Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat bil til firmaet - eller bil i firmaet

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nystartet firma (personligt ejet) - som har behov for en bil. Da konen har bil, kan der sagtens nøjes med en papegøje-pladebil.

Men hvad er smartest ?

At købe bilen i firmaets navn - og føre kilometer regnskab - og samtidig bruge den privat.

Eller købe den privat - og så få kørepenge fra firmaet, når den anvendes firmamæssigt (hvis det er lovligt).

Jeg regner med at køre under 10.000 kilometer firmamæssigt om året.

Jeg spørger først i dette forum - for jeg har endnu ikke fået revisor på - og har heller fået købt bilen endnu.

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 18:27

Hejsa

Mit råd til dig vil være at købe bilen privat og lave kørsels regnskab over det kørsel du har ift. firmaet og trække pengene skattefrit ud. Mener den på nuværende tidspunkt ligger på den øvre side af 3,5 kr / km du har kørt i firma regi

hvis du vælger at købe den igennem firmaet er du fra nu af og til bilens endeligt en jagtet bruger af skat.dk, dvs du køre ikke forbi og henter kage til kunde mødet, du henter ikke unger i bilen på vej hjem, handler ind eller lignende! Eller sagt på en anden måde, du udsætter dig selv for en mildest talt unødvendig risiko. Grundlaget herfor er at nogle ikke kunne administrere det med firma biler og andre fik ondt i røven

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 18:28

Hvor mange private km regner du med at køre?

Hvilken bil regner du med at købe?

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 118
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 18:37

Jeg lytter lige med på denne, da jeg selv står med samme spørgsmål lige nu :)

Supportmand.dk - IT Konsulent - IT Rådgiver - Systemadministrator

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 18:52

Brian Knudsen:

hvis du vælger at købe den igennem firmaet er du fra nu af og til bilens endeligt en jagtet bruger af skat.dk, dvs du køre ikke forbi og henter kage til kunde mødet, du henter ikke unger i bilen på vej hjem, handler ind eller lignende! Eller sagt på en anden måde, du udsætter dig selv for en mildest talt unødvendig risiko. Grundlaget herfor er at nogle ikke kunne administrere det med firma biler og andre fik ondt i røven

Hej Brian. Jeg tror nu ikke han havde tænkt sig at køre søndagskørsel i ren firmabil - han skriver jo han vil køre førselsregnskab.

Noget kunne tyde på at han vil fratrække de faktiske omkostninger ifbm sit motorkøretøj forholdsmæssigt ved hjælp af sit kørselsregnskab som han jo agter at føre.

Og så er spørgsmålet til en million hvad der bedst kan svare sig. Jeg har aldrig ejet en bil der incl alt (afskrivninger, forsikring, vedligeholdelse, brændstof m.v.) kostede over 3,5kr pr. kørt km, - så km-penge har for mit vedkommende altid været "en god forretning".

så man skal lige estimere sit fremtidige kørselsbehov og så lave de to scenarier i et regneark for at se hvad der giver mest bang for the buck

Fra Fredericia
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 18:54

Jeg hælder også mest til at købe en privat bil og så lave kørselsregnskab og trække pengene skattefrit ud af firmaet.

Men er det lovligt ??

Også - som du ganske rigtigt skriver - så er Skattevæsenet jo Jantelovens forkæmper nr. 1........

Iøvrigt som svar til en anden - så må jeg starte i det små og købe en bil i omegnen af kr. 50.000 - som nystartet har man jo ikke så mange penge at gøre godt med.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 19:04

Ja, det er lovligt at få km-godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel i dit firma.

Og så mener jeg ikke at skat er jantelovens forkæmper. Så vidt jeg er orienteret er skat til for at sikre en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor (kilde skats hjemmeside). Der står altså intet om jantelov.

Du skal sætte dig til at regne på hvad en kilometer koster at køre i den bil du planlægger at indkøbe. Hvis kilometeren koster under 3,5kr kan det med stor sandsynlighed godt betale sig at udbetale km-penge og holde bilen helt privat.

Og du skal både tage hensyn til bilens løbende værditab, vægtafgift, forsikring, vedligeholdelse, brændstof m.v.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:11

Hej

Det er faktisk ikke så svært, og der forefindes faktisk flere beregningsmodeller på nettet, hvor du kan indtaste de relevante beløb, som er gældende for dine forhold.

Du kan eventuelt checke min signatur, hvor der er links til nogle af beregningsmodellerne.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:13

husi:

Jeg hælder også mest til at købe en privat bil og så lave kørselsregnskab og trække pengene skattefrit ud af firmaet.

Men er det lovligt ??

Også - som du ganske rigtigt skriver - så er Skattevæsenet jo Jantelovens forkæmper nr. 1........

Iøvrigt som svar til en anden - så må jeg starte i det små og købe en bil i omegnen af kr. 50.000 - som nystartet har man jo ikke så mange penge at gøre godt med.

Det er den helt korrekte måde at gøre det på, så længe du kan dokumentere din erhversmæssige kørsel i form at et korrekt kørselsregnskab.

Tonny

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)