Er helt enig med Boysen. Det med ikke at lukke virksomheden, blot fordi man slapper af i sydens sol, gælder efter min mening også flere virksomheder, der ikke udelukkende driver webshop. De seneste to somre har jeg personligt siddet i 27 - 37 graders varme i det nordlige Italien og alligevel kunnet arbejde fjernbetjent på kunders IT sikkerhed i Danmark, og andre lande. Familien har haft det helt fint med, at jeg et par gange om dagen lige smuttede op i den airconditionerede webcafé og arbejdede koncentreret. Det gav mig ro i sindet, at mail indbakken ikke voksede, og at de af kunderne som ikke har ferie, stadig kan få hjælp, når deres IT driller. Alternativet er jo, at kunden må finde en anden til at løse deres problem. Det at holde virksomheden åben, når konkurrenterne holder ferielukket, har vist sig at være en forretningsmæssigt god idé. Juleferien sidste år gav min virksomhed adskillige nye opgaver og kunder, fordi praktisk talt alle kollegerne i lokalområdet holdt fri. Behøver jeg at nævne, hvor taknemmelige de nye kunder er, når de finder en virksomhed, der kan hjælpe dem? Nej, gør som Boysen siger. Lav nogle simple pakkevejledninger, som naboen, hjælpsomme familiemedlemmer eller lignende let kan finde ud af, og tag så den bærbare med på ferie. Du behøver jo ikke at sidde konstant ved tastaturet. Tjek indbakken for bestillinger morgen og aften. Så har du ro i sindet, fordi dine kunder ikke finder et andet sted at handle. Og så er omsætningen i ferien jo med til at finansiere din ferie, En win-win situation. God ferie i det forhåbentligt varme Italien. Dbh. John |
Nu driver jeg godt nok ikke en webshop, men arbejder med SEO artikler og linkbuilding. Jeg tager på ferie fra idag, men vi har rygende travlt.
Min løsning på problemet er at jeg har hyret 3 hjælpere (2 af dem brugte jeg i forvejen), men nu har jeg ekstra hjælp til opgaverne mens jeg er væk. Levering af arbejde, samt kontakt med kunden bliver jeg stadigvæk nødt til at stå for, men der er wifi på de fleste hoteller og om ikke andet må jeg finde en netcafe .
Dertil har jeg oprettet et autosvar til min email, som siger tak for din mail jeg er på ferie indtil den 13 Juli alle bestillinger vil stadigvæk blive udført som aftalt og leveret til tiden. Dog kan der komme forsinkelser på svar via mail.
Det betyder at jeg nu kan holde ferie, mens det hele burde køre af sig selv. Jeg skal blot tjekke mail, besvare mail, samt sende udført arbejde til kunderne mens jeg er væk.
Håber du kan bruge det til at lave noget i samme stil selv.