Hej alle. Hvor skal man starte og slutte, hvad skal man have styr på, inden man starter egen virksomhed?? Kort fortalt, kan jeg fortælle at jeg har fået en fantastisk mulighed for at starte op uden at skulle investere en krone i det. Det er som klargører af biler, polering og rengøring mm. Jeg er selvlært og har fået mulighed for at "leje" mig ind ved en bekendt, som har alle materialer, maskiner og lokaler, således at han får et bestemt beløb for hver bil jeg laver, og når jeg ikke laver nogen biler, koster det ingenting :) Det er jo næsten for godt til at sige nej til. Jeg vil dog stadig gerne helgardere mig, således at der er styr på tingene fra starten af. Skal jo stadig kunne betale husleje :) Skal man have fat i en revisor? eller hvor starter man for at få hjælp til at starte op? Jeg er ikke den bedste til regnskab og økonomi, og går i øjeblikket på dagpenge. Men jeg ved at der sidder nogle som er rigtig hårde til det her, herinde :)
Er der nogen der kan give nogle råd? På forhånd tak |
Det lyder som om du skal starte med at gribe blok og blyant!
Det er nok meget godt, hvis du får startet på en forretningsplan.
For det første skal du beskrive, hvad det er, du vil arbejde med - du er jo godt igang allerede med at skrive om klargøring af biler, polering mm., men du skal dokumentere det noget mere. Og så er det fint, at du skriver "fantastisk mulighed", for dét sælger!
Så skal du stille en budgetoverslag op. Du ved allerede noget om, hvilke typer indtægter, du kommer til at få. Bl.a. skal du lave et driftsbudget, som viser hvad du venter at få som indtægter og udgifter måned for måned. Hvis du skal financiere det og skal tale med banken, er det godt hvis du har en velunderbygget forretningsplan.
Jeg kan ikke se, at du behøver skulle skaffe en revisor nu og her - men andre kan godt være uenige.
Jeg er nys startet, og jeg har ikke revisor. Jeg kører mit regnskab i nogle simple kolonner i et Works regneark - ikke noget med Excel el. lign. Der er 4 hoved-kolonner: Indtægt, momsindtægt, udgift og momsudgift. Jeg har ikke en masse avancerede udgifter og fradrag og ønsker heller ikke at have det lige nu. Det kan man altid få hen ad vejen og lære om det. Du kan selv surfe på internettet og lære om regnskab eller gå op på biblioteket. De har altid regnskabsbøger. Jeg er tilmeldt et regnskabskursus hos en af Aminoerne nu.
Det er lidt mere kryptisk med financieringen, hvis du er på dagpenge. Jeg mener, at du kan arbejde op til 15 timer/uge og få supplerende dagpenge. Resten... ja, banken er desværre en mulighed - hvis de altså vil, og de vil nok se en forretningsplan - men ellers kan du også skaffe sponsorer, altså søge at sælge reklameplads i den hal/værksted, hvor du klargører biler. Evt. kan du lave en folder eller et lille blad, som lægges på forsædet. Dette blad kan give nogle nyheder/oplysninger og derudover indeholde reklamer. Typisk for bilmærker, motorolie, autoudstyr osv. Ved ikke, om det kan bruges som ide. Sådan noget koster også penge, men det er derfor, du skal have beskrevet det, så du kan gå ud og sælge ideen først.