Hej allesammen. Jeg vil lige forklare lidt om min situation; Jeg er en ung energisk mand, på 22 lige nu læser jeg en kort videregående uddannelse til markedsføringsøkonom, hvor jeg går på en speciallinie med fokus på events/oplevelsesøkonomi, som ekstra har jeg gået på et iværksætterforløb i fritiden, hvor man lærer at idéudvikle, at lave forretningsplan og nogle praktiske ting. Well, jeg skriver egentlig fordi jeg er lidt frustreret. Jeg VIL være iværksætter, jeg ved det er det jeg skal. Jeg sidder adskillige timer om ugen her på amino og læser jeres indlæg og suger det meste af det til mig. Mit problem består I, at jeg ikke ved hvordan i alverden jeg skal komme videre. Jeg har gå på modet og lysten til at lære og arbejde. Skal jeg bare vente på, at jeg får en forretningsidé jeg virkelig tror på? Hvis jeg skal gøre dette, er jeg bare bange for at jeg lige pludselig ender med villa, vovse og volvo, og aldrig kommer videre med mine drømme. Men det siger måske om mig, at jeg ikke har det der skal til? |
Iværksætter eller ej?
Blog om markedsføring, uddannelse og diverse..
http://nhviid.blogspot.com/
Nogle bliver iværksættere af nød, andre af ren tilfældighed over at have snublet over en fed ide. Igen er der nogen, som bliver iværksættere, fordi de simpelthen bare MÅ være frie i den forstand. Så meget for en indledning. Du VIL være iværksætter. Er der en branche, som du VIL være iværksætter indenfor? Hvad holder dig tilbage? Mangler du idéen? Mangler du økonomi? Mangler du fokus? Har du for mange idéer? Mangler du viden? I det hele taget: Hvad mangler du for at komme videre? Jeg startede selv som iværksætter samtidig med et almindeligt brødjob. Efter nogen tid kunne jeg godt mærke, hvilket af de to liv, der trak mest i mig, så jeg kvittede jobbet og sprang med begge ben ud i søen. jeg har kørt efter den ret sikre linie: Ikke at købe noget på afbetaling. Nu er jeg dog nået til det punkt, hvor der faktisk er nogle økonomiske gevinster ved at købe på afbetaling. Afhængig af din branche, skal du bruge noget start-materiel og -kapital. Kan du bruge privaten som kontor, så er du rimeligt nemt sluppet fra dyr husleje. Men hvis du brænder for at arbejde indenfor et område, der kræver meget plads, så er der nok ikke nogen vej udenom at leje/købe lokaler. Næste skridt er så forretningsplanen. Dan dig et overblik over den branche, du bevæger dig ud i. Hvilke konkurrenter/kolleger findes der? Hvilken kundegruppe findes der? Hvordan er afsætningsmuligheder? Avance? Lav et budget - gennemgå det med eksempelvis din bank med påskud om at du skal låne en masse penge. Hvis banken siger "ja" til det, så har du sikkert lavet et ganske fornuftigt budget og en forretningsplan med god bund i. Siger de "nej", så er der nok noget, der skal justeres. Tænk også i "Point of difference" - hvad kan du, som de andre ikke kan? Og tænk over hvordan du vil markedsføre dig. Egentlig vil jeg bede dig om at skrive flere af dine tanker her, så jeg ikke bare sidder og gætter ud i den blå luft efter hvad du er interesseret i at få at vide. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej Det er aldrig for sent at blive selvstændig. Der er intet i vejen for at du får et job i en branche som du kan lide og suger til dig af viden som kan hjælpe dig senere som selvstændig. Du hører ikke om mange herinde der går konkurs, men de er derude, og jo bedre du er forberedt jo flere chancer vil du have for at overleve. Du kan evt. aftale med din kærste/kone at du lægger 10-15% til side til virksomhedsstart istedet for at spare dem op til pension.Så vil du oparbejde en pulje som du på et tidspunkt kan starte op for. |
Jeg vil være iværksætter, men for mig kunne det godt være at have 2-3 små virksomheder og håbe på/arbejde for success på en af disse virksomheder. Lige nu er jeg, som nævnt, studerende, så nej økonomien er ikke så gunstig. Det jeg mangler for at komme videre, er såmen bare en lille idé, så ville jeg ikke have noget imod at starte en web-virksomhed op og bruge mange timer på den om ugen. Her dukker så et andet problem op, jeg ved en del om markedsføring og jeg kan få lavet en pæn hjemmeside, men jeg har som sådan ikke nogen spidskompetence. Altså, jeg kan hverken lave grafik eller hjemmesider selv - så måske man bare skulle overveje at sælge et eller andet, uden den store chance for at miste kapital. Skal man som mig, f.eks. prøve at lave en web-shop bare for at gøre det, for at få erfaring, eller er det for tamt et grundlag? |
|
