Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drift af butik ene mand - nogle fridage nogensinde?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 10. Aug 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 06:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer!

Jeg går med en masse idéer til at starte min egen blomsterbutik en skønne dag! Jeg kom til at spekulerer over dette...

Hvis jeg skal starte en enemandsvirksomhed, hvor jeg måske (i starten) ingen ansatte har, hvordan i alverden får man så nogensinde tid til at holde fri og være sammen med familien? Holde weekend, ferie og lign? Er det realistisk og proffesionelt, hvis en blomsterbutik pludselig holder lukket i en uge pga. ferie? Og hvad med weekender?

Nu skal det selvfølgelig ikke lyde som om jeg forventer at starte virksomhed og samtidig kunne arbejde 8-16 og så holde fri, som mange "normale" mennesker! :)

På forhånd tak for svar!

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 08:15

I starten er det mange af de ting du sandsynligvis må undvære. Selvom du arbejder i butikken fra 8-16 så kommer der regnskab, indkøb osv. 

Det er ikke altid 8-16 job at være iværksætter

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 08:46

Du skal helt klart afgøre med dig selv hvordan du vil håndtere de situationer!

Mindre butikker ser jeg da af og til holde ferielukket 7-14 dage ad gangen. En blomsterbutik kan måske også godt tillade sig at holde lukket mandag el. tirsdag, mens der nok skal være åbent søndag (vil jeg tro).

Når du har en butik, går der næppe lang tid inden de første jobansøgere dukker op. Måske kan du bruge nogle som weekendafløsere?

Ud over åbningstiden skal du tænke over alt udenomsarbejde, som f.eks. bogføring, indkøb, rengøring, markedsføring og meget mere... :-)

Familien kan du måske være sammen med på arbejdet? Altså få børn til at hjælpe med nogle opgaver i butikken.

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 09:18

Det kommer også meget an på butikken. Hvis det er en eksisterende butik, så kan det være at de nuværende ejere allerede har haft "lukkedage" ind i mellem. Og at det derfor er accepteret blandt kunderne.

Ellers så må du finde en der kan hjælpe dig engang i mellem, og skal du have lukket, så meld det ud i så god tid som muligt.

Og som en anden skriver, så find ud af hvilke dage der ikke sker noget. For en blomsterbutik kan jeg forestille mig at det er tirsdag/onsdag. Hold lukket den ene dag fast hver uge. Specielt hvis du har åbent Søndag

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:02

Hej Louise,

Salget ligger primært i weekenden i en blomsterbutik, så der skal du i hvert fald holde åbent.

Jeg (revisor) har en kunde (blomsterbutik), hvor de holder lukket fast hver tirsdag. Tirsdag og onsdag er nemlig de dage, hvor der normalt er mindst salg.

Da hun startede sin butik, havde hun også 1-2 uger lukket om sommeren. Der sælger man alligevel ikke nok, når alle kunderne også holder sommerferie.

Hendes mand hjælper i øvrigt til i weekender, og andre store dage (mors dag, påske, jul, mv).

Efter et par år i branchen ansatte hun en fuldtids medhjælper i butikken. Så det er bestemt muligt at have et liv ved siden af. I starten må du dog regne med, at det bliver dig selv, som skal trække næsten hele læsset.

Det er en hård branche, hvor man står tidligt op, og har sent fri. Man holder åbent mange timer, og kommer derfor også sent hjem. Derudover er der jo alle weekenderne, som går i forretningen, mens andre holder fri.

Både du og din familie skal være indstillet på, at de næste par år primært skal bruges i butikken.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 10:08

Hejsa!

I mit lokalområde ligger en lille blomsterbutik, som lige har holdt et par ugers ferielukket. Det samme gælder vores lokale bager og slagter. Jeg tror roligt du kan afholde ferie i den periode som man tidligere kaldte industriferien, da det er en periode hvor samfundet er lidt på "stand by".

Det er nok værre med helligdage og weekenderne, hvor du bør holde søndag åbent.Tilgengæld kan du, som andre skriver - og som "min" lille blomsterbutik gør, holde lukket en eller to hverdage om ugen. Du behøver heller ikke have åbent fra 9-18, men kan udmærket indskrænke det lidt, da et besøg hos blomsterhandleren i højere grad end andre forretninger, planlægges og folk ofte bestiller buketter etc. i forvejen.

