Jeg startede tråden og er også blevet lidt klogere på min egen konstruktion. Mit "problem" er (ligesom perlefolket og andre hobbyfolk) at jeg lave lidt rådgivning og webdesign. Jeg var i tvivl om, hvor meget jeg kunne lave uden at skulle momse og skatte en masse. Men kører det i dag stadig som hobby, hvor min største kunde har taget mig på lønningslisten, så jeg ikke skal køre det store regnskab. Er blevet lønslave... Det skattekonsulenten meget godt skriver er, at det ikke er et problem at kalde resten for hobbyvirksomhed - jeg kan bare ikke trække fx en computer til 10.000 kr. fra hvis jeg kun har tjent 7.000 kr. Så må jeg enten selv supplere (det er jo en hobby) eller købe en mindre computer. Var jeg et enkeltmandsfirma ville de manglende 3.000 kr. kunne trækkes fra min øvrige indkomst. Det går dog ikke som hobbyist. Håber jeg selv har forstået det - og husk hobbyvirksomhed lugter lidt af iværksætter... |
Dato: 21-05-2007 00:20:31 Forfatter: VonGJeg startede tråden og er også blevet lidt klogere på min egen konstruktion. Mit ''problem'' er (ligesom perlefolket og andre hobbyfolk) at jeg lave lidt rådgivning og webdesign. Jeg var i tvivl om, hvor meget jeg kunne lave uden at skulle momse og skatte en masse. Men kører det i dag stadig som hobby, hvor min største kunde har taget mig på lønningslisten, så jeg ikke skal køre det store regnskab. Er blevet lønslave...Det skattekonsulenten meget godt skriver er, at det ikke er et problem at kalde resten for hobbyvirksomhed - jeg kan bare ikke trække fx en computer til 10.000 kr. fra hvis jeg kun har tjent 7.000 kr. Så må jeg enten selv supplere (det er jo en hobby) eller købe en mindre computer. Var jeg et enkeltmandsfirma ville de manglende 3.000 kr. kunne trækkes fra min øvrige indkomst. Det går dog ikke som hobbyist.Håber jeg selv har forstået det - og husk hobbyvirksomhed lugter lidt af iværksætter...Både og. Man kan ikke vurdere om en virksomhed er hobbyvirksomhed på grundlag af skattemæssige afskrivninger, herunder straksafskrivninger. Hvis man regnskabsmæssigt aktiverer den bærbare og afskriver den over eksempelvis 3 år giver eksemplet faktisk overskud. Herudover bør det ikke være et mål i sig selv at blive lønmodtager for at slippe for regnskabet.