Hver gang I hiver endnu mere investering ind, så udvandes jeres egen andel. Men husk, at hellere være en lille del af en stor success, end en stor del af en lille fiasko. Der findes også dem, der tager andele mod at levere services, som f.eks. rådgivning, ledelse, planlægning osv., f.eks. Lund & Kenner, som bl.a. har hjulpet flere her i forum''et. Uanset hvad, så er det dog et spørgsmål om at få investeringer og planerne til at hænge sammen, så man ikke får en udvanding uden at få en væsentlig værdistigning af ens egen andel. Og hvordan gør man så det? Jeg kan på det kraftigste anbefale, at I starter med at netværke jer til de rigtige mennesker, der kan rådgive jer. Hver gang I taler med en investor, skal I have et antal rådgivere, som I kan diskutere med, og disse rådgivere skal være vandt til beløb i meget større størrelsesorden end 10 mio. kr. I har ikke en chance for selv at opbygge hele den viden, der skal til for at få investeringen hjem ordentligt, selv - I har trods alt også en forretning I skal have til at vokse meget og hurtigt. Desuden skal I altid, hele tiden, fokusere på, hvad folks motivation er for at hjælpe jer. Hvis motivationen ikke passer sammen med emnet, der rådgives om, så er rådene ikke meget værd. |
Det er altid nemmere, hvis man kan fremvise selve produktet/servicen for investorerne. Endnu bedre er det hvis I kan vise de første kunder i butikken der støtter op om produktets fortræffeligheder, uniqueness og valueadd for dem. Mit råd vil være at forsøge at komme så langt I kan uden involvering fra investorer, og når I så har både produkt + de første kunder så kan I begynde snakken med investorer.
Evt. kunne I også overveje kontakt til Strategiske Investorer, dvs fra større firmaer fra branchen eller nærtliggende brancher. Disse har ofte egne "Venture Fonde" der kender produktet og kan hjælpe med $$$ plus viden og netværk.
Udfra det I har skrevet, lyder det som om produktet er udvilket i regi at et allerede velfungerende selskab (DKK 300 mio i omsætning). Vær opmærksom på de rettigneder det eksisterende selskab har, inden i kaster jer ud i at investere egne penge eller evt. gennemføre et "spin-out"