LOL :-D Det er fandme go værkstedshumor det her ...
Du kunne have konkluderet dig frem til svaret på dit spørgsmål ret let ..
- Hvis nuværende en opførsel er en fejl må den skyldes en årsag
- Hvis det eneste du har gjort er at skrive brugernavn, så må brugernavnet være forkert eller dem der har sat serveren op må have begået en fejl.
- In either case, kontant hetzner
- Hvis vi nu for et øjeblik antager at nuværende opførsel _ikke_ er en fejl, og prøver og lejer lidt videre. Hvad mon så der fortventes af os ved en prompt hvor der står "Password:" ? Nu står der jo ikke "error" eller andet som indikerer at der er gået noget galt.
Altså kan jeg jo regne ud at du ikke engang har forsøgt at taste enter ... Jeg ved ikke hvad dine forudsætninger helt præcist er, og jeg har også selv været ny engang. Men det er ikke en Windows PC du arbejder med ... den går som udgangspunkt ikke i stykker ved at du prøver dig frem ... faktisk er det rigtig svært at ødelægge et Unix system uden at du rent faktisk ved hvad du laver.
Når det er sagt så har jeg lært absolut mest overhovedet de gange hvor jeg har taget hovedet under armen og prøvet mig frem ... "Hvad sker der hvis ... ?" eller "hvorfor virker .... som ... nu engang gør? Lad mig prøve at skille det ad!"
Jeg har både arbejdet med Windows og Linux administration og forskellen er faktisk ikke særlig stor, der er et par ting du skal huske:
- Microsoft kan godt lide at finde på underlige navne til ting ... dvs. hvis resten af verden bruger et standardiseret navn for en eller anden service, så kan du være næsten helt sikker på at Microsoft har givet det et eller andet fancy navn ... for dig betyder det så at du skal lære at gå den modsatte vej, heldigvis for dig er det nemmere at finde de standardiserede beskrivelser på nettet ud fra Microsofts fluf-navne for alting.
- Microsoft kan godt lide at pakke ting ind og gøre dem mere besværlige, f.eks. hvis du skal ændre en IP Adresse midlertidigt så skal du i Windows 2000 Proffessional klikke 29 forskellige steder og det tager cirka 3 minutter, derefter skal du gøre det du nu vil med den nye ip adresse og efterfølgende gentage de 29 klik ... og du er nødt til at kigge på skærmen, klikke, taste, kigge på skærmen, klikke igen ... du kan ikke bare klikke en række foruddefinerede steder fordi du ikke kan forudsige præcis hvor et vindue dukker op. På Unix er det gjort meget mere simpelt du giver den en specifik kommando, "ifconfig" og giver den nogle parametre, trykker på enter og så er din ip adresse ændret. Det tager cirka 10 sekunder hvis du taster med 2 fingre, og du kan gøre det i én arbejdsgang. Dvs. når du først har memorized dine kommandoer, så arbejder du _meget_ mere effektivt fra din konsol.
- Sæt dig ind i hvordan din shell virker, en shell er et _rigtig_ kraftfuldt værktøj. Rent statistisk set kan du jo stille det op sådan her:
- En mus og en skærm, 1024x768 pixels giver dig cirka 800.000 mulige steder at klikke, du kan højre klikke og du kan venstre klikke, 1.6 millioner mullige kombinationer, de fleste klikbare elementer i windows er minimum på 3x3 picler, dvs vi er nede omkring 180.000 muligheder hvis du bruger _bittesmå_ knapper uden tekst eller billede på, det gør man jo sjældent men nu tager vi den lige til ekstremer ... ( it will be needed)
- Et keyboard (bemærk at skærmen ikke er nødvendig her, du kan sagtens give en shell basseret maskine en kommando uden at have skærm på ) giver en kommando, lad os bare være realistisk og sige at vi holder os til de korte kommandoer, 8 tegn, og vi siger bogstaver og tal for det er sjældent at man bruger specialtegn og selvom det er tilladt er det ikke ofte at man bruge store/små bogstaver, det giver dig et antal mulige kombinationer på 152.587.890.625 ... bevares, det er ikke dem alle der giver lige meget mening ... men det gør en 1024x768 skærm med 180.000 firkanter på 3x3 pixler altså heller ikke.
- et sidste eksempel, spørgsmål til eftertanke. Hvis du vil gennemsøge alle tilgængelig harddiske og/eller filsystemer på din maskine efter filer med en bestemt struktur (lad os bare sige : indeholdende ordet "Regnskab") og efterfølgende svare dig på hvor mange filer den fandt? For at være helt ærlig ved jeg ikke hvordan man gør på Windows, men jeg har hørt svar som "Så skal man downloade det program der" eller "Så skal man bare lige gennemgå mapperne ... og så tælle" (jo jo ... men nu havde jeg så et 12TB SAN medforretningsdata fra 200 forskellige firmaer), bottom line så er en kommandoprompt perfect til den slags opgaver fordi du kan sammensætte flere kommandoer så de udgør en kompleks plugable process:
andoria:~# find / | grep -i regnskab | wc -l
Først element "find /" finder alle filer i roden og udskriver dem, herefter sender vi output fra den funktion til programmet grep, der filtrer på "regnskab" med flag'et -i som betyder "case Insensitive" og dermed søger både på store og små bogstaver, derefter printer grep alle de linier ud som indeholder "regnskab", og der er altså tale om de linier som find outputter, slutteligt putter vi resultatet fra grep ind i "wc" som står for word count, med flag'et -l som slet og ret står for "Lines"
Håber mit lille eksempel hjalp dig til at se styrken i det stykke værktøj du sider med :-)
Leg, prøv dig frem, spræng lortet i luften, geninstaller det hele og prøv så igen, det er sådan du lærer noget. Held og lykke med det, det er altid udfordrende, spændende, sjovt og selvbekræftende at tilegne sig ny viden.
Du er velkommen til at spørge om hjælp ... men først når du har prøvet selv et par gange ;)