Hejsa allesammen I har sikkert fået stillet spørgsmålet før men jeg prøver lige.
Jeg har fået en god forbindelse i sydtyskland på noget godt vin der ikke bliver solgt i andre butikker og vinen er virkelig god!
Hvordan gør jeg hvis jeg gerne vil have fek.s 200 flasker hjem til at starte med, kan jeg gøre det som privat person eller skal jeg moms registreres for at få det over grænsen? Må jeg evt. købe for et vidst beløb uden at skulle moms registreres?
Hvordan er det med afgifter osv? Har læst om at der ikke er afgifter på varer i EU, gælder det også for vin?
Jeg håber ikke det var alt for meget, og for forvirrende.
På forhånd tak.
Lek |
Import af vin?
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Jeg havde fat i SKAT i tirsdags omkring import af vin, da jeg lavede et skoleprojekt med det emne... I Danmark skal du betale emballage afgift, samt en afgift for selve vinen, da det er en alkoholiseret vare. Emballageafgiften var 1,6 DKK for en 0,75L vinflaske Afgiften lagde vist på 4,5 DKK eller sådan noget (husker ikke lige det præcise tal, men det er kunder 5,- DKK) Så umiddelbart er der ikke de vilde afgifter på vin :-) |
Hej Lektor, 200 flasker lyder ikke af meget, der er normalt 720 flasker på en palle, og da du betaler for pallepladsen når du skal transporteret vinen hjem, vil det blive en ret betydelig udgift pr. flaske. Jeg kender ikke prisen fra Tyskland, men vil tro at det ligger i nærheden af 1.000 kr. +/- pr. palle, hvilket vil sige at du kommer til at betale 5 kr pr. flaske i stedet for 1,39 kr.
Om det kan svare sig at være momsregistreret afhænger af hvor meget du har tænkt at gøre ud af det, men hvis din omsætning er på mere end 50.000 kr om året er det et krav.
Jeg er ikke helt klar over hvordan det fungerer hvis du importerer som privatperson, men er du momsregistreret skal du være godkendt hos Skat (Told og Skat) til at måtte importere punktafgiftspligtige varer i de kategorier du ønsker at importere.
Punktafgifterne er differencieret afhængig af flaskestørrelse og alkoholprocent, men for en 0,75 cl alm. bordvin ser det ud som følger:
Emballageafgift: 1,60
Punktafgift: 4,61
Derudover skal du være opmærksom på at du skal være registreret hos Fødevareregionen, og hvis du sælger for mere end 50.000 kr, og salget er til slutbrugere, skal du også være registreret i næringsbasen, hvilket kræver at du aflægger en prøve.
Men rolig det er ikke så tungt som det kunne lyde.
Hvis du beslutter dig for at få transporteret vinen hjem, vil jeg, specielt i vinterhalvåret, anbefale transportfirmaet Samlast, da de er eksperter i vin, og kører med biler hvor de kan styre temperaturen på vognen, så der ikke er isterninger i din vin når den lander.
|
Hejsa Du skal nok lige være opmærksom på at du i din nuværende situation, vil komme til at betale både den tyske og den danske vinafgift, da det ikke er samordnet endnu indenfor Eu, mit forslag er at du finder nogen at arbejde sammen med, når du har fået en aftale i stand med ham tyskeren. |
Hvad er det med lektors situation der gør at han vil skulle betale afgift begge steder? Hvor meget er den tyske vinafgift? |
|
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)