Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter på kontanthjælp

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg skriver her for første gang og håber nogen kan hjælpe.

Jeg ønsker at starte en mindre forretning med baby/børnetøj, men det store spørsmål er: kan det overhovedet lade sig gøre når man er på kontanthjælp og ydermere er uheldig at være registreret som dårlig betaler. Jeg vil gerne kunne klare mig selv og mine 2 børn, låne penge i banken er jo desværre også umuligt p.g.a. ovenstående.

Så er der overhovedet nogle steder man kan få hjælp til at komme i gang. Jeg havde forretning i ca. 4 år for 16 år siden, det gik desværre ikke mere da jeg dengang blev skildt og der var intet overskud da jeg måtte sælge forretningen, kun gæld. Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.

Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:24
Hvis jeg var dig ville jeg tale med dem på AF, på et tidspunkt var det sådan at man kunne få støtte det første år - jeg tror det var det samme som dagpenge, men jeg ved ikke om det gælder stadig.

Hvis du kan få støtte i opstartsfasen så mangler du jo bare nogen penge at starte op for og der er jo andre muligheder end bankerne, let bliver det dog ikke da det som regl drejer sig om rimelig mange penge når man både skal have forretning og lager. Du kunne jo også prøve at skaffe en partner som så skal ligge halvdelen af pengene.

En ide jeg havde på et tidspunkt var at man kunne lave en second hand med børne tøj, altså opkøbe tøj og andet på nettet og den blå avis og så sælge det i sin forretning, dette ville jo nedbringe udgiften til lager en del.

Held og lykke

Venlig hilsen

Ania

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 23:08
Hej Benicia,

Du skal heller ikke både starte som iværksætter og være på kontanthjælp, så bliver det bare en sovepude og desuden er det ulovligt. Du skal overveje dine fremtidige ønsker grundigt og lave en fornuftig og realistisk forretningsplan og budgetter. Det kan du få (gratis) hjælp til hos dit lokale erhvervskontor, men du skal have tænkt tankerne grundigt inden, ellers bliver det bare spildtid for både dig og erhvervskontoret.

Sideløbende kan du jo etablere kontakten til potentielle leverandører og sidst, men ikke mindst finde ud af om der er penge i den branche eller ej. Det er jo næppe den branche, hvor udvalget er mindst - og selvom man brænder for en produktgruppe kan det jo godt være at man må erkende at det måske er et andet sted man skal satse sin tid. Alternativt kan du jo selv designe og sy noget tøj (det lyder sikkert lettere end det er, hvad ved jeg)

Når du har det på plads, skal du ud og finde nogle penge. Det er noget vrøvl at en registrering som dårlig betaler er nogen hindring for at låne penge i banken; der er masser af eksempler på det modsatte. Men det kræver selvfølgelig at du finder den rette bank (M/K) og iøvrigt har overholdt (størstedelen af) dine økonomiske forpligtelser siden du lukkede din sidste forretning.

Du skal nok ikke forvente at kunne låne flere hundredetusinde kroner (håber jeg da ikke), men du kan sandsynligvis godt låne til det umiddelbare indkøb af korttids-varelager hvis leverandørerne indenfor den branche ellers opererer med dén slags. Hvis ikke findes der sikkert en Amino der er i gang indenfor samme branche og som vil sælge varer ad''hoc mod at tjene et symbolsk beløb på at virkeliggøre din drøm. Sådan er Amino''er nemlig.

Fat mod, få papirarbejdet i orden, vær en realistisk optimist, behov din entusiasme og klø på - og husk at verden er større end nærmeste bank
Fra Midtjylland
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 21:12
Når du er på kontanthjælp skal du være til rådighed for aktivering.
I følge Lov om aktiv socialpolitik (synes jeg at huske), hænger kontanthjælp og aktivering i dag sammen.
Så umiddelbart virker det desværre lidt besværligt for dig.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:27
Ikke for at lyde harsk, men vi andre står jo i en lignende situation, når vi starter op, omend ikke helt på samme måde. Som jeg ser det, er dit største problem at du er registreret som dårlig betaler. Det er der dog råd for, som Kim også nævner. Dernæst er det problematisk, at du har børn. Det sætter jo visse krav til en stabil økonomi.

Selve kontanthjælpsargumentet er jeg dog mindre forstående overfor. Jeg er klar over, at kontanthjælp forhindrer dig i aktivt ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet indenfor de almindelige arbejdstimer. Men mange andre startede op ved siden af et almindeligt job - og det er i mine øjne ikke stort anderledes (andet end den sikkert alt for lave månedlige ydelse du modtager til sammenligning) end at være på kontanthjælp under opstart.

Der er mulighed for at tjene penge ved siden af kontanthjælpen - der er vist noget med at de så reducerer dit bidrag tilsvarende. Men du kunne eventuelt starte op med en drop-shipping webshop eller andet for at komme i gang. Den slags shops kan køres på fritidsbasis og du er ikke forhindret i at tage et aktiveringsjob, hvis du bliver bedt om det.

Det er ikke "1-2-3-hop!" at starte op som iværksætter. Heller ikke, selvom man ikke er på kontanthjælp. Vi andre havde heller ikke nødvendigvis en pæn opsparing til at komme i gang, men måtte starte i det små.

Som andre har nævnt: Find en partner, der har penge. Eller lån af familie eller den (sjældne men) villige bank. Men for alt i verden: Hav en fornuftig forretningsplan skruet sammen, før du tager dit næste skridt. Og AF kan sikkert hjælpe med nærmere regler omkring indkomst sammen med kontanthjælpen.

