Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgår man selskabsskat?

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi tager den fra starten:

Du betaler skat af dit overskud. Overskud er dine indtægter fratrukket dine udgifter.

Når du foretager en investering har det ikke direkte noget med dine indtægter og udgifter at gøre. Det handler om at du flytter nogle penge fra et sted til et andet (køb af en maskine flytter penge fra din bankkonto til dine anlægsaktiver. Dit overskud ændres ikke).

Når du køber en maskine er det som regel for at bruge den i din produktion. Der opstår slid på maskinen og det er en udgift, da maskinen bliver mindre værd med tiden. Dette kan du trække fra i dit overskud, men kun efter nogle af folketinget fastsatte procentsatser set i forhold til maskine-værdien. Den værdinedskrivning, du har (kaldet afskrivninger) foretages i en del år fremover. Køber du en maskine til 1 million skal den afskrives over omkring 10-12 år og herefter står du med en maskine, der ikke er noget værd (sandsynligvis). Så i princippet trækker du maskinen fra i driften med over mange år og så er din skattebesparelse jo ikke som du lige nu tror.

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 00:17

JakobN:

Vi tager den fra starten:

Du betaler skat af dit overskud. Overskud er dine indtægter fratrukket dine udgifter.

Når du foretager en investering har det ikke direkte noget med dine indtægter og udgifter at gøre. Det handler om at du flytter nogle penge fra et sted til et andet (køb af en maskine flytter penge fra din bankkonto til dine anlægsaktiver. Dit overskud ændres ikke).

Når du køber en maskine er det som regel for at bruge den i din produktion. Der opstår slid på maskinen og det er en udgift, da maskinen bliver mindre værd med tiden. Dette kan du trække fra i dit overskud, men kun efter nogle af folketinget fastsatte procentsatser set i forhold til maskine-værdien. Den værdinedskrivning, du har (kaldet afskrivninger) foretages i en del år fremover. Køber du en maskine til 1 million skal den afskrives over omkring 10-12 år og herefter står du med en maskine, der ikke er noget værd (sandsynligvis). Så i princippet trækker du maskinen fra i driften med over mange år og så er din skattebesparelse jo ikke som du lige nu tror.

Tak, den havde jeg fanget.

Jeg ved godt hvad en afskrivning er

Pointen er at en investering før årsskiftet er dyrere end en investering efter årsskiftet, hvis man, om jeg så må sige, bruger af de penge som man har betalt selskabsskat af.

Mvh.

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 00:19

Eller sagt på en anden måde

Jeg har færre penge at investere for efter årskiftet.

Dan

Dan Hove, KEAPS

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 00:22

Dan Hove:

Eller sagt på en anden måde

Jeg har færre penge at investere for efter årskiftet.

Dan

Selskabsskat er en driftsomkostning du ikke kommer udenom. Du kan roligt investere alle dine likvider før årets udgang, men du vil ikke kunne opnå en større "besparelse" end de afskrivninger du kan fratrække.

Så hvis du bruger din million inden nytår - så skal du blot finde kontanterne til at betale skatten med året efter :-)

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 00:29

Jesper Jepsen:
Så hvis du bruger din million inden nytår - så skal du blot finde kontanterne til at betale skatten med året efter :-)

Vel ikke hvis forbruget af millionen ikke resulterer i nogle aktiver?

Dan Hove, KEAPS

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 00:30

Dan Hove, KEAPS

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 00:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alle omkostninger som er direkte relateret til driften af din virksomhed kan du fratrække ved opgørelsen af årets skattemæssige resultat.

Jeg synes dog, at du skal se lidt fornuftigt på situationen fremfor udelukkende at fokusere på at du ikke vil betale skat - for hvis det blot er formålet, så brug da millionen på at udsende salgsbreve til samtlige virksomheder i hele KBH - så er de penge vist væk ;-)

Invester dine penge med omtanke - og tænk på noget som kan gavne virksomhedens position i markedet og derfor give mere vækst fremadrettet.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:51

Du er generelt lidt ude i nogle lidt pudsige spekulationer.

Jeg kan ikke komme i tanke om en situation, hvor markedsføring afskrives. Men du udskyder jo ikke skatten af den grund. Du skal i øvrigt huske, at forudbetalinger skal periodiseres, så du skal gennem året bruge alle pengene, så forbrugsperioden er i regnskabsåret.

Men jeg synes ikke at dette rigtig fører nogen steder hen, så jeg står af her.

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 01:01

Jesper Jepsen:

Alle omkostninger som er direkte relateret til driften af din virksomhed kan du fratrække ved opgørelsen af årets skattemæssige resultat.

Jeg synes dog, at du skal se lidt fornuftigt på situationen fremfor udelukkende at fokusere på at du ikke vil betale skat - for hvis det blot er formålet, så brug da millionen på at udsende salgsbreve til samtlige virksomheder i hele KBH - så er de penge vist væk ;-)

Invester dine penge med omtanke - og tænk på noget som kan gavne virksomhedens position i markedet og derfor give mere vækst fremadrettet.

Hej Jesper.

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at bruge overskuddet på unødige ting blot for at undgå at betale skat. Jeg vil gerne betale skat, jeg synes bare ikke at selskabsskatten virker særlige befordrende på en virksomheds lyst til at konsolidere sig eller spare op. Desuden ville jeg vide om der var noget fornuftigt man kunne gøre for at undgå skatten. Derfor prøvede jeg bare at finde hoved og hale i skattetænkningen omkring det, ved at stille mere eller mindre dumme spørgsmål.

Igen, jeg ved jo godt at jeg i sidste ende ville komme til at betale fuld skat, hvis jeg trak pengene ud til mig selv.

Desuden ved jeg da, at der er en del virksomheder som bruger mere eller mindre ufine metoder for at undgå selskabsskatten, så jeg vel ikke den eneste der stiller spørgsmålstegn ved den.

Mange tak for svarene allesammen, jeg skal nok komme igen med flere dumme spørgsmål en anden gang.

Mvh.

Dan

Dan Hove, KEAPS

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 09:22
Dan Hove:

Er markedsføring feks. et aktiv der skal afskrives på?

Markedsføring (bemærk ikke repræsentation) er 100% fradagsber. Dermed skal og kan der ikke laves et aktiv.

Derfor kan du godt købe en masse markedsføring før skæringsdatoen og nedbringe noget skat.
Det er det onphone gjorde. Hvis de betalte skat, havde de brugt for lidt på markedsføring :).
Men husk pengene så er brugt alligevel.
Side 2 ud af 4 (34 indlæg)