Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæne leasing

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du betaler for en leasing, så burde leasing-giveren jo have en "køreplan" for dette.

Enten ved at han får domænet til at pege på den server du har valgt eller den mere simple ved, at han redirecter det aktuelle domænenavn til at andet du måske har.

 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som Thomas skriver er det bare en redelegering.

Det gøres inde fra DK-Hostmaster, hvor domænets ejer peger domænet på de nye navnservere han har fået oplyst af ham der leaser domænet.

Jeg synes faktisk det er en god ide med leasing.

Ejeren af domænet kan f.eks. ikke have tid til at udvikle siden (hvis der er en i forvejen) eller gøre brug af fordelen ved et godt domænenavn.

Så kan ejeren med fordel lease siden til en ambitiøs webudvikler for måske 5 år, som så kan have en indkomst af domænet i den periode,

Men man skal nok have aftaler på plads vedr. copyright osv. før man går igang.

/Anders

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Offtopic

Man kan være enig eller uenig i det, men man skal bare huske på, at når det kommer til danske domæne-navne, så er det ikke tilladt at lease dem til andre.

Jvf. Domæneloven - LOV nr 598 af 24/06/2005

§ 12. Registranter må ikke registrere og anvende internetdomænenavne i strid med god domænenavnsskik.

Stk. 2. Registranter må ikke registrere og opretholde registreringer af internetdomænenavne alene med videresalg eller udlejning for øje.

Jeg er uenig i det, men sålænge loven er sådan må man overholde den.

For kort tid siden afgjorde retten i Toronto, Canada, at domæne-navne kan karakteriseres som personlig ejendom. Hvor meget retten i Toronto har nogen magt til at sige noget om et .com-domæne kan diskuteres, men jeg er da glad for at en myndighed langt om længe har set på realiteterne og hvordan folket i virkeligheden agerer og opfatter digital ejendomsret, i stedet for bare at dømme efter en lovgivning, der nok er lidt gammeldags når det kommer til denne her område. Jeg kan kun håbe på at dansk lovgivning på det her område snart bliver opdateret.

Kilde. http://www.nationalpost.com/Domain+names+recognized+property/5264555/story.html

 

Ontopic

Husk at få følgende afsnint med på leasing-aftalen:

- Leasingperioden

- Forlængelse

- Opsigelsesperiode

- Købsklausul

- Anvendelses

- I tilfælde af tvist

 

Der er både gode og dårlige ting ved leasing. Som Anders skriver så er det kun positivt at domænet bliver anvendt til noget, hvis nu domæne-ejeren ikke har tid eller ideer til at benytte sig af domænet.

Men det negative er at leasing-tageren får opbygget et brand/identitet på domænet og leasing-giveren ikke ønsker at forlænge leasingen, så står leasing-tageren som taberen i dette forhold og leasing-giveren kan "høste" det hårde arbejde leasing-tageren har gjort, heriblandt seo osv.

Derfor er det vigitgt at man får skrevet købsklausul på leasing-aftalen, så man i værste tilfælde kan købe domænet fri.

Held og lykke med det,

Kommer snart...

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en god præcisering.

Jeg kan ikke lige gennemskue den Canadiske historie. Grunden til jeg blandede mig var at jeg har et .net domæne, som har potentiale, men som jeg tror en anden ville kunne få mere ud af end mig.

Men det jeg hører er at med udenlandske domæner som .net , er det så i det mindste ikke det danske regelsæt, der skal følges.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Smile

Nej heldigvis er gtld, som .com, .net og .org, mere liberale, så dem er der ikke nogle problemer med at lease eller sælge.

Kommer snart...

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Måske tager jeg fejl, men umiddelbart behøver domæneejeren vel ikke at redelegere domænet  eller skifte navneservere?

Det enkleste må vel være bare at sætte de indstillinger der ønskes på den eksisterende navneserver? (a record, c name, mx record osv)

Altså at du som lejer ikke skal tænke på det tekniske, men bare købe et webhotel et sted og fremsende oplysningerne til udlejeren, som så peger domænet derover?

Mvh Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)