanceret inden alt for længe, snarest påbegyndelse af gennemtestning via fokusgrupper og alpha tests, inden sluserne bliver lukket op for offentligheden. Mit spørgsmål til alle jer dejlige mennesker går da på: Jeg har efterhånden fået læst en del litteratur igennem vedrørende upcomming internet sites, og alle de "store" som: groupon.com, stumbleupon.com, zynga.com, facebook.com osv. De har tilfælles at alle har haft investorer, venture kaps, business angels you name it, på fra en forholdsvis tidlig fase. Jeg er bare ny og blåøjet indenfor hvordan jeg skyder vores projekt bedst igang. Som sagt har vi valgt den lange seje (men sikre vej) ved at lave alting selv. Men jeg forudser hvis der virkelig skal fart over feltet har vi simpelthen brug for noget kapital i en væsentlig mængde for at det kan blive stort. Noget 5 universitetsstuderende ikke ligger inde med. Men hvad er jeres vurdering på dette område, og i så fald hvilke råd/erfaringer kan i dele med os, så vores projekt kan blive en succes? MVH |
Når nu i er kommet så langt ved egen kraft, så går jeg ud fra at i blot "nørder" med de sidste detaljer.
Er det tilfældet skal i nu overveje hvordan i vil vækste, - finde ud af hvor meget kapital i skal bruge, og ikke mindst hvor meget af jeres nye "baby" i vil overlade til fremmede.
For i skal gøre jer én ting klart, - betingelsen for at få penge er at det kun er penge der behøves og at disse penge vil fungere som den berømte snebold ned af bakken.
Fremmede penge betyder så også en selskabsform, hvor der skal knyttes en bestyrelse der kan holde øje med at pengene bliver brugt fornuftigt, - hvilket vil sige yngler bedst muligt. HER opstår de fleste problemer, fordi det kan nemlig godt være at en investor vil tage jeres "baby" andre steder hen end i lige havde forestillet jer.
Derfor er det utroligt vigtigt at få aftalt indbyrdes mellem "opfinderne" hvad der er det mest tålelige og ikke det mest optimale. For der bliver en forhandlingssituation, og her skal i være parate (læs enige) så der kan træffes nogle hurtige beslutninger.
Så skriv:
- hvis vi får en million idag; - så er der xx kroner om 3 mdr.
- så er der xx kroner om 6 mdr
- så er der xx kroner om 9 mdr
og for hver million investor skyder ind finder i et/flere bestyrelsesmedlem som i aflønner med xxx antal tusinder kroner ( desto flere penge desto bedre bestyrelsesmedlemmer kan i ansætte, eller investor invitere/indsætte ).
Skal man have seriøs kapital kræver det ikke bare at man har en god idé, men også at man kan præsentere folk i bestyrelsen der har vist resultater før.