Point of difference kan dog være mange ting: - God service, bedre end de andre - Gode priser - Ekstremt knowhow - Analytisk - Løsningsorienteret - Grafisk dygtig - Ihærdig - osv. osv. osv. Jeg tror ikke på, at der ikke er noget, som du kan skille dig ud med. Du har noget inden i dig, som du kan hive fat i og brande og markedsføre. Jeg ville nok skrive en brainstorm - og vær ikke bange for at pudse glorien op til mange gange. På et tidspunkt ser du nogle ting på dit papir, hvor du tænker "Damn - det er også sandt! Det er netop DET som jeg er specielt dygtig til!" Netto lever på billige priser. Fakta lever på "Det ta'r kun 5 minutter". Irma lever på økologi og kvalitet. Men det er alle sammen supermarkeder. Hvad er din forskel? At lave noget på web lyder umiddelbart som det nemmeste. Det kan det også godt være. men kan du ikke lave en hjemmeside, så skal der folk til det. Kræver din webshop at folk ringer til dig, så skal du kunne tage telefonen. Kræver den, at du kontakter leverandører, så skal dette også kunne gøres enten pr. mail eller indenfor deres åbningstider. I det hele taget er der fordele og ulemper ved alle valg. Jeg bliver noget skuffet, når du i dit første indlæg fortæller at du VIL være iværksætter og så nu skriver "Skal jeg ikke bare åbne en standard kedelig webshop?" (lettere omformuleret). Hvis du mangler idéen, så er der utallige måder at få den på. Eventuelt kan du oprette et indlæg her på Amino, hvor du spørger til inspiration. Jeg vil da gerne lægge ud (først med mit eget hjertensbarn:-P) - Skiltemand, men med en erfaren backup til at starte dig op med få opstartsomkostninger (Det tilbyder jeg...) - Reklameformidler (Finde underleverandørerer, allier dig med dem og tilbyd deres services) - Ældreservice (tagrundt og indstil de ældres TV-apparater og andre elektroniske ting, de normalt beder børnebørnene om) - Importer spændende ting fra udlandet til videresalg, evt. som grossist - Lav dit eget brætspil - Skriv en tema-bog - diverse opfinderier Der er mange, mange muligheder. Selv har jeg sammen med nogle med-iværksættere samlet en database med knap 100 mere eller mindre realiserbare idéer. De bedste har jeg valgt at holde for mig selv indtil videre, men du er da velkommen til at ringe for en uforpligtende snak. Husk, at en idé er 10% inspiration og 90% transpiration.. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej der er ingen grund til at være frustreret, men det er forståeligt. Jeg ville også være selvstændig da jeg var 22, men det lykkedes først da jeg blev 36 og det har jeg det fint med for jeg har fundet det, som jeg kan have hjertet med i. Der har været perioder hvor jeg havde droppet tanken fuldstændigt, da jeg havde et godt job. Men pludseligt kan muligheden opstå ved en tilfældighed. Hvis du ikke ved hvad du skal endnu, så brug din pragtfulde energi til at samle noget erfaring fra andre selvstændige/virksomheder og fortsæt evt. med at suge viden til dig på amino. Opbyg et fornuftigt netværk og tænk grundigt over hvad du har lyst til at iværksætte. Held og lykke! og øhh, kom ikke for sent i seng ![]() |
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Mine tanker om at lave en webshop skulle være en fritidsbeskæftigelse, for netop et erfare nogle ting, der sikkert ikke er til at læse om i en bog. Dette skulle dog kun stå på mens jeg er under uddannelse. Dog er min lyst til at være selvstændig så stor lige nu, så jeg har haft tanker om at droppe studiet til fordel for et job, der skulle finansiere opstart af min virksomhed. Dog må jeg indrømme, at jeg nok vælger den, efter min mening, fornuftigste løsning og venter til jeg er færdiguddannet, næste sommer, med at tænke i store økonomiske indskud. Der er mange gode forslag, som jeg lige vil overveje for og imod, i mellemtiden kunne det være godt, hvis de folk der læser dette og selv har en idé eller noget inspiration ville smide et indlæg. Mht. dine POD''s så, da jeg nævnte, at jeg ikke havde nogen spidskompetence, havde jeg faktisk Brian(Tror jeg han hedder) i tankerne fra Inmende, som er kreativ og kan udarbejde grafisk materiale. Men du har ret, der er mange måder at differentiere sig på. |
|
Hej Nicky ![]() Jeg har ikke de gode råd at hive op af lommen, og sender dig derfor i stedet et smil ![]() Du minder mig nemlig meget om min mand - Vi har kendt hinanden i mange år og han har også altid brændt efter at være selvstændig. Det har betydet at han har prøvet en masse ting af, men det var bare aldrig så''n helt godt ... han brændte ligesom ikke nok for ideerne og lidt for meget for pengene og tanken om at være uafhængig. - Han er nu aldrig gået konkurs af den grund og vi har aldrig manglet noget, men det var faktisk først da han (lidt tilfældigt) gik hen og fik et job i det offentlige, at ideén dukkede op, fordi han kunne se hvad der manglede indenfor hans område. Han udviklede så produktet som kunne udfylde hullet ... det er hans produkt og han brænder som en ægte ildsjæl for sin virksomhed - og det er nu, at han oplever den vækst han sukkede efter i de andre projekter! Så nogengange er det ikke en kilde til stagnation at blive fastansat ![]() Held og lykke med at finde din ide. Anne Merrild |
www.taratsit.gl/