Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brud på regler om ophavsret?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 149
Fra  FanGrej.dk Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Blot lige i kort spørgsmål jeg har til jer - jeg har lavet en præsentationsvideo for min hjemmeside, og den er lagt op på youtube. Som baggrundsmusik har jeg brugt en instrumental version af Coldplays "Viva la Vida". Er det brud på regler om ophavsret, at jeg har indsat baggrundsmusik fra Coldplay?

Håber på et godt svar.

Mvh

Daniel

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Daniel:
Som baggrundsmusik har jeg brugt en instrumental version af Coldplays "Viva la Vida". Er det brud på regler om ophavsret, at jeg har indsat baggrundsmusik fra Coldplay?

Det korte svar er ja.

Senest kan du eksempelvis sammenligne sagen med Audi og Eminems pladeselskab.

Audi havde lavet et lettere modificeret instrumental version af et nummer af Eminem til deres reklame, hvilket gjorde at Eminems pladeselskab naturligvis lagde sag an.

Som udgangspunkt vil du altid bryde ophavsretsloven hvis du ikke har fået rettigheder til brugen af en andens værk (medmindre det er mere en 70 år siden ophavsretsmandens død og blah blah).

Så derfor - spørg altid ophavsrethaver om tilladelse til brug/gengivelse - ofte kan du få lov mod betaling eller udveksling af tjenester.

Et lille tip - hvis du ved at det er en kopi af noget andet, så sørg for sikre dig at den der har lavet kopien OGSÅ har ret til at bruge det, for ellers er det stadig et brud på ophavsretten.

Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 149
Fra  FanGrej.dk Skrevet kl. 20:55

Tak for et godt svar, Repox. 

Det hele er forstået. 

Fra Århus
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 65
Fra  Filmskole for Selvstændige Skrevet kl. 09:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Daniel

Ja, det er en klar overtrædelse af lov om ophavsret. 

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en anden løsning. På Istock.com kan du købe afgifts-fri musik til bl a filmproduktion. Koster ikke meget 50-100 kr.

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 17:37

Mikael Johnsen:
Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en anden løsning. På Istock.com kan du købe afgifts-fri musik til bl a filmproduktion. Koster ikke meget 50-100 kr.

Godt alternativ. Brud på ophavsret er generelt en meget dyr affære.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)