Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent på pizzasauce?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 462
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

Har udviklet en ny pizzasauce, som jeg har fået rimelig succes med. Selve ideen med pizzasaucen er, at den ligger i nogle kraftige poser, så restauratører kan bruge dem igen og igen og skrue låget på posen, uden at tomatsaucen/pizzasaucen forrådner. Problemer med almindelig tomatsauce/pizzasauce er, at de ligger i konserves dåser og at der er et ualmindeligt stort spild, da man efter at have åbnet en dåse har et kæmpespild, da dåsen ikke kan lukkes igen.

Her kommer mit spørgsmål så: Kan jeg tage patent på denne sauce? Jeg er den eneste i Skandinavien der har rettighederne til dette produkt. Problemet er bare, at der er andre, 2 producenter i Tyrkiet, der producerer det. Der er intet specielt, ud over opskriften, over saucen, det er mere designet jeg vil have patent på.
Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Atila,

Jeg kender ikke noget til patent på opskrifter og madvarer, men ved dog at det er muligt. Mht. indpakning, kan du godt tage patent på den, hvis der ikke tidligere er opfundet noget lignende. Prøv at læse mere på www.dkpto.dk, som også kan tjekke om nogle har været før dig med idéen.

// Jesper Skov

 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 31-03-2007 15:44:26 Forfatter:Den innovative Hej med jer,

Har udviklet en ny pizzasauce, som jeg har fået rimelig succes med. Selve ideen med pizzasaucen er, at den ligger i nogle kraftige poser, så restauratører kan bruge dem igen og igen og skrue låget på posen, uden at tomatsaucen/pizzasaucen forrådner. Problemer med almindelig tomatsauce/pizzasauce er, at de ligger i konserves dåser og at der er et ualmindeligt stort spild, da man efter at have åbnet en dåse har et kæmpespild, da dåsen ikke kan lukkes igen.

Her kommer mit spørgsmål så: Kan jeg tage patent på denne sauce? Jeg er den eneste i Skandinavien der har rettighederne til dette produkt. Problemet er bare, at der er andre, 2 producenter i Tyrkiet, der producerer det. Der er intet specielt, ud over opskriften, over saucen, det er mere designet jeg vil have patent på.


Er patent på selve indpakningen reelt set en nødvendighed? - som Jesper ganske vidst fortæller, så kan du jo tjekke om andre har patent på ideen - hvis og i så fald ELLER der ikke er taget patent, så kendes "ideen" jo sådan set i forvejen med andre produkter. Uden jeg skal gøre mig klog på det, mener jeg iøvrigt at en proces omkring patent er en temmelig bekostelig affære - som om muligt kræver en investor som partner - men umiddelbart, synes jeg måske ikke et behov for patent er nødvendigt...

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis der er folk i tyrkiet der har patent på det i deres land, så kan du så vidt jeg ved ikke tage patent.

Derudover er jeg faktisk slet ikke sikker på du kan tage patent, jeg tror måske nærmere du bør kigge efter brugsmodel eller design fremfor patent delen, som Lasse også nævner kan være en meget bekostelig affære.

 

Men alle delene kræver jo at det er noget nyskabende og ikke set før, og jeg tror desværre det er voldsomt svært at skulle opfinde nye emballageformer, mange af de store emballagevirksomheder, har sikkert patent/brugsmodel eller whatever på et hav af dem.

Men held og lykke med det. Min viden er ud fra nogle erhvervsret timer i sin tid, så jeg skal på ingen måde gøre mig ekspert i det.

Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 462
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

Tak for jeres svar.

Saucen er ikke særlig speciel, det er indpakningen og designet. Kan jeg beskytte det i DK, da den bliver mere og mere populær?
Tilmeldt 21. Jan 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,tror godt du kan glemme alt om at få patent ,på en pose med skruelåg jeg har set op til flere typer ,bla.blir de brugt til shampoo så jeg tror det blir svært at få et patent igennem.
Tilmeldt 26. Nov 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 04:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Men spørgsmål er , kan tyrkisk patenthaveren få en patent på produktet i Danmark og forhindre ham i at brug deres ide. Hvad siger reglerne om en patenthaver der har erhvervet patent på en produkt i et andet land men ikke i Europa, kan han når som helst få udvidet sin patent i Europa. Og kan tyrkeren stope en der allerede er startet med at brug produktet hvor tyrkeren ikke havede patent.

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tillad mig at deltage med et par (forhåbentligtvis:-)) afklarende pointer i relation til dine spørgsmål.

Patentering af pizzasauce:
Som skrevet af andre - nej, det kan ikke lade sig gøre. Den må du holde hemmelig - nøjagtig ligesom Coca Cola har gjort det gennem over hundrede år.

Patentering af emballage:
Jeg har svært ved at forestille mig at din emballage kan patenteres. Det lyder som om, at du bruger kendte lukkemekanismer (skruelåg, zip eller lignende) og at emballagen er en simpel pose som man kender fra andre fødevarer, refillposer etc. etc.
Derimod kan du:
Designbeskytte udseendet af din emballage - Læs mere her: http://ip-guiden.dkpto.dk/design/beskyt-dit-design.aspx


Varemærkebeskytte dit logo (hvis du har et sådant) -  http://ip-guiden.dkpto.dk/navn--logo.aspx

Håber dette kan bringe dig videre.

Mange hilsner

Kasper 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Fra København
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 223
Fra  Tekstcentralen Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænk, jeg troede, at pizzeriaer producerede tomatsaucen fra bunden. Jeg håber sandelig ikke, at der er nogen italienere, der læser Amino - de ville da få hjertestop! Smile

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Off topic

 

Rasmus Hjordt:

Tænk, jeg troede, at pizzeriaer producerede tomatsaucen fra bunden. Jeg håber sandelig ikke, at der er nogen italienere, der læser Amino - de ville da få hjertestop! Smile

Det mest skræmmende er nu der er nogen som bruger den der ulækre kødsovs på tube Ick!

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)