Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varekøb

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

1. gang hele lageret, men ellers er det ovenstående indlæg korrekt: Det er differencen mellem foregående optælling og nuværende optælling, der skal bogføres. Den lagerværdi, der står på lagerkontoen, f.eks. 55100 i Summa, skal være den faktiske værdi af varelageret pr. optællingsdatoen, og det er det tal, der skal kontrolleres, når man har bogført. 

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 11:38

Kan se der her er noget i den stil jeg har gjort...

Ejer en webshop med salg af legetøj, interiør m.m.

Når jeg indkøber varer sætter jeg kredit på leverandør og debet på vareforbrug/-køb (driftkonto).

Hvordan skal jeg beregne, bogføre osv. ned på varelager (statuskonto) ved årsskiftet?

Håber du Anette måske har tid her :-)

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:56

Bogføring af varelager: I de fleste programmer foregår en del af dette automatisk, men SummaSummarumbrugere må gøre det selv. Jeg har et indlæg om emnet på min blog, hvor jeg skriver, hvordan man gør trin for trin med udgangspunkt i Summa3-standardkontoplanen: Læs indlæg om bogføring af varelager her. 

Githa: Du skal sørge for, at det er den faktiske lagerbeholdning, der står på din varelagerkonto (status) ved årsskiftet. Kontrollen af, at du har gjort det rigtigt er, at når du sammenligner din varelageroptælling pr. 31.12 med det bogførte, skal der stå det samme tal. 

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 13:07

Jeg er og bliver vidst helt lost i denne sag her...

Det er mit første regnskab idet jeg startede op d. 1. oktober 2007.

Jeg bruger regnskabssystemet Aesiras. Jeg bogfører kreditorfakturaer på kreditor og varforbrug (drift).

I kontoplanen i balancen er der hhv. lagertilgang, lagerafgang, lagerregulering og en ialt varelager. Disse konti ville jo anvendes helt automatisk hvis jeg lavede hhv. debitorfakturaer og indkøbsordre på alle mine kreditorfakturaer - men min tid har ikke været til at få oprettet alle varer osv. Derfor har jeg ikke anvendt systemet til dette.

Nå, men jeg er som sagt total lost ligenu.

Jeg har optalt mit varelager pr. 31.12.2007, altså hvor mange stk. jeg har haft af hver ting. Skal jeg opsætte dette i et excel ark og så indskrive indkøbspriser ex. moms på alt og så tage resultatet derfra? eller?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:22

Ja, det vil være et udmærket udgangspunkt. Men nu afventer vi lige, hvad der sker i den anden tråd, du har gang i, om samme emne... :-)

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 13:26

Jeps... :-) Men så er du også velkommen til at blande dig der jo, he he.

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)