Hej med jer... Jeg har nu i 11 mdr. knoklet løs på min "naive" drengedrøm om at blive "professionel opfinder" og kan endelig langt om længe se lyset...
Jeg har stiftet mit selskab, varemærkebeskyttet mit navn og logo, deltaget på alskens iværksætterkurser, udarbejdet flere forretningsplaner med dertilhørende budgetter, fået lavet "nyhedsundersøgelse" hos Patent og Varemærkestyrelsen og indsendt patentansøgningen, samt vigtigst af alt; udviklet mit produkt via 7 prototyper så det d.d. er ca. 90 % færdigudviklet.
Produktet er en "plast-fjut", billig i produktion, stor %-avance, enormt marked på verdensplan samt et produkt, hvor de nærmeste konkurrenter ikke er i nærheden da vi dækker nogle behov, som de ikke er istand til...
Hvad er det så jeg søger herinde???
Jeg søger en "partner/medspiller/makker/indpisker/(investor)" ...kært barn har mange navne...(-:
Jeg ser på den "personlige kemi" og dit "drive" som det allervigtigste, dernæst på dine falige kompetence, som gerne må være all-round...
Hvis ovennævnte har fanget din interesse hører jeg gerne fra dig og hvis kemien er gensidig, aftaler vi nærmere...
Go´ dag til alle... |
Patenteret globalt produkt søger partner...
Jeg har følgende bemærkninger/erfaringer/tips: 1) Produktudviklingen er kun 30% af hele processen ( sådden generelt set ), tilbage står produktion og distribution. Som normalt udgør 70% af processen. Man er tilbøjlig til at tro at når produktet er færdigudviklet er man 90% færdig, for naturligvis kan det sælges og naturligvis er der en distributionskanal der ligger på knæ for at distribuere vores produkter. Det er sjældent sådden ! 2) Når vi som opfindere/udviklere har været igennem et langt udviklingsforløb, er man ofte "udbrændt" og ikke just fit til at udføre det lange og seje træk det er at sælge det bagefter. Men det lader til at du er med på den, og klar over at du skal bruge en partner med friske kræfter og frisk syn på tingene. 3) Det er så let at sige, men jeg siger det nu alligevel. Når man starter med et projekt er det en styrke at have tænkt det hele igennem fra A til Z, ( lagt en spilleplan). Uden en spilleplan fra A til Z ved du simpelthen ikke om det er gennemførligt ! Så din broadcast tyder på at du kun nåede til K da du lagde din spilleplan, men det er ikke for sent at lave en spilleplan. Jeg formoder at du får brug for resourcer på flere områder, både i form af kapital, knowhow og manpower. Jeg vil anbefale at du søger rådgivning hos nogle af iværksættercentrene, de er gratis, gerne flere parallelt, så du kan sammenligne deres råd. 11 måneders arbejde + den kapital du allerede har anvendt skal jo helst ikke være forgæves - og udfra mine egne dyrt købte erfaringer, kan én forkert strategisk/taktisk beslutning gøre forskellen mellem success og ikke-success i opstarten. 4) Mht patent, så er det faktisk bedre at søge patentet ( en "historie" uden nogen som helst form for afgrænsninger ) fra start end først at lave en nyhedsundersøgelse, så har du tid og dato stempel WW NU, og 1-2 år til at færdiggøre det internationalt. En nyhedsundersøgelse koster 7.000 + det løse, en patentbehandling/ansøgning koster 3.000, og indeholder naturligvis en nyhedsundersøgelse i sig selv, og så har du gratis ekspertise til at "justere" din "historie" til en rigtig ansøgningen. Indbetalingen af de 3.000 kan du trække et par måneder, så du kan fortryde hvis du er blevet klogere imellemtiden. Hvis du påtænker at patentere mere i fremtiden, kan jeg varmt anbefale et gratis praktisk patentkursus, dvs et kursus der fortæller dig smutvejene for opfinderen i systemet. 5) www.match-online.dk eller tilsvarende mægler kunne være en mere fokuseret måde at skaffe kapital/partner. 6) Pas på med at få en kapitalpartner ind der viser sig at være en "sleepingpartner" og en klods om benet. 7) Du kunne overveje at søge Vækstfonden om en ordentlig pose penge, i gamle dage var det risikofrit, jeg er ikke up-to-date med Vækstfondens vilkår. 8) Mht distributionskanal, er der som regel kun én + et par alternativer, så den der optager den bedste kanal får markedet. Så patent er godt men at sætte sig på den bedste distributionskanal som den første på markedet er ofte en bedre strategisk position. Håber ikke der gik for meget teori i den, men mange andre vil måske også læse dette og måske hente noget inspiration. |
Kære Michael Jeg synes Søren Lanng beskriver rigtige mange gode vinkler til dit indlæg. Der er dog et par ting som måske kunne gøres bedre rent strategisk.
Når man indlevere en patentansøgning, så kan man godt gøre det uden at lave en nyhedsundersøgelse - den omtalte indenfor startgebyret i Patent og Varemærkestyrelsen er ikke en pind værd.
