Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til skole projekt.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Vi er igang med et afgørende projekt i skolen (HHX)
Vi skal lave et lave et fiktivt firma.
Opgaven går ud på at vi har 250.000 kr+ en gammel varevogn (værdi 60.000 kr) at gøre gode med.

Vi har tænkt os at lave tøj med varme, altså fx sutsko med varmeelementer indbygget.
Målgruppen skal være alle småfrysser over hele DK.
Produktionen, havde vi tænkt os skulle foregå i Kina. Da det vel er billigst.
Da vi ikke komme så langt med 250.000 kr, tænkte at vi ville blive et aktieselskab.
Så her kommer vores første spørgsmål?

Hvad skal der til at blive et aktieselskab?

Udover kapital fra aktierne, havde vi også tænkt os at låne penge til firmaet?

Tror i der er noget hold i vores forretningside, eller vil bankerne afvise vores ide med et brag?

Vi ville være lykkelige hvis i gad at komme med nogle svar og kommentarer der kunne få vores karakter i den rigtige retning. :-)
Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:50

Først og fremmest kræver det lidt mere kapital at blive registreret som et aktieselskab eller et A/S min. kr. 500.000,00 som skal være indestående kapital. Men et A/S gør det ikke alene, da I derudover skal forsøge at hente kapital hos diverse investorer.

Mit bud er at det ikke er nødvendigt at starte et A/S til sådan et projekt for at få tilført kapital af investorer eller banker for den sags skyld, hvis altså ideen er god nok. Men om ideen er "god nok" er der garanteret mange herinde der gerne vil give et praj om.

Og som jeg har fået øje på er der en del A/S´er herinde også, som er langt klogere end jeg på det område.
Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 14:54

At I vælger at blive et aktieselskab vil give jer nogle forskellige fordele - men det ikke give jer flere penge mellem hænderne.. Med mindre I kan finde en investor. Hvis I kan finde en investor, der er hooked på ideen og har mange penge at gøre godt med, kan I være heldige at få stillet store midler til rådighed. Men det har som sådan ikke noget at gøre med, om I i forvejen er et aktieselskab eller ej.

Det, jeg tror du tænker på, er at blive børsnoteret. Så bliver aktierne handlet frit på Københavns Fondsbørs, og de bliver stillet til salg for alle og enhver. Det giver naturligvis mulighed for en anseelig kapitalindsprøjtning, problemet er bare, at man ikke bliver børsnoteret som nyopstartet firma uden et egentligt produkt at præsentere.

Præcis hvad det kræver at blive børsnoteret, er jeg faktisk ikke sikker på (interessant spm egentlig), men det kræver I hvert fald at man som virksomhed har præsteret gode resultater i en længere periode, og dermed har nogle "muskler"..
Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:59
Forresten så ville www.startguiden.dk nok også være en god idé for jer at tjekke. I skal sikkert også lave forretningplan m.m. i forhold til jeres projekt.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:17

Hej Theis,

Nu er det et skoleprojekt, og så er det jo nemt at vedtage at man får 10 millioner i venture kapital, men det er lidt vanskeligere ude i den virkelige verden. Skal i lave et realistisk projekt, burde i måske kigge på et projekt som kan realiseres med den fiktive sum i får stillet til rådighed. Der er faktisk rigtig mange iværksættere der er startet for et mindre beløb - jeg startede selv med 10.000 kr.

Lav en god forretningsplan og marketingplan, det er faktisk et større arbejde end man lige går og tror - ihvertfald hvis det skal være en detaljeret en af slagsen, som belyser alle relevante forhold ved projektet. I kan hurtigt bruge en masse tid på at diskutere hvilket produkt eller service i skal tilbyde, og på at "udvikle" produktet, men det er jo nok ikke det der er meningen med projektet.

mvh Carsten

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 17:10

"Tror i der er noget hold i vores forretningside, eller vil bankerne afvise vores ide med et brag?"

Når vi snakker om banker afviser eller ej, synes jeg efterhånden det mere kommer an på om man er en god sælger end at have en god ide. Hvis man har gjor hjemmearbejdet ordenligt, og kan vise overfor banken at der altså vil komme en indtægt og det lånte beløb vil kunne forentes bedre i virkomheden ( og derved have en sikkerhed for at betale tilbage )

En anden ting det også afhænger af er om i kan stille nogen form for sikkerhed.

Jeg forstår dog ikke helt jeres fremgangsmåde, i siger det er et fiktivt projekt, hvordan vil i så kunne "låne" penge? Som Carsten også er inde på så synes jeg også i skal skabe en ide med det beløb i for stillet til rådighed. Kunne da også forstille mig det var meningen :)

De fleste iværksættere har startet med 0 kroner på lommen måske lidt egen opsparing. Hr. Thorborg lavede for noget tid siden en spørgeundersøgelse om hvor meget kapital man havde fået, og der viste det sig at langt de fleste havde fået 0 kroner eller ihvertfald mindre beløb.

Istedet for et A/S kunne i overveje en ApS løsning, hvor i så kunne nævne nogle af de mange fordele der ved at oprette et ApS fremfor at leve på et enkeltmandsfirma.  Det er en langt billigere løsning at vælge et ApS og det kræver heller ikke så meget som et A/S ville gøre.

Selve jeres ide
Så tror jeg den ville være svær at leve ud, der er jo ikke så mange stykker tøj man kan ligge varme i, og det ville vel også give et problem med brandfare og den slags. Derfor ville jeg tro ( uden at vide det) at det skulle igennem en masse papirnusseri og tests for at kunne blive solgt i EU, altså hvis i laver produktionen i Kina/asien

Men i har jo intet at tabe, så det er bare at knokle på.

Andre steder i kan søge informationer
www.startguiden.dk har nogle gode skabeloner til foretningsplaner, kontrakter mm.
www.100svar.dk har en helt masse fornuftig viden
www.startfirma.dk her kan der spørges om konkrete spørgsmål, er dog ved at blive lidt død.

og vores alle sammens dejlige www.amino.dk

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:25

Mht. produktet:

Jeg sidder lige og forestiller mig futsko jeg skal huske at sætte i opladeren hver aften, så der er strøm til næste dags varme tæer...

mvh Carsten

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 19:26
Dato: 11/24/2005 5:24:34 PM Forfatter: Carsten Jacobsen

Mht. produktet:

Jeg sidder lige og forestiller mig futsko jeg skal huske at sætte i opladeren hver aften, så der er strøm til næste dags varme tæer...
mvh Carsten

Sjovt nok er det ikke mere end et par dage siden, jeg selv kom på ideén med el-varme i sutskoene, så jeg synes ikke at det er så dumt endda

Mht. budgettet er jeg helt enig i det, der bliver bragt frem, nemlig at pointen må være at I skal skabe noget med de penge I "har". Hvis I kan opstille et realistisk scenarie, ser jeg dog ikke noget problem i, at jeres virksomhed "låner" nogle penge eller rejser noget kapital ad anden vej.

Dog tror jeg at det er så godt som sikkert, at jeres selskab ikke kan låne penge uden videre. Banken vil i virkelighedens verden ofte kræve kaution for et lån til et nystartet selskab.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)