Tusind tak for alle jeres meget konstruktive og gode svar og idéer!
Først og fremmest har jeg ingen problemer med at skulle arbejde mere end de fleste - ellers ville jeg jo ikke starte mit eget! :) Enhver ved, at start af egen virksomhed bestemt er hårdt arbejde - allermest i starten!
Dernæst har jeg en rigtig god og realistisk tankegang i forhold til det at starte selv, da min kæreste har være selvstændig med sit enemandsfirma i nu 10 år (eller mere). Han kan hjælpe mig, og jeg ved derfor allerede, hvor hårdt det var at starte op ud fra hans historier samt at det fortsat vil være hårdt uanset, om man er begyndt at kunne tjene på det man laver osv. Der er jeg meget heldig!
Som mange af jer skriver, synes jeg det lyder som en rigtig god idé at holde en fast lukkedag fx tirsdag eller onsdag. Godt at vide på forhånd, at det er på de to dage, der statistisk set sælges mindst i løbet af en uge. Derudover skal jeg selvfølgelig holde søndagsåbent og åbent i helligdage, da jeg ved, at der på disse dage sælges meget!
Som en anden skrev, er det godt at høre, at mange andre butikker - og blomsterbutikker - holder lukket i "industriferien" i 1-2 uger, og at det er almindeligt for en lille blomsterbutik. Min billede af kundens opfattelse er nemlig, at de dukker op og forventer at butikken er åben, og helt uforventet og skuffet må vende om igen, fordi ejeren pludselig har lukket! Dermed kunne man forestille sig, at kunden evt. vælger en større og mere "stabil" blomsterbutik/kæde, som man ved, hvor man har! ;) Men jeg kender omvendt en, som har sin egen frisørsalon, som også holder lukket i et par uger, når hun skal holde ferie samt en dag om ugen (hverdag). Så det kan vel godt sammenlignes!? Og hun har ingen problemer med sine kunder, som jo selvfølgelig er faste og bestiller tid på forhånd hos hende. Så det er måske lidt noget andet...
Ang. regnskaber, organisering, indkøb osv. ved jeg også, at dette tager en del tid udover åbningstiden i butikken. Men alt det skal jeg selvfølgelig også have styr på, men det er en anden sag! men det er rart at høre lidt om branchen, hvad der er hårdt ved netop at drive en blomsterbutik i forhold til en anden type butik (fx webshop, som en nævner).
Jeg håber jeg fik kommenteret på det vigtigste! :)