Hvis i holder det "privat" og sørger for at folk skal kontakte jer og få en invitation, så kan i godt "servere" alkohol i bussen. Altså en privat fest i en bus :)
Nogle folk tror de kan drible uden om reglerne på denne måde, men det kan man altså ikke. Denne løsning er lige så ulovlig, som blot at arrangere fester.
En privat fest er en fødselsdagsfest for sine nærmeste venner, et bryllup el.lign. Ikke en druk tur for unge mennesker.
Jeg har selv undersøgt tingene før - Der er INGEN muligheder for at gøre det lovligt. Medmindre man kan arrangere alkoholfrie arrangementer, hvilket der nok ikke er det store marked i.
Det er jeg ikke helt enig i, gymnasier udskænker alkohol til deres fester og man skal da enda betale for entre' der sælges enda gæstebilleter, og så vidt jeg ved er det en lovlig lukket privatfest (dog ikke alligevel) - og alderen starter allerede ved 15+.
- De må bare ikke være konkurrent til virksomheder som har en alkoholbevilling
Reglerne&lovene kender jeg ikke til konkret, men mon ikke nok det kan kringles når statslige skoler kan.
EDIT: Har lige undersøgt dette nærmere, og kan se at politiet fortolker loven forskelligt i de forskellige kommuner. Om det er lovligt eller ej skal jeg ikke kunne sige, men kunne da være interessant at undersøge hvordan de kringler, ved hvert fald at de får tilladelse fra politiet.
Der har været store diskussioner på området. De såkaldte posefester - Som gymnasiefester mv. også falder ind under - kan foreninger, skoler mv. arrangere uden større problemer.
Vi kender vel alle sammen de mange halballer der afholdes rundt omkring for unge mennesker. Normalt er det en forening der står bag, hvor pengene så ryger ned i foreningerne. Det må de gerne. Men private må ikke afholde fester, med det formål, at pengene ryger ned i egen lomme.
Jeg har netop været i kontakt med politiet, også i forskellige kommuner, og svarene var da lidt forskellige. Men når alt kommer til alt, så kan der ikke afholdes fester af privat personer med henblik på at festerne skal være -18.
Jeg deltog selv i en fest for en måned siden. Her var samlet 300-400 mennesker. Der var en del tumult derude og politiet blev tilkaldt. Det endte med efterfølgende at festarrangørerene - Som var nogle umodne knægte der ikke fattede en skid - fik en kæmpe bøde.
Men der er mange penge at tjene i den branche - Så jeg forstår godt, at mange forsøger sig.