Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af helseprodukter og kosttilskud fra Sverige

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver på vegne af en ven, som har en butik, der sælger helseprodukter og kosttilskud. Idet Levnedsmiddelstyrelsen/Fødevarestyrelsen har gjort opmærksom på, at visse af hans produkter ikke må sælges i Danmark bla. pga. indhold af bla. vitaminer, overvejer han at etablere sig i Sverige og sælge derfra til danske kunder.

Hvor finder han information omkring bla.:
  • er det lovligt som køber at indføre et produkt købt i Sverige, som ellers ikke er lovligt at sælge i Danmark?
  • er det lovligt for det svenske selskab at have lager i Danmark, hvorfra varerne distribueres (forudsat moms-regler etc. i Danmark overholdes)

Tilmeldt 15. Sep 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:12
Spørgsmål 1:
Hvis kosttilskudet ellers godkendt til salg i Sverige så burde det ikke være noget problem. Der er efterhånden et par danske kosttilskudsforretninger som drives fra Sverige, eller har planer om det.

Spørgsmål 2:
Har ikke svaret - det er umiddelbart en gråzone vil jeg tro. Mit umiddelbare svar ville være nej. Det vil nok blive betragtet som salg fra DK, og det er derfor ikke OK hvis kosttilskudet ikke er godtkendt af de danske styrelser.

Michael

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 14:16

Hej Jesper

Umiddelbart burde der da ikke være noget problem i at have et "mellemlager" i Danmark for en svensk butik, så længe du kan forsikre myndighederne om at de varer der er ligger på lager kun bliver solgt via en Svensk forretning = ingen problem? Men igen så vil de jo nok finde det underligt at varer, som ikke må sælges i Danmark, befinder sig på lageret i DK

Igen, hvem og hvor skulle vide at varerne bliver sendt fra Danmark. De kunder der vælger din svenske forretning at handle i, er vel ikke potentielle emner til at kulegrave din forretning - inklusiv hvor du har lager (altså i dette tilfælde at de kan se de modtager en dansk pakke)!? Medmindre du pisser dem godt og grundigt af...

Jeg hader Danmark og dets ulidelige bureakrati... stoffer som indeholder alt muligt lort og skadelige ting, som i USA længe har været blacklistet pga. mange dødstilfælde osv. - ligger stadig på hylderne i de danske apoteker - men helsekost, som Svenskerne, Tyskerne og de fleste andre mennesker i verden godt kan tåle, dem kan vi Danskere ikke tåle (mener myndighederne)

Held og lykke med det!
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:30

Tak for jeres svar. Min kammerat har nok brug for lidt mere præcist rent juridisk at sikre sig, at han kan sælge fra Sverige til Danmark og måske endda have lager i Danmark. Ved indkøb af varer er tale om en relativt stor investering, så det er vigtigt at kende reglerne præcist, så myndighederne ikke f.eks. lukker forretningen.

Nogle forslag til hvilke instanser man kontakter for at få det helt på det rene?
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 15:32
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:08

Tak for jeres svar. Min kammerat har nok brug for lidt mere præcist rent juridisk at sikre sig, at han kan sælge fra Sverige til Danmark og måske endda have lager i Danmark. Ved indkøb af varer er tale om en relativt stor investering, så det er vigtigt at kende reglerne præcist, så myndighederne ikke f.eks. lukker forretningen.

I dette tilfælde ville jeg i hvert fald kontakte en advokat. Som du selv siger står der meget på spil, og hvis man kan afværge et stort tab ved at bruge et forholdsvist lille beløb på rådgivning, så er det oplagt at benytte sig af det.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)