Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opklaring på spørgsmål omkring ledighed og egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har nogle spørgsmål omkring ledighed og egen virksomhed.

Jeg har periodisk gået ledig siden jeg lukkede min virksomhed den 1-1- 2010.
Jeg har søgt og søgt, været til samtaler men uden held.
Jeg har "passet" min ledighed og søgt alle jobs inden for mit område  og nærliggende områder.
Det er efterhånden løbet op i mere end 200 jobs som jeg har ansøgt. Men desværre uden held.
Jeg har dog været til flere samtaler men også uden held.
Jeg har også søgt job i kategorien "try and hire" men virksomheder er meget forsigtige.

Jeg har været aktiveret flere gange men det har ikke ført til noget, desværre.

Jeg er oprettet, med opdaterede CV, på alle store jobdatabaser såsom jobindex, jobnet, ofir, version 2 osv og får af og til respons på mit CV som har ført til samtaler.

Jeg er også meget aktiv med min jobsøgning. Ja jeg tror at jeg har kontaktet samtlige it firmaer i mit område og tilbudt min arbejdskraft, og også med løntilskud.Men med liden held.

Jeg er nok i min "sene" alder da jeg er 56 år og ikke er så meget attraktiv som en yngre ansøger.

Jeg vil have et job - jeg vil tjene mine egne penge - jeg vil ikke suge på labben.
Jeg føler stadig at jeg har noget at kan tilbyde arbejdsmarkedet.

Jeg har været så heldig at jeg har haft noget freelance arbejde.
Det vil sige at mit CV blev kontaktet på jobindex og jeg var så heldig at kunne få en måneds freelance job hos et større IT-firma (august 2010)

Selvom det kun var en måned så var det meget opløftende at tjene sine egne penge. Tænk der var nogen som havde brug for mig.
For min 1 mands virksomhed betød at jeg skulle åbne den igen, oprette cvr - betale skat og moms og dernæst lukke den igen efter en måned.

Stort bøvl og udgifter for mig på revisor ( ændre årsopgørelse, momsregnskab, skat). Men nuvel hvis jeg skulle have dagpenge så var det reglerne
Det var det jeg fik oplyst af min A-kasse.

Ok så det fik jeg så gjort og så var jeg tilbage i "systemet" med tilmelding til jobnet - ledighedserklæring osv.
Igen ugentlige indberetninger om hvilke jobs jeg havde søgt og aktivering hos jobdk. Det er ok for mig da jeg ønsker at få et job igen.

Endnu engang blev mit CV kontaktet denne gang hos Stepstone.

Om jeg kunne tænke mig 2 måneders freelance job. Om jeg kunne. også selvom det betød en transport tid på en time hver vej.
Så det tog jeg i mod og har lige afsluttet det forløb.( maj 2011 - juli 2011)

Igen gennem hele møllen med revisor - moms - skat - ophør af virksomhed. En masse bøvl og udgifter for mig og ja vel også for det offentlige.

Men min a-kasse mener ikke at jeg må tage i mod sådanne tilbud.
De mener at man kan stille spørgsmål om jeg reelt er ophørt med selvstændig virksomhed.
Og at det er skjult erhvervs støtte
Sådanne job må jeg kan udføre udenfor normal arbejdstid, og det kan få konsekvenser for min dagpengeret.!!

Jeg vil lige understrege at jeg ikke har promoveret min virksom (den er jo lukket, jævnfør. reglerne)
Jeg slår mig ikke op som freelance jobsøgende men som almindelig jobsøgende.

Dybest set så er det vel bedre at jeg selv tjener mine penge, betaler moms og skat og bidrager til samfundet, end jeg holdes fast, i for mig, et stiv system.

Tiderne er ikke gunstige for en lille iværksætter og mig og min families økonomi kan ikke leve af disse småjob. Så vores økonomi kan ikke klare at jeg mister dagpengeretten .
Det tager tid og opbygge en lille virksomhed - man skal ud og have nogle gode referencer og her er disse freelance job en god metode til at gøre sig kendt på.

Så mine spørgsmål går på:

1. Har min A-kasse ret?

2. Hvis jeg nu får tilbudt noget andet freelance job af længere eller kortere varighed. Skal jeg så sige nej tak til det, for at bevare min dagpengeret?
 ( det lyder helt forkert i mine ører)

3. Hvad er konsekvenserne for mig hvis jeg fortsætter med at tage freelance jobs

4. Er der en anden løsningsmodel.

Afslutningsvis vil jeg sige at selvom jeg har haft disse jobs, har jeg ikke afbrudt min jobsøgning. Mit mål er stadig at få et varigt job, på den ene eller den anden måde.

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Bjarne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Fandens til system rent ud sagt. Jeg kender det fra min søn. Han havde normalt løn arbejde i 10 mdr, og i 2 mdr honorar fra et CVR - til sammen 12 mdr som han arbejde hårdt i, men NIX derefter ikke dagpenge berettiget - da han jo ikke havde antal timer på løn sedlen da dem han arbejde for som fuldtids honorar lønnet indberettede. De gør det jo på den måde - oftest for at undgå vrøvl med opsigelses tid og hvad ved jeg. 

Jeg synes de burde ansætte dig helt normalt i to måneder altid lovligt og uden problem - og er du vikar for en anden f.eks - er det også OK at forlænge hvis vikariatet nu gør det nødvendigt, og først efter 6 mdr får de problem med opsigelse, de tager dig på en tidsbestemt kontrakt til helt normal løn. Er feriepenge deres problem, så reducerer du bruttolønnen ved at dele med 1,125, så er der til feriepenge, og du slipper for at starte CVR.

Jeg ved du VIL ha arbejde og ikke vil være uvenner med dem, men tal med dem og forklar hvor vigtigt det er I prøver at finde en løsning med en klart tidsbegrænset aftale, hvor lønnen for dem BRUTTO skal svare til det i har aftalt. 

Det BURDE de hjælpe med

HELD OG LYKKE du fortjener det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)