Hej. Jeg har i 3 år haft et I/S sammen med min samlever. Jeg har haft butik og han er brolægger, men det hele i ét firma. Nu er jeg nået dertil hvor jeg gerne vil have et arbejde, da butikken ikke kører særlig godt, og vi har fået lov at købe en billig ejendom i en anden by, som skal sættes i stand. Vi har et beskedent overskud i 2010 på 175.000 og det er så det vi begge lever af... Vores ejendom er pt. til salg (blandet ejendom med tilhørende butikslokale) og har været det i over 1 år uden henvendelser af nogen art. Øv. Og prisen er lav nu, vi går herfra med et tab. Jeg er medlem af en a-kasse og har (næsten) altid været det, men sidste år meldte jeg mig ud i 4 mdr. for at spare pengene. På det tidspunkt var jeg ikke klar over at jeg skulle være medlem i 3 sammenhængende år som selvstændig og ikke bare 1 år, før jeg har ret til dagpenge, det ville være rart at få det at vide den dag man meldte sig ud. Hvis jeg træder helt ud af virksomheden kan jeg godt få dagpenge, dog bliver det efter beregningerne på overskuddet kun 4000 kr. pr. måned og det kan jeg jo ikke betale banken med. Jeg foreslog også at jeg betalte for de 4 manglende måneder for at beholde min anciennitet, men den gik ikke:-) Jeg troede jeg kunne få mindstesatsen når jeg lukkede butikken, men efter det her kan jeg ligeså godt fortsætte med min sløve forretning indtil der ikke sker mere, hvis man spørger a-kassen, for før jeg har et job, kan jeg ikke gøre noget. Som det ser ud lige nu og de sidste 2 år kan vi ligeså godt leje lokalet ud, når der ikke er flere penge i det. Drømmen var ellers at jeg kunne ændre min andel i firmaet til 5%, så vi ikke skal ændre cvr og gøre hele firmaet op for at starte brolægger delen i et enkeltmandsfirma. Få et job og flytte i det nye hus når vores bliver solgt, eller leje det ud så længe. Er der nogen der har nogle råd til om jeg evt. skal ændre mit kontingent til lønmodtager og indberette virksomheden som bibeskæftigelse for at få dagpenge indtil jeg finder noget andet. Eller skal jeg blive gravid og tegne en frivillig sygedagpengeforsikring for at være sikker på vi ikke skal gå fra hus og hjem? Det kan godt være det lyder som om jeg ikke gider at arbejde og bare vil være en snylter. Det er absolut ikke min hensigt og laver ikke andet en at søge og få afslag osv osv. Vil bare gerne have et job inden det går den gale vej med firmaet, og selv min bankdame sagde til at mig at jeg jo ville tjene mere på dagpenge, så.... I know. Håber nogen har styr på de kringlede regler:-) Og har et forslag til hvad den bedste fremgangsmåde er på situationen. |
Udtræden af I/S og dagpengeret, eller mangel på samme.
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)