Og jeg skriver "Boss" (nej, jeg gør ej :-P)
En titel er en titel, uanset antallet af ansatte. Titler defineres ikke ud fra virksomhedens størrelse, men ud fra virksomhedens struktur. Har du et enkeltmandsselskab og er eneste m/k på pinden, så er du "Indehaver", men spørger du SKAT, så er du sørme også "direktør". Og sjovt nok er du også "regnskabsansvarlig", "sælger", "salgschef", "adm. direktør" og "udvikler" - hvis du tager titel efter funktion.
Den titel, du skal bære skal altså afspejle, hvad du gør i forhold til virksomhedens struktur. Som indehaver af PB Tryk & Grafik er jeg direktør, når jeg vender ansigtet mod SKAT og indehaver, når jeg vender ansigtet mod leverandører og samarbejdspartnere. Når jeg snakker med kunder, så er jeg blot repræsentant for PB Tryk & Grafik. Og på mine visitkort står da heller ingen titel.
Jeg kan godt følge, at der i udlandet kan være en vis signalværdi i at vise, at man er CEO eller andet højt-rangerende. Det er ikke op til os at ændre udlandets mærkelige vaner, så vi må vel bare acceptere at de nemt lader sig narre af flotte titler og slips.
I DK er der kun den samme mentalitet overfor større og ældre virksomheder, hvor direktionen havde deres ungdom i 50''erne hvor der også i DK var stor respekt for flotte titler. Men snakker du med den lokale smed, så er han komplet ligeglad med om du er direktør eller om du blot tømmer skraldespanden et par gange om ugen. Blot han får sin vare/ydelse og ellers føler sig tryg ved forløbet.
Jeg tror ikke, at det er janteloven, der spiller ind. Faktisk finder jeg det direkte latterligt at omtale janteloven i denne sammenhæng. I DK er vi så forhippede på ikke at ligge under for janteloven og bruger den som undskyldning for hvad-som-helst, blot så vi kan unddrage os det personlige ansvar. Og dette til trods for at DK er næsten det eneste land, der kender denne "lov" og ubevidst agerer efter den på daglig basis.
I mit hoved har en titel kun det formål at fortælle i hvilken funktion man er i virksomheden. Og relevansen begrænser sig udelukkende til om denne titel beskriver funktionen for en samhandelspart, som har behov for at vide dette. Overfor en kunde er det principielt underordnet, da kunden vil købe noget - og hvis du kan levere det ønskede, så er alt jo OK, uanset din titel.
Det blev for langt, det her..
Vh Peter
|