Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterbank - er det umuligt?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer.

Vi har tidligere diskuteret dette tema på amino. Men måske er det på tide at diskutere det ige.

Skal vi have en iværksætterbank? Og er det muligt?

Jeg vil svare ja til begge spørgsmål.

Intet er umuligt. Mange vil nok frygte, at virksomheder vil flytte til de store banker, når de bliver store nok. Men så er det vel bare, at lave en form for kontrakt med virksomheden når de bliver kunde i iværksætterbanken? Er det lovligt?

Jeg har skrevet og skrevet på et koncept, der ifølge min lille hjerne holder 110 %. Der er økonomisk fornuft i det, men ikke med det milliardoverskud (39 mia tror jeg nok) de andre banker præsterer. Men det er jo heller ikke formålet.

Kundegrundlaget er enormt. Bare se på aktiviteten herinde. Selvfølgelig er der knap så heldige ideer, men igen, hvem havde troet på manden med isterningposerne fra starten?

Hvad syntes I?

PS: Er det kun mig, der syntes at bankfolk er verdens kedeligste folkefærd?

Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 10:36
Hejsa

Selve ideen om en iværksætterbank, vil kunne hjælpe mange flere ind som iværksætter, men så igen hvad er kravet for at blive kunde, og hvad er fordelene ved det.....

Hvis jeg ikke husker helt forkert skal man vidst bare for at "lave" en bank lægge en lille Garanti hos finansstyrelsen på ikke mindre end 37 millioner kroner....

men jeg vil da til enhver tid meget gerne høre nærmere.

mvh

Tilmeldt 8. Jan 07
Skrevet kl. 11:56
Hej.

Det kan ikke blive noget problem at rejse noget kapital.

En del af de tunge erhversdrenge herhjemme, har jo alle kritiseret bankerne, så nu må de jo vise at de er klar til at smide noget kapital efter ideen. Deres kapital kunne jo evt. veksles til aktier.

Desuden må en stor del af iværksætter branchen, f.eks. aminoer være interesseret i et sådant projekt.

En del mindre virksomheder har fornylig rejst mega meget kapital mht. first north. Hvis man kigger på deres projekter, fatter jeg ikke at nogen har smidt penge efter det.

Så mht.startkapital er jeg ikke det mindste bekymret.

I øvrigt står det klart for mig, at folk fra bankverdenen ikke skal have indflydelse overhovedet. Ja, måske skal de lave hele set up''et, men de daglige beslutninger skal de sgu ikke i nærheden af.

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 13:02
Dato: 28-03-2007 10:21:02
Forfatter:Mr. Nørgaard
Hej aminoer.

Vi har tidligere diskuteret dette tema på amino. Men måske er det på tide at diskutere det ige.

Skal vi have en iværksætterbank? Og er det muligt?

Jeg vil svare ja til begge spørgsmål.

Intet er umuligt. Mange vil nok frygte, at virksomheder vil flytte til de store banker, når de bliver store nok. Men så er det vel bare, at lave en form for kontrakt med virksomheden når de bliver kunde i iværksætterbanken? Er det lovligt?

Jeg har skrevet og skrevet på et koncept, der ifølge min lille hjerne holder 110 %. Der er økonomisk fornuft i det, men ikke med det milliardoverskud (39 mia tror jeg nok) de andre banker præsterer. Men det er jo heller ikke formålet.

Kundegrundlaget er enormt. Bare se på aktiviteten herinde. Selvfølgelig er der knap så heldige ideer, men igen, hvem havde troet på manden med isterningposerne fra starten?

Hvad syntes I?

PS: Er det kun mig, der syntes at bankfolk er verdens kedeligste folkefærd?

Se mit indlæg i denne tråd.... http://www.amino.dk/view.asp?topicID=13534

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:36
Dato: 28-03-2007 11:55:34
Forfatter: Mr. Nørgaard

I øvrigt står det klart for mig, at folk fra bankverdenen ikke skal have indflydelse overhovedet. Ja, måske skal de lave hele set up''et, men de daglige beslutninger skal de sgu ikke i nærheden af.

Hvis det er holdningen, så tror jeg projektet er dødfødt fra starten af. Man starter ikke bare lige et pengeinstitut op, der udelukkende skal påtage sig mellem og halvstore risici uden at have folk der ved hvad de har med at gøre ansat der.

Som en nævnte på #amino chatten på irc.freenode.net (IRC chat) så ville det optimale vel blot være en hjemmeside hvor man indtaster beløb og ønsket rentesats.

Sådan hænger tingene bare ikke sammen, men at finde risikovillig kapital til projektet (1-200 mio kroner) er nok et godt sted at starte. Hvis der så kommer tilsagn fra investorer om det, så må du igang med at finde kompetente folk til at få hjulene igang.
Det koster som andre nævnede tidligere, nok en hulens masse penge.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 8. Jan 07
Skrevet kl. 16:31
Hej Anders.

Ja, det er sgu logik at det koster penge.

Men er produktet tilpas attraktivt, er investorerne jo nemmere at overbevise.

Jeg tror samtidig at du har ret mht. internettet. Jeg mener at der er kommet noget lignende. Jeg tror det hedder Fairrates. Prøv at kigge på deres hjemmeside. Ville du lave forretninger der? Jeg ville sgu ikke.

Men jeg syntes det er en interessant debat, for en iværksætter relateret "bank" er jo noget alle aminoer osv. ville sætte pris på.

PS. Nu skal du ikke tage mit synspunkt mht. bankfolk alt for seriøst, men jeg tror alligevel at du forstår min pointe?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:00
genial projektide!!!!!!!!

jeg er med på projektet............behovet for et progressivt pengeinstitut er larmende stort for iværksættere med mange fremragende ideer og få penge.

vh flemming

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 21:37
God Ide...Men hvem skal bestemme hvem der kan låne penge.

Jeg har i gennem det halve år jeg har været oprettet her inde set nogle tråde der siger ca. sådan:

Jeg brænder for at blive selvstændig.............Hvad skal jeg lave?. Jeg har foresten ikke nogle penge.

Er det dem, der bare lige kan låne 200-500tusinde eller skal der lidt realisme ind over.

Hvis der skal realisme ind over vil det ikke så blive meget anderledes end i den normale bank, udover at en iværksætter bank kunne / ville / skulle vudere projekterne dyber før afslag eller bevilling.

Thomas Bonde

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 21:41
Der er jo som regel altid én eller anden bank der er med på den på én eller anden måde. Så en ''iværksætterbank'' kunne være rådgivere der formidlede kontakten og fandt banken uden at iværksætteren skal lede... Og så får man typisk én eller anden provision fra den bank der godkender lånet eller leadet :-) Det kunne jeg godt se en fornuftig forretning i. Problemet er som beskrevet ovenfor, at mange af dem der søger lån måske ikke altid har idéen beskrevet til fulde...

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 21:41
Det lyder som en glimrende idé, men hvorvidt det er realistisk vil jeg ikke blande mig i :)

www.nfdesign.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)