Hej alle.. jeg er helt ny her så tilgiv mig hvis det ikke er det helt rette sted at spørge.. som så mange andre aktive piger kunne jeg godt tænke mig at prøve at sælge noget af det børnetøj som jeg syer. det skal kun være på hobby basis, det er altså ikke noget jeg forestiller mig at skulle leve af. hvordan gør jeg det mest rigtigt..? kan jeg godt ha både mit alm arb som a indkomst og så det andet som b indkomst, skal / kan jeg blive moms registreret.. eller hvordan skal jeg gribe det an. syns ikke at det er helt let at læse sig frem til det på Skat''s webside.. men måske er det bare mig der ikke helt forstår sproget... så nu spørger jeg alle jer kloge hoveder.. hvordan gør jeg ?? Venlig Hilsen Jean madsen |
kan man det?
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Du kan sagtens have dit hobby projekt til at køre som en b-indkomst. Du skal momsregistreres hvis du omsætter for over 50.000 pr. år, og det kan nok godt betale sig at blive momsregistreret under alle omstændigheder, så sparer du lige 20% på alle dine opstartsomkostninger, og det skulle ikke være noget problem i det i sig selv. Mvh Peder |
Er nu ikke helt sikker på at en momsregistrering er det smarteste, da du formentlig sælger til forbrugere, der alligevel ikke kan trække momsen fra. Så hvis du regner med at holde dig under 50.000 og i øvrigt tjene penge, skal du svare 20 % af dit overskud i moms. |
Da jeg skrev mit indlæg havde forestillede jeg mig Jean som underleverandør til en webshop. Jeg ved ikke lige hvor jeg fik det fra, kan da godt se at det ikke nogen steder fremgår af det indledende spørgsmål. Jeg lavede bare lige tricket med at tage 2+2 og så få et ca. interval fra 3.5 til 5. Men hvis det er med henblik på b2b salg du starter holder jeg fast i mit første indlæg. Hvis ikke er der lidt flere overvejelser der skal gøres. /Peder |
Fuldstændig enig, b2b = momsregistreret b2c + under 50 K/år + overskud = ikke momsregistreret blanding, hmmmmm, så nok momsregistreret |
Tak for jeres hurtige svar.. mit spørgsmål var vist heller særlig godt uddybet.. det som jeg forestiller mig er at sy noget tøj og sætte det til salg på en webside.. og som sagt kun på hobby basis, altså ikke i ret store "oplag" .. og når jeg så har solgt et stykke tøj, eller 2.. skal jeg så opgive det til skat og hvordan..?? ( ja,, jeg er helt blank,, sorry.. ;O) venligst Jean |
Ellers skal der blot afleveres årsregnskab en gang pr. år. Så konklussionen må være at du ikke skal indberette til t&s særligt ofte. Har du overvejet at forsøge at starte et samarbejde med en af alle de aminoer som i forvejen har en shop der sælger tøj? Jeg ved ikke om det er noget der kunne være interessant for de allerede eksisterende, men for dig kunne det spare dig for en række udgifter og en del administration. Selvfølgeligt skal du nok regne med at din avance bliver en smule mindre, men jeg tror hurtigt at det kan vise sig at være en god ide, i forhold til alle de timer/penge du sparer ved at skulle starte dit eget op. Mvh Peder |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)