Jeg har, sammen med to kollegaer, planer om at oprette et Aps. Vi har allerede i dag et produkt og forhandler pt. med kunder, men jeg i tvivl om hvordan vi bedst organiserer os.
I mine øjne ville det være optimalt om vi, hver især, oprettede et Holding selskab, og derefter sammen opretter vores driftsselskab (som altså så ejes af tre Holding selskaber). Men SKAL man ikke oprette et driftselskab ved oprettelse af et Holding selskab også?
I såfald er det ikke en optimal løsning, da vi som udgangspunkt blot ønsker at oprette ét fælles Aps. Pt ønsker vi nemlig ikke hver især at skulle smide 80.000 kr. til eget aps, samt yderligere fælles 80.000 til vores fælles aps.
Regnede egentlig også godt med at det kunne lade sig gøre, men tricket er mere at vi pt har et produkt som vi ønsker at anvende (få værdiansat) som indskud til vores fælles Aps - men det er vel lidt svært, eller?
Pointen er at vi ikke hver især ønsker at skulle smide 80.000 kr. i hver vores holding ud af egen lomme, i og med at vi pt kan få værdiansat vores produkt til 80.000 og dermed "gratis" kan oprette vores fælles aps.
Grunden er såmænd blot at vi ønsker at køre denne ene virksomhed sammen, men have individuel frihed til at investerer i andre virksomheder efterfølgende. hvis du ikke umiddelbart kan se andre løsninger/former på virksomheden, må vi jo "blot" gøre det gennem de 3 x 80.000.
Men kræver stadig en 80.000 kr. investering fra os hver fra starten for at have et holding hver, hvilket jo virker af meget når vi pt kunne lave ét fælles holding og ét fælles aps med de 80.000 som vores produkt pt kan fastsættes til. Dog med det twist at vi ikke ønsker at være bundet sammen på holding niveau - ved godt det er noget rod, så sætter pris på dine svar!