Hej Morten (m.fl.)
Lad mig først med det samme slå fast, at jeg arbejder på at bygge en
forhandling af Mamut op. Så dette indlæg kan ikke undgå at være farvet...
...og grunden til, at jeg gerne vil forhandle Mamut? Eget behov!
Jeg startede selvstændig
virksomhed "for sjov" engang i forrige årtusinde, og har altid taget lidt let på administration...;-) Samtidig er man jo ikke nørd for ingenting, og naturligvis kan man da huske alt om alle sine kunder i hovedet(!).
Men det holder jo ikke...det ved alle, som har været i gang i mere end et regnskabsår. Så der skulle andre boller på suppen. Stort set alt blev forsøgt, fra PCPlus over
diverse andre gratis løsninger til Winfinans og C5.
Problemet var det samme alle steder: systemerne er udviklet af og for talmennesker! De er alle beregnet på at give et let overblik over økonomien i virksomheden. Men et overblik over kunderelationerne...det får man ikke.
Jeg havde naturligvis problemet. Men det samme havde alle mine kunder (små virksomheder).
Så jeg satte mig ned og udviklede mit eget. Det kostede nogle måneders nattesøvn, men da en specifik kunde kom indover, og var med i udviklingen blev det faktisk helt godt. Faktisk så godt, at systemet har faktureret +100mio. over fem år og idag indeholder mange tusinde kunder.
Så langt så godt. Men verden står jo ikke stille i fem år, og pludselig er der krav om autorykkere, OIOXML, flere sprog osv. Så jeg måtte på den igen. Og denne gang skulle det være et bredt produkt, til flere kunder...
...det er nu halvandet års nattesøvn siden - og skidtet er IKKE klar!
Inden jeg gik igang, afsøgte jeg naturligvis markedet igen, men med samme nedslående resultat. Stadig talmennesker overalt. Eneste sikre kort var C5, men jeg kunne simpelhen ikke tolerere at sælge Light-løsninger til 3-4k, velvidende at majoriteten af kunder gang på gang ville skulle finde penge til flere moduler, og ende med ti gange så dyre løsninger...specielt da ikke, når produktet kun er middelmådigt til små virksomheder.
Så drømmen var at udvikle det ultimative system til små virksomheder. Det er noget med et lynhurtigt totaloverblik over hver enkelt kunde, og over grupper af kunder. Økonomien er bare en biting, som en tilkaldt
bogholder skal klare på ingen tid...
Og så kom der pludselig et brev fra nogle nordmænd. De havde noget, som de gerne ville have, at vi skulle forhandle. Det hører vi så tit, så de var på vej i papirkurven...indtil jeg kom i tanke om, at jeg vist nok havde set navnet før. Og jo, jeg fandt dem i de gamle notater. Tilbage i 2000 havde jeg faktisk fundet noget, som så ud til at være godt. Men de s.... nordmænd ville ikke sælge til Danmark! (det var noget med noget juristeri - og nogle talmennesker!).
Nu var de her så, og vi ilede til København. Blot for at konstatere, at der var ti gange så mange potientielle forhandlere som forventet. Historien var for de flestes vedkommende den samme som vores.
Det lyder jo alt sammen meget godt, men hvad er det lige de kan, de nordmænd?
De kan bevare fokus på os små virksomheder!
Alle de andre lader sig lokke, når en stor kunde vil købe 1000 licenser "hvis der bare lige bliver lavet dette og...". Og pludselig har de helt glemt, at vi små skal bruge et overblik over vores 500 kunder.
Nu har jeg jo som sagt en del erfaring i CRM og hvad det nu ellers kaldes, det at få computerhjælp til at drive virksomhed. Og jeg kender en stor del af fælderne, så jeg havde tralvt med at gennemhulle systemet. Det samme havde de 170 andre. Desværre lykkedes det ikke...der var svar på alt, og der var tænkt på alt. Produktet kan ikke alt, men det kan det der er behov for. Og der er