Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billede trykt i blad uden tilladelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Sep 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har netop opdatget at et af mine billeder, som jeg har ophavsret til, er blevet trykt i et blad.

Det drejer sig om et dansk blad der sælges i hele danmark med et oplag på over 15000 blade.

Jeg har ikke givet tilladelse, ej heller er jeg blevet spurgt om de må trykke det. De henviser ikke til mig eller angiver mig som fotograf/kilde. Kilden er bare "internettet". Teksten de har skrevet under billedet henviser til et andet firma som jeg intet har at gøre med.

Jeg har på min hjemmeside 2 "versioner" af dette billede, skåret på forskellige måder. Den ene version bruges på forsiden og er en lille version, og den anden bruges på en underside i større version. Billedet på forsiden har facebook selv hentet ind i forbindelse med et link der er derfra til siden, og der forefindes derfor et lille 100x150 pixel billede af forsidebilledet der.
Det billede der er blevet trygt i bladet, er den version der findes på undersiden, og findes derfor ikke på facebook.
Men det er vel også ligegyldigt tænker jeg, jeg har vel stadig ophavsretten på billedet?

Jeg har fundet lign. sager hvor billeder er blevet brugt på andre hjemmesider, men har ikke fundet en hvor situationen er denne.

Derfor mit spørgsmål - er der noget at hente her eller er det spild af tid/penge for mig at begynde med en advokat?

Er et evt. erstatningsbeløb større da det er trykt og solgt i mere end 15000 eksemplarer?

Er der en Amino ekspert på området? :) 

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853

hej

hvis du har ikke givet dem tilladelse, er der erstatningskrav, selfølgeligt skal du bevise at billedet er dit, og så kan din advokat opkræve erstatning.

Før du taler med advokater kontakt dem der har bladet og gør indsigelser for billedet.

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 23:30

Det er da en alvorlig sag som du ikke kan lade ligge! 

Der er nogen som lukrer på dit arbejde uden at betale for det! 

Der er en her på amino som har speciale i ophavsret som plejer at henvende sig i disse sager- jeg har indtil videre ikke hørt nogen klager omkring hans arbejde!

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:53

Ja, du har altid ophavsret til dine billeder.

Af denne vejledning http://journalistforbundet.dk/Filer/DJ/Dokumenter/Pjecer/Freelance/Et%20%c3%b8jebliksbillede%20af%20priser%202010.doc fra Dansk Journalistforbund fremgår det, at et pressefoto typisk koster 750 kr. i den størrelse medie, som du nævner. Så er der nogle forskellige tillæg afhængig af billedets konkrete brug. Er det f.eks. udgivet på nettet også?
Vejledningen foreslår 100% tillæg, hvis fotografens navn ikke nævnes.
Desuden kan du kræve et kraftigt tillæg, fordi de bruger billedet uden din tilladelse.

Jeg vil foreslå dig at sende dem en faktura på 5000 kr. for brug af billedet. Og køre sagen helt til ende, hvis de nægter at betale. Hvis du kan bevise, at billedet er dit, har du en klar vindersag.

Venlig hilsen

Hans

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 07:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De 5000 kr. som Hans nævner lyder ikke helt ved siden af. For mindre forseelser på internettet har jeg ofte set tommelfingerreglen med 3 gange prisen for normalt brug. Getty Images udsender regninger på 6000 til 9000 kr. i tilfælde af uretsmæssig brug på nettet.

Mht. at bevise, at billedet er dit: Mon ikke du er den eneste, der har original-billedet. I så fald er det meget enkelt. Derudover: Med stor sandsynlighed står kameraets serienummer i EXIF-data i originalbilledet, og det står også på nogle af dine papirer (kvittering, warrenty osv). Det linker billedet til dit kamera (beviseligt). Fra omtalte sager på nettet ser det ud til, at selv hvis der er manipuleret voldsomt med billedet, så dømmes det stadig som en overtrædelse af ophavsretten - modsat at det opfattes som et nytkunstnerisk værk med inspiration i det eksisterende billede.

Tag et kig her (fra en anden ophavsretstråd): http://akira.ruc.dk/~new/ret_og_rigtigt/Ret_og_Rigtigt_10_F11.pdf

Lad os meget gerne høre, hvordan sagen skrider frem. Det vil være en stor hjælp til alle de Aminoer, der står i lignende situationer. Der er minimum 1 tråd om ugen med den slags.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Sep 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:46

Tak for de hurtige svar :) Det er sku lækkert der er gang i den på Amino!

Retten til billedet er jeg på ingen måder i tvivl om - jeg har RAW billedet med de info om kameraet, så det er intet problem - jeg tænkte bare om der kunne være noget når der ligger en mini version af billedet på facebook.

Men det betyder ikke noget om billedet kun er brugt én gang på en hjemmeside eller om det er trykt i et blad og solgt i 15000 eksemplarer?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)