Kære Amino''er, Jeg har en eksisterende ApS-virksomhed. Jeg har nu fået mulighed for at tilknytte en medarbejder & medejer til virksomheden. Da virksomheden ikke forventes at køre med et regulært overskud de kommende 1-2 år, er den (potentielle) aftale at hans løn skal være baseret på en form for aktieoptioner med overskudsdeling. Til at starte med skal han kun være tilknyttet på deltidsbasis (fx. "20%"), men efter 1-2 år skal han formodentligt indgå på fuld tid i virksomheden. Jeg vil tro at virksomheden i dag er ca. 1-1,5 mill.værd. Vi taler om at han så skal have udbetalt sin løn i anparter i selskabet. Jeg kunne forestille mig at han får 20% af andelene i selskabet som "aktieoptioner" (hvordan fungerer det?). Og med mulighed for at han senere kan tilkøbe op til i alt 50% af anparterne (til en allerede nu given kurs?). Men, hvordan strikker man sådan en aftale sammen? Der må være mange der har været i lignende situationer - er der nogen der har eksempler på ''standardkontrakter'' indenfor dette område?? Aftalen skal naturligvis indgås via en advokat, men lige nu er der så mange løse ender, så jeg gerne vil ''klædes ordentligt på'' inden da - og måske undgå de mest banale sprøgsmål, samt ikke mindst få klarhed over dette komplekse område - mulgiheder, udfordringer, trusler, etc...... |
Så, nu er jeg da selv blevet lidt klogere, og kan se at det jeg leder efter bl.a. er "Put and Call" anpartsoptioner......Men, i må fortsat meget gerne komme med gode råd & forslag.
Lige nu tror jeg at jeg efter nøjere overvejlse at det kunne være rart hvis min investor/medarbejder reelt set køber nogle af anparterne og ikke bare "får" dem som optioner. Derrved vil han alt andet lige blive mere knyttet til virksomheden end hvis han ''bare'' har nogle optioner - og samtidigt får jeg tilført virksomheden noget vigtig kapital