Håber ikke, at jeg var for hård - held og lykke, dog :-)

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 21:58
Dato: 26-03-2007 20:07:03 Forfatter:benicia
Hej!

Jeg skriver her for første gang og håber nogen kan hjælpe.

Jeg ønsker at starte en mindre forretning med baby/børnetøj, men det store spørsmål er: kan det overhovedet lade sig gøre når man er på kontanthjælp og ydermere er uheldig at være registreret som dårlig betaler. Jeg vil gerne kunne klare mig selv og mine 2 børn, låne penge i banken er jo desværre også umuligt p.g.a. ovenstående.

Så er der overhovedet nogle steder man kan få hjælp til at komme i gang. Jeg havde forretning i ca. 4 år for 16 år siden, det gik desværre ikke mere da jeg dengang blev skildt og der var intet overskud da jeg måtte sælge forretningen, kun gæld. Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.

Der er flere aspekter i det du skriver som giver min anledning til at være lidt realistisk på dine vegne: Først og fremmest vil din registrering i RKI volde dig endog noget besvær, både hvad angår leverandører til den butik du ønsker at åbne--- dels velsagtens i forhold til udlejer af butikken.

Du har to børn - afhængig af hvor gamle de er - skal du også kalkulere ind i din plan at du sikkert ikke uden videre vil have råd til at ansætte folk i butikken, dermed hænger du på alle timerne selv - og vil det fungere med børn derhjemme?

Er det egentlig en børnetøjsbutik du vil have.... eller er det mest tanken? Tjek bybilledet - hvad er der af handlende indenfor samme segment i din by.... Er Hennes/Mauritz eller SEEDS i din by, så forget it: HM tager kunderne der vil gå efter god kvalitet til gode priser - og SEEDS tager dem der gerne betaler kassen for børnetøj.

Sådan som bureaukratiet er idag - og sådan som kontanthjælpsreglerne er skruet sammen - så er du på en umulig mission....

Sats istedet på andre muligheder som iværksætter... indenfor helt andre felter: Få eventuelt en ide via min blog; Bling Bling og blær (KLIK)

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:11

Sådan som bureaukratiet er idag - og sådan som kontanthjælpsreglerne er skruet sammen - så er du på en umulig mission....

Jeg tillader mig lige at rette dig: umulig < - > svær

MLM er ikke nødvendigvis nemmere at arbejde med end så mange andre brancher. Faktum er fortsat at problemet er børn, kontanthjælp og RKI/whatever... Men der er mange måder at komme i gang på.

Det er ikke så svært at skifte branche som iværksætter, som det er at komme i gang fra ground zero. Måske har Lasse ret i, at du ikke nødvendigvis behøver at hoppe ud i drømmebranchen fra dag 1. Måske du skulle prøve at tage et mindre skridt (som jeg foreslog: noget webshop) eller måske endda et rengøringsfirma med et par faste kunder (ejerforeninger)... Mulighederne er mange - drømmen er et mål i sig selv og vejen derhen er ikke nødvendigvis snor-lige.

Vh
Peter

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 22:50

Få eventuelt en ide via min blog; Bling Bling og blær (KLIK)

MLM er ikke nødvendigvis nemmere at arbejde med end så mange andre brancher.

Det vil jeg give dig ret i - however, så er der visse fordele... ingen bekymring om husleje, annoncering, medarbejdere, start-up kapital...og qua ønsket i den oprindelig tråd, så findes der faktisk ihvertfald 1 eller 2 selskaber i Danmark som afsætter TØJ/BØRNETØJ via netværksmarkedsføring.

Om ikke andet, så kan der gøres gode erfaringer med tøj og salg af tøj ad den kanal - som senere kan danne ramme om egen butik.

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:59
Lasse-> Den vinkel havde jeg ikke lige øjnet :-P Fair nok.. Måske er mit bullshit-filter sat til for høj styrke, når jeg læser ordet "MLM", hehe..

Vh
Peter

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 23:07

Dato: 28-03-2007 22:58:46 Forfatter: pbtryk.dk Lasse-&gt; Den vinkel havde jeg ikke lige øjnet :-P Fair nok.. Måske er mit bullshit-filter sat til for høj styrke, når jeg læser ordet 'MLM', hehe..

Vh
Peter

Det er bare iorden, Peter! Det er derfor jeg har hud som et næsehorn ;-)
Kanon du lige ser vinklen - og det er jo ikke helt så dumt endda - kender flere piger som tjener endog rigtig gode penge på at sælge tøj, fortrinsvis i netværksregi - dog uden egentlig at skabe sit eget netværk af sælgere - men udelukkende salg til kunder, altså egen indsats.

Har man en GOD egen-omsætning - og man via kunderne kan skabe en flere nye forhandlere, så er grundlaget jo lagt for at man skabe en indtægt, som måske kan være starten på den kapital og de erfaringer man skal have med sig i egen butik.

Nu har jeg selv haft æren af at være butikschef - i tøjbranchen - og det er skide skægt så længe der er mange kunder - og røven når der ingen er - in between alt det kræves der samtidig en ret så pæn kassekredit for at holde tingene i damp... netop de ting gør at sin drøm om at blive tøjhandler med egen butik ligeså godt kan starte hvor risikoen er lavest: Gennem fritidssalg via selskaber som levere alt i en samlet, ja jeg vil nærmest kalde det, franchise-pakke, hvor logistik, support, kataloger o.m.a. er inkluderet.

Uvurderlige erfaringer man kan gøre sig for lille eller ihvertfald meget lav - næsten ikke-eksisterende risiko.

MLM er slet ikke så farligt endda... når bare man vinkler fakta rigtigt ;-)

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)