Det er en interessant mulighed. Udfordringen er den måde mange danske virksomheder tænker, og jeg kan som sådan godt forstå dem. De fleste vil have langt større tillid til et dansk Aps ift. et evt. engelsk selskab - men jeg kan godt følge din tanke om at vi i Danmark forhåbentligt snart følger efter andre lande og får en tilsvarende løsning.
Er der andre der har nogle forslag til hvordan vi kan lave et Aps ud fra nævnte kriterier?
Det er helt lovligt at skrive sig ud af det igennem en anpartshaveroverenskomst.
Få en advokat (eller revisor) til at hjælpe med at skrive den. Overenskomsten er jeres aftale i detaljer, hvor anparterne er ejerskabet alene.
Det vil sige, at I kan nedfælde på papir, at du er direktør for selskabet, at du indenfor en rimelig tid køber hans anparter til en på forhånd aftalt sum og alle andre aftaler, der måtte være imellem jer.
Når der er tale om kun 2 anpartshavere, så er det aldeles fornuftigt at regulere alt mellem jer med sådan en overenskomst. I tilfælde af kommende tvister, så er der ikke noget som helst at komme efter, hvis aftalen er nedskrevet. Så husk det og gør det.
Jeg har efterhåndende været igennem det meste og om vi ændre lidt i hvad der følgermed Aps´et eller om der er brug for en særskilt aftale er ikke helt på plads endnu.
Vi vil gerne undgå at bruge for mange penge på advokat og revisor pt. - det handler om at bruge alt på udvikling pt., før vi skal hente mere kapital.
For at blive lidt mere konkret. Det jeg ønsker er ikke at blande kortene anderledes end de allerede er, hvis det betyder ekstra omkostning (beløb under 1000 er undtager;). Det der kunne være interessant er hvis der er nogle der kender til en måde at stifte et Aps på via 50.000 fra mig og investor 30.000 mod 10% ejerandele.
Ingen siger, at der skal være en advokat indblandet, men de fleste vælger det.
En anpartshaveroverenskomst kan alle skrive. Der er ingen krav om tinglysning eller noget som helst andet. Det skal heller ikke opfylde andre krav end at personerne angives med fulde navn og adresse - samme oplysninger som indsendes til EogS iøvrigt.
Så skriv de 10 linier selv og hav hver en kopi af aftalen.
Det lyder utroligt hvis det blot handler om at vi hver især sætter i alt 80.000 ind på en konto, og derefter blot opretter selskabet og laver en anpartshaveroverenskomst hvor jeg sidder med 90% og investor 10%.
Ved du om investor stadig kan trække sine 30.000 kr. fra ved et eventuelt tab i en sådan situation som beskrevet ovenfor?
Du kan ikke i udgangspunktet sige, at du har 90%, hvis du kun har indskudt 70%. Det I istedet skal skrive er, at du overtager de resterende 20% fra investor indenfor en given periode og til en i forvejen aftalt pris.
Indtil du overtager de sidste anparter, så har investoren også ret til 30% af det udloddede udbytte, hvis der har været sådan et.
Det vigtigste må vel være at komme igang og få etableret selskabet. Du har majoriteten uanset om du ejer 70% eller 90% og kan altid erhverve de sidste aktier med forkøbsret. Det er dog vigtigt at få noteret den i forvejen aftalte pris ned i overenskomsten, da selskabets vedtægter ikke indeholder bestemmelser om den slags normalt.