Det ville spare mig en masse tid, og det ville være meget nemmere end at skulle udspecificere hver enkelt post, specielt når der er følgesedler på det.
Jeg har en kunde der f.eks. for leveret nogle vare et par gange om måneden, og jeg ønsker at samle hele måneden på en faktura.
Må jeg godt lave en faktura og skrive at de har fået x antal af vare1 og x antal af vare2 og så bare skrive Leveret i Juni.
Eller skal alle poster stå med en leveringsdato? Og skal der stå hvornår de enkelte vare er leveret f.eks. 2x vare1 d. 6/6 og 7x vare1 d. 10/6?
Hej Mark
Som de andre korrekt skriver, så må du godt udskrive en "samlefaktura". Som SKAT selv skriver i deres vejledning "Moms - fakturering og regnskab":
"Samlefakturaer
En samlefaktura kan udstedes over flere særskilte salg af varer og ydelser. En samlefaktura kan dog højst omfatte salg inden for en kalendermåned. Kravene til indholdet af en samlefaktura er de samme som til en almindelig faktura. Det er dog tilstrækkeligt, at leveringsdatoen, leverancens art og omfang mv. fremgår af underbilag (fx følgesedler) på betingelse af, at disse underbilag opbevares sammen med samlefakturaen."
Så hvis du vil være 100% på den rigtige side, så skriver du en samlefaktura, hvor du refererer til de kopier af følgesedler, som du så sender med.
Så hvis du vil være 100% på den rigtige side, så skriver du en samlefaktura, hvor du refererer til de kopier af følgesedler, som du så sender med.
Vores kunde har udviklet deres eget interne system til bestilling. Vi får ved bestilling deres bestillingseddel, på denne står der dato, hvor mange af hver vare der er bestilt, alle varenes priser.
Jeg vil se om jeg kan lokke dem til at påskrive at dette er en følgeseddel og bede dem sende den til os pr. mail.
Er der andet jeg skal være opmærksom på? Jeg tænker mere i forhold til følgesedler? SKAL de f.eks. være nummeret som man kan købe i blokker, eller er det for internt bedre at kunne holde styr på det?
Vores kunde har udviklet deres eget interne system til bestilling. Vi får ved bestilling deres bestillingseddel, på denne står der dato, hvor mange af hver vare der er bestilt, alle varenes priser.
Jeg vil se om jeg kan lokke dem til at påskrive at dette er en følgeseddel og bede dem sende den til os pr. mail.
Er der andet jeg skal være opmærksom på? Jeg tænker mere i forhold til følgesedler? SKAL de f.eks. være nummeret som man kan købe i blokker, eller er det for internt bedre at kunne holde styr på det?
Mark
Hej igen Mark
I det tilfælde vil jeg nok skrive en samlefaktura og så i teksten på fakturaen referere til kundens bestillingssedler i måneden fx "Jvf. jeres bestillinger i juni 2011". Det vigtigste er, at du til enhver tid har dokumentationen i orden vedr. kundens bestilling/din fakturering.
Om du hæfter deres egne bestillinger bagpå din faktura er vist ikke nødvendigt her. Bare du hæfter dem bag på din egen kopi af fakturaen.
Jeg kan godt se, at det er lidt vanskeligt for dig selv at holde styr på bestillingerne når der intet bestillingsnummer er på, men hvis du selv holder styr på dem i fx bestillingsdato-orden, så skulle det være helt i orden.