Jeg havde ingen anelse om hvor jeg skulle poste den her tråd, så nu prøver jeg her.
Hvad er reglerne for at arbejde i udlandet, nærmere betegnet Canada. Når man driver et enkeltmandsfirma herhjemme i DK.
Jeg driver en hjemmeside, som så små er begyndt at give lidt omsætning. Siden kræver ikke det vanvittige fra mig. Det kræver egentlig blot at jeg har en pc og internet tilrådighed.
Derfor har jeg spekuleret lidt i at bosætte mig i Canada og arbejde som personlig træner i 2-3 måneder. Jeg og mit firma vil stadig have adresse i Danmark. Jeg flytter det bare over til min forældres adresse. Og så bor jeg hos en bekendt i Canada.
Men må jeg det...?
De kunder jeg så måtte have i Canada, skal vel så stadig betale dansk moms.
Min side ligger på min webmasters egen server i Aars i norjylland. Og sidens domæne navn er hosted af DK hostmaster. Så det er så pære dansk som det nu kan blive =)
Det har såmænd en vis betydning for hvor virksomheden kan siges at have fast driftssted i skatte- og momsmæssig henseende. Hvis vi nu forestillede os at Johannes flyttede til Canada officielt ville virksomheden umiddelbart fortsat skulle beskattes i DK som følge heraf. Nu er du kun væk i 2-3 måneder og bor officielt stadig i DK. Så er der ingen tvivl om at virksomheden fortsat vil blive beskattet her.
Dvs. jeg godt må arbejde som selvstændig i Canada i den relative korte periode, såfremt jeg selvfølgelig bare betaler skat og indgiver moms fra de penge jeg tjener derover?
ØH - Skat for eksempel. Det jeg hæftede mig ved var at du skrev at du fortsat ville have adresse i Danmark. Derved er du også skattepligtig til Danmark. Hvorvidt du så også skal betale skat i Canada bør du undersøge derovre. I givet fald er det så et lempelsesspørgsmål hvor Danmark skal give nedslag for den skat du betaler i Canada.