Hej allesammen Første virksomhed er ved at være på benene, men min kollega og jeg er kommet i tvivl om en lille ting. Vi undre os over hvorvidt vi skal oplyse vores startdato for moms. Ansøgningen lister "første fakturering eller indkøb". Grunden vil vi overvejer andet end dags dato, er at vi begge for kort tid siden har anskaffet sig nye computerer, bl.a. pga. denne virksomhedsopstart. 1) Er det overhovedet muligt at trække momsen fra vores indkøb, når vores første indtægter falder i løbet af efteråret. 2) Er det nødvendigt at have en momsstartdato før indkøbet for at trække indkøbet fra i skat? Jeg håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål... |
Det kommer helt an på, hvor lang tid det er siden, at I har købt computerne. hvis de netop er anskaffet, så kan I godt trække momsen fra.
I kan dog sandsynligvis trække en %-del af momsen fra, da computerne vil indgå som en del af jeres multimediebeskatning, og den private andel af momsen skal I selv betale.
Hvis I forventer 50/50 anvendelse imellem privat/erhverv, så kan i således også kun få refunderet 50% af momsen.
Hvis I har købt coputerne, så skal I derfor skynde jer at registrere firmaet.
Der er ingen problemer i, at I først begynder at få indtægter til efteråret.