Jeg tænkte også, at du kunne tage familien lidt med i projektet.

Jeg synes i hvertfald ikke du skal lade dig afskrække fra at starte op :)

Fra Odense
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 709
Fra  STEPUPFITNESS.DK Skrevet kl. 10:14

Hej!

Det vigtigt tingene gennemtænkes! Åbningstider, regnskaber, div. Og vigtigst af alt - Tankerne om butikken, som kan fylde uendeligt meget oppe i hovedet!

Jeg driver selv en webshop og uden lyv - jeg bruger ufatteligt meget tid på det! Folk der skal snakkes med, ting der skal handles, undersøges osv.

Det er til tider et mareridt hvis der også er familie ved siden af. - Ved min kære kone har det svært med at jeg sidder foran computeren all the time. Har prøvet at få et kontor - men sidder stadig vec computeren når jeg kommer hjem. Kan til tider være trætteligt!.

Fridage er det vigtigste for sig selv - og dit forhold. Sørg altid for at have en lukkedag hvor der er lukket!

Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 10:32

Jeg tror ikke det er et stort problem at holde ferielukket i en "normal" butik. Det er meget værre med en webshop, hvor folk forventer at kunne handle 365 dage om året. Man kan jo evt. annoncere i lokalavisen og skrive at man holder ferielukket. Det giver både noget reklame og er informativt på én gang. Måske endda kombineret med et tilbud inden ferien, for at få solgt ud af evt. blomster der ikke kan holde sig.

Tilmeldt 10. Aug 11
Skrevet kl. 11:46

Netop - som jeg også skrev forventer jeg bestemt heller ikke et 8-16 job som selvstændig! Det er bl.a. det jeg vil undgå ved at starte mit eget! :)

Tilmeldt 10. Aug 11
Skrevet kl. 12:05

Tusind tak for alle jeres meget konstruktive og gode svar og idéer!

Først og fremmest har jeg ingen problemer med at skulle arbejde mere end de fleste - ellers ville jeg jo ikke starte mit eget! :) Enhver ved, at start af egen virksomhed bestemt er hårdt arbejde - allermest i starten!

Dernæst har jeg en rigtig god og realistisk tankegang i forhold til det at starte selv, da min kæreste har være selvstændig med sit enemandsfirma i nu 10 år (eller mere). Han kan hjælpe mig, og jeg ved derfor  allerede, hvor hårdt det var at starte op ud fra hans historier samt at det fortsat vil være hårdt uanset, om man er begyndt at kunne tjene på det man laver osv. Der er jeg meget heldig!

Som mange af jer skriver, synes jeg det lyder som en rigtig god idé at holde en fast lukkedag fx tirsdag eller onsdag. Godt at vide på forhånd, at det er på de to dage, der statistisk set sælges mindst i løbet af en uge. Derudover skal jeg selvfølgelig holde søndagsåbent og åbent i helligdage, da jeg ved, at der på disse dage sælges meget!

Som en anden skrev, er det godt at høre, at mange andre butikker - og blomsterbutikker - holder lukket i "industriferien" i 1-2 uger, og at det er almindeligt for en lille blomsterbutik. Min billede af kundens opfattelse er nemlig, at de dukker op og forventer at butikken er åben, og helt uforventet og skuffet må vende om igen, fordi ejeren pludselig har lukket! Dermed kunne man forestille sig, at kunden evt. vælger en større og mere "stabil" blomsterbutik/kæde, som man ved, hvor man har! ;) Men jeg kender omvendt en, som har sin egen frisørsalon, som også holder lukket i et par uger, når hun skal holde ferie samt en dag om ugen (hverdag). Så det kan vel godt sammenlignes!? Og hun har ingen problemer med sine kunder, som jo selvfølgelig er faste og bestiller tid på forhånd hos hende. Så det er måske lidt noget andet...

Ang. regnskaber, organisering, indkøb osv. ved jeg også, at dette tager en del tid udover åbningstiden i butikken. Men alt det skal jeg selvfølgelig også have styr på, men det er en anden sag! men det er rart at høre lidt om branchen, hvad der er hårdt ved netop at drive en blomsterbutik i forhold til en anden type butik (fx webshop, som en nævner). 

Jeg håber jeg fik kommenteret på det vigtigste! :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)