Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskudt kapital ud igen ved personlig ejet virksomhed

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg starter personligt ejet virksomhed her d. 1. maj.

Jeg indskyder 50.000,-kr. fra min privatøkonomi (via prioriteringskonto så det er i virkeligheden et lån)

Hvordan sikrer jeg mig at jeg ikke bliver beskattet af et evt. overskud FØREND jeg har tilbagebetalt de 50.000,-kr, til mig selv så at sige ?.

Håber at nogen kan svare :-)

Tilmeldt 8. Mar 07
Skrevet kl. 12:56

Jeg er blevet foreslået at udfærdige en låneaftale ml. mig og min mand som privatperson - og så mit firma - rentefrit, så renter ikke fratrækkes 2 gange.

Nogen der har erfaring med det og har et eksempel på et dokument ?.Jeg tager også lige en snak med skattekontoret.

Tilmeldt 16. Jan 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:45
Hej Katrineh,

Hvad blev løsningen?

Jeg har selv en ApS, fik at vide at jeg skulle lave gældsbeviser lydende på de rentefri summer penge jeg postede ind i virksomheden, og nu kommer skattefar og vil beskatte den teoretisk rente af de penge jeg har indskudt rentefrit.

Er der nogen der har erfaring med emnet?

Tilmeldt 8. Mar 07
Skrevet kl. 15:56
Uha det var en grim løsning der kom ud af mit. Jeg snakkede nemlig med SKAT.

De sagde at eftersom det var en personligt ejet virksomhed så var økonomien forbundet for tæt til at der kunne laves et lånedokument.

Så jeg kan først, retmæssigt, hive penge ud igen af firmaet når der er overskud. Som jeg har betalt skat af. Jeg brokkede mig også gevaldigt til SKATtedamen. Jeg må/kan ikke hive pengene ud INDEN der beregnes skat. Så vil jeg blive beskattet..

Jeg får selvfølgelig "privat" rentefradrag af de penge jeg låner ekstra til virksomheden, men det er en sørgelig trøst.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:58
Katrineh -> [slettet - havde ikke set dit indlæg] 

Newbie -> Hvis du låner penge ud til dit eget selskab, skal du altid pålægge en rente, der svarer til markedsrenten eller få indskrevet i lånedokumentet, at lånet kan indfries uden (eller med meget kort) varsel. I sidstnævnte tilfælde behøver du ikke at pålægge en rente. Jeg har ingen erfaring med, hvordan du bedst kommer ud af den nuværende situation, men umiddelbart vil du næppe kunne slippe for beskatningen af den fiktive rente. Så få indfriet lånet og lav et nyt hurtigst muligt.

Tilmeldt 16. Jan 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:37
Tak for svar, begge to.

Jeg er ked af at høre om dine problemer, Katrineh! Håber du finder en god løsning..

Hvad angår mine genvordigheder - ifølge de gældsbeviser jeg lavede lånte jeg penge via min Holding til min ApS rentefrit mod at lånet skulle tilbagebetales senest 30 dage efter lånegiveren (Holding) har begæret det.

Min revisor mener at skattefar har ret.

Pengene er indskudt, regnskaberne skal afleveres om nogle dage og jeg pønser på om jeg skal have ændret på tingene sådan at fra at være lån givet gennem Holding til ApS, fremstår pengene som ejerindskud som skydes direkte ind i ApS. Men er det en god løsning eller kommer der andre problemer som jeg ikke har fået øje på endnu?

Tilmeldt 21. Apr 07
Skrevet kl. 09:57
Der findes både rigtige og forkerte svar i dette indlæg. Jeg tager først situationen med personligt ejet virksomhed.

Den alt overvejende hovedregel, er at man altid kan indskyde penge ind i virksomheden og trække dem ud igen når man har lyst UDEN skattemæssige konsekvenser. Der skal aldrig beregnes renter, såfremt man bare flytter penge fra en privatkonto til en virksomhedskonto. Der er (som altid med skat) lidt variationer af hovedreglen.

Såfremt man anvender virksomhedsskatteordningen (VSO), skal der være en "vandtæt" adskillelse af virksomhedens økonomi og privatøkonomien. I VSO er der to måder at skyde penge ind i virksomheden på:

1. Via en "mellemregningskonto" => pengene kan hæves når man har lyst (kræver at det er kontanter)

2. Via indskudskontoen (hvis man fx. skyder en bil ind). Her kan pengene kun hæves vis "hæverækkefølgende", hvilket faktisk indebærer, at man skal hæve mere end årets resultat for at hæve disse penge. (detailreglerne er for kompliceret til at gennemgå her)

Så til det der bliver skrevet omkring gældsbreve mellem et selskab og en aktionær (anpartshaver). Da der er tale om to selvstændige juridiske enheder og skattesubjekter (ved personlig ejer virksomhed er der kun ét skattesubjekt), der er underlagt bestemmende indflydelse fra en anden part, er vi inde i reglerne omkring transfer pricing (arm-længe) i LL§ 2. Derfor skal der altid beregnes renter på markedsmæssige vilkår. Hovedreglen er noget i stil med diskontoen +3-4%, man kan afviges såfremt man kan påvise, at en bank eller andet vil være villig til at låne penge ud til en lavere rente. Rente er fradragsberettiget for selskabet og skattepligtig for modtageren. Dette er dog en fordel, da de fleste i DK har negativ kapitalindkomst og beskatningen derfor kun er ca. 33%, mens den samlede fradragsret udfør ca. 60% (inden pengene når ejeren igen).

I følge praksis er der 3 måder, at lave udlån mellem selskab og ejer, men forskellige behandlings måder:

1. Mellemregning (løbende saldo renteberegnes, fri hævning og indskud)

2. Anfordringsudlån (gældsbrev uden afdragsprofil, der kan kræves indfriet på anfordring. Kurs = 100)

3. Gældsbrev (fast afdragsprofil => kurs mindre end 100!).

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 10:31
Et sidespring, et lån mellem holding og driftsselskab, skal der opkræves rente, eller er det acceptabelt med et lån, der kan opsiges på anfordring?
Tilmeldt 21. Apr 07
Skrevet kl. 10:51
I denne situation er vi også omfattet af LL § 2. Hvilket betyder, at der skal beregnes renter.

I praksis har det ikke nogen betydning, da der skal ske sambeskatning mellem de to enheder og derfor er effekten nul!

Af denne grund retter SKAT ikke en manglende renteberegning.

Tilmeldt 8. Mar 07
Skrevet kl. 14:00
Hej Thomas

Herligt med lidt ekspert viden.

Jeg er godt klar over at jeg kan hive penge ud igen, men det kun af overskuddet EFTER skat.

Det er hvad SKAT fortæller mig ?. Jeg ville jo gerne hive dem ud INDEN der blev beregnet skat idet jeg allerede betaler det andet lån tilbage af min løn EFTER skat. På den måde betaler jeg skat 2 gange, godt nok "kun" B-skat anden gang.

Holder du stadig fast i at jeg kan være min egen "kreditor" som det jo er tilfældet her ?.

SKAT påstår jo at jeg ikke kan skille det ad på den måde når virksomheden er personligt ejet.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)