Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobbyvirksomhed - er det så enkelt?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg overvejer enten en hobbyvirksomhed eller en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er lidt usikker på om min konstruktion holder. Vil gerne høre aminoernes mening.

Mit eksempel (og konstruktion):

Branchen er webredaktion – dvs. at jeg ud over at designe websitet også står som ”webredaktør” og rådgiver om indholdet på hjemmesiden. Noget af mit arbejde sker også frivilligt i foreningslivet. Så jeg har ikke den store omsætning i kroner og ører – så som jeg ser det er hobbyvirksomhed, da det ikke er og ikke vil blive min primære indtægtkilde. 

Ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget i følgende.

Fordele ved køre det som hobbyvirksomhed:

• Intet kompliceret regnskab - ”Hobbyvirksomhed anses ikke som økonomisk virksomhed” (skat.dk)

• Ingen moms, kun selvangive som B-indkomst - ”Du skal som udgangspunkt momsregistreres, hvis din omsætning er mere end 50.000 kr. om året.” (skat.dk)

• Stadig fradrag af ”udstyr” til en opgave - ”Opgørelsen af overskuddet, dvs. nettoindkomsten, sker på tidspunktet for indkomsterhvervelsen. Der kan kun fratrækkes de omkostninger, der har været forbundet med indkomsterhvervelsen, og et eventuelt underskud kan ikke fratrækkes i anden indkomst.” - Ligningsvejledningen; Erhvervsdrivende 2007-1 om hobbyvirksomhed(skat.dk)

• Jeg skriver regninger ud som "hornorar" og opgiver det samlede beløb til skat som B-indkomst med mindre kunden selv indberetter det.

Ulemper:

• Virksomheden må ikke vokse (heller ikke planen det første lange stykke tid)

• Ikke fradrag for computere, internet og den slag Kom endelig med jeres overvejelser og kommentarer...

Og ja - ved godt at iværksættere normalt skal tænke stort - men heller slå et lille brød op og få bagt det end at et stort brød kommer og banker på døren med en inkasso

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:08
Det er ikke en hobbyvirksomhed i den forstand som begrebet bruges i skattemæssigt (på skat.dk).

Rent faktisk vil det være de færreste web-firmaer og konsulentfirmaer der kan betragtes som hobbyvirksomhed fordi virksomhederne som regel ikke har nogle væsentlige udgifter. Dvs. der er ikke den store risiko for at virksomhederne giver underskud.

Ved en hobbyvirksomhed i skattemæssig henseende forstås at der ikke er udsigt til at virksomheden vil blive overskudsgivende og konsekvensen af at være hobbyvirksomhed er at man ikke får fradrag for eller kan fremføre evt. underskud. Man  har derimod fradrag for udgifterne i det omfang de kan rummes i indtjeningen og iøvrigt anses fradragsberettigede.

Det der står på Skats hjemmeside er i mine øjne noget sludder. Regnskabet bliver hverken mere eller mindre kompliceret af at en virksomhed måske kan betragtes som en hobbyvirksomhed.

Du vil stille dig selv dårligt hvis du opgiver hele din indtægt som B-indkomst. Herved får du ikke fradrag for de udgifter der er forbundet med arbejdet. Det opnår du ved at lave et simpelt regnskab opgjort som indtægter - udgifter herunder afskrivning på computer.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 19:28
Hej VonG

Jeg startede selv en "hjemmevirksomhed" som egentlig bare skulle være STILLE OG ROLIGT og før jeg fik set mig om steg omsætningen til meget mere end jeg havde forventet (jeg er festarrangør).. problemerne hober sig bare op for mig nu... mit råd til dig er: sæt dig 110% ind i tingene først! Lige PT kører jeg en lang og sej kamp mod bl.a. politiet (noget med tilladelser), og det er kun til at køre sur i..! Så læs dine lektier først, for intet af det er så nemt som det ser ud til, desværre! Jeg er ihvertfald blevet taget på sengen!

Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:17
Ja, det er nu nok knap så enkelt at starte op. Må hellere tænke mig en ekstra gang om, hvad der er den bedste løsning.

For lige at præcisere, så har jeg i dag én fast kunde, som jeg sender en "regning" til - dvs. en timeseddel på arbejdtimer. Og får så udbetalt timerne som løn. Så er vel som sådan stadig lønslave. 

Spørgsmålet er jo så om det kan betale sig at gå selvstændigt - eller om man bare skal fortsætte som løsarbejder/lønslave...?    

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:42
Hvis du ikke har nogle udgifter og bruger alt hvad du tjener er det hip som hap men ellers er fordelen ved at være selvstændig at du får fradrag for dine udgifter og kan opspare indkomst i virksomhedsordningen. Ulempen er at du ikke får feriepenge, ikke har noget opsigelsesvarsel og også har risikoen for arbejdets udførelse. 
Men igen er det ikke noget man selv vælger. Jo man kan have et ønske men så skal der ageres derefter aftalemæssigt.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 286
Fra  Webkontoret Skrevet kl. 16:13

www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:49
Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Mar 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 21:42

Ulemper: Ikke fradrag for computere, internet og den slags.

Det er jeg lidt ked af at læse, og jeg håber, at Skattekonsulenterne eller Inloco kan af- eller bekræfte det.

Vi betragter Lind Tolborg Design som en hobbyvirksomhed med en forventet årlig omsætning under 50.000 kr. Begge ejere har vellønnede fuldtidsjobs og et eventuelt overskud i Lind Tolborg Design vil blive topbeskattet. Vores motivation er derfor ikke at tjene ekstra penge, men vi håbede dog på, at vores ADSL-forbindelse og en ny computer kunne betales af hobbyvirksomheden. En webshop kan jo ikke drives uden de to ting.

Kan det betale sig, at "opgradere" til en enkeltmandsvirksomhed inden køb af ny computer og ADSL-forbindelse? Faktisk skal det vel så være et I/S, da de to ejere ikke længere er gift, og heller ikke længere deler adresse!?

Mvh. Jakob

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 21:46
Rolig nu. Det at I selv betragter jeres virksomhed som en hobbyvirksomhed ved siden af jeres øvrige indtægtsgivende aktiviteter er ikke det samme som at sige at der også er tale om en hobbyvirksomhed i skattemæssig henseende. Lige så snart virksomheden er overskudsgivende, og ikke bliver underskudsgivende som følge af de indkøb der afholdes m.v. er I ikke i risikozonen. 

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Mar 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 21:53
Dato: 20-05-2007 21:46:24 Forfatter: Skattekonsulenterne.dk
 ige så snart virksomheden er overskudsgivende, og ikke bliver underskudsgivende som følge af de indkøb der afholdes m.v. er I ikke i risikozonen.

Tak for det, så er jeg rolig igen.

Selvom det ikke er vores ambition at blive rige på håndlavede glasperler, kan vi vist ikke undgå et lave et overskud.

Mvh. Jakob

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)