En nyhedsundersøgelse kan gennemføres ved selvstudie via internettet samt i P & Vs bibliotek - samt en grundig undersøgelse af markedet som alligevel skal laves, hvis man vil have et billede af konkurrencesituationen etc.
Et alternativ er at beskrive sin ide så detaljeret som muligt, hellere 10 end 5 sider. Indleverer patentansøgningen og få h.h.v en prioritetsdato samt et girokort, som man blot lægger i skuffen indtil 11 mdr og 27 dage efter ansøgningsdatoen - herefter kan man vælge om man vil fortsætte eller droppe den patentansøgning. Det koster lidt ekstra at genstarte ansøgningen indenfor de 11 mdr og 27 dage - til gengæld kan man hvis ansøgningen droppes, være sikker på at der ikke sker en offentliggørelse. Idet P & V først behandler sagen elektronisk når der er betalt. Betaler man ikke arkiverer de sagen lodret når de 12 mdr er gået.
Jeg vil stærkt anbefale at man venter så længe som overhovedet mulgt med at indleverer en patentansøgning. Hold kæft og gem din ide grundigt indtil du er klar til en markedsføring. Skal du absolut på messe, skal du have en pat. pending (dvs en indleveret patentansøgning med en prioritetsdato før du offentliggøre noget som helst af din ide)
Når du starter en patentansøgning har du 12 mdr før det bliver dyrt. Skal du beskytte dit produkt i andre lande, skal du indlevere en PCT patentansøgning via et patentbureau (det er for avanceret at gøre selv) En PCT patentansøgning koster nemt for fase 1 og 2, DKK 150.000!
For den efterfølgende landebeskyttelse bliver det først rigtig dyrt. Hvis din "dims" er nem at kopiere og dit marked er stort, så løber landebeskyttelsen nemt op i DKK ½ -1 mill i startgebyr og herefter en løbende udgift af dimensioner. Derfor skal du være bombesikker på at du har fået en god markedsandel - ellers er det hele spild af penge.
M.h.t en kapitalpartner, så find en producent der ikke laver det du gør i, dermed kan du til en vis grad sikrer dig at denne producent ikke har produkter der er i konkurrence med dit produkt.
Der findes ganske mange plastproducenter med overskudskapacitet, så prøv dig frem.
Forretningsplaner er en videnskab for sig selv. Hvis man havde et uredelighedsnævn for folk der fortæller hvordan man laver en FP, som man har for forskere - så sad der mange af disse rådgivere bag lås og slå:-)
Lav en kort FP med angivelse af teknologi, med idegrundlag. Marked, med analyse af konkurrenter etc, økonomi, hvad koster prototyper, værktøjer/forme, markedsføring etc og personerne bag. Max 5 sider næsten i telegramstil. For at kunne være meget præcis, skal du have et meget omfattende baggrundsmateriale - medmindre du blot stikker fingeren op i luften og gætter:-)
NB. Du kan evt sende en email hvis du vil have en uddybning.
Med venlig hilsen
Lars C
|
Lad mig tilføje at det ofte slet ikke er nødvendigt at patentere wordlwide, men blot i USA og måske Tyskland - afhængig af dit produkt naturligvis. På http://www.uspto.gov/ kan du søge patenter on-line, men de er et par år gamle, her kan du også se hvad det koster. Jeg er nu ikke helt med på den der med at vente så længe som muligt med at indlevere ansøgningen, jeg var selv én måned for sent ude da jeg ville patentere TinyPC modulet tilbage i 1998. |
Hej Søren... Tak for inputtene, de er taget ad notum (-:
...Vil dog kort indskyde, at jeg skam ikke sidder og tuder over hverken manglende kapital, knowhow eller manpower, men er nu nået til en mur, som er en anelse højere end de andre mure jeg endnu har mødt. Så essensen med indlægget var at finde en person, som kan give mig det fornødne skud epo(med de nævnte ingredienser), så jeg kan komme over denne mur(-:
Sparring er for mig lige så vigtig som føde, men erhvervscentrene som du nævner føler jeg ikke kan bidrage med mere(jeg har været i audiens hos 3 af dem), da de nærmest følger en manual, hvadenten du vil sælge loppehalsbånd til guldfisk, lastbiler eller revisorbistand. De har ikke selv prøvet at falde i hullerne eller stå foran muren...Men det har de fleste herinde fra formentlig prøvet, samt dem jeg møder i andre netværksgrupper på nettet og i levende live, og det kan jeg bruge til noget konstruktivt...
Da jeg har lidt huller i min hukommelse må du tilgive mig, hvis jeg har overset at kommentere dele af dit indlæg...(-: Tak!''
Mik |
Hej nse... Det drejer sig om en "plast-fjut", som stort set alle på kloden er i kontakt med tit og ofte livet igennem. Det er et følgeprodukt til bl.a. et produkt som verden har drukket i over 100 år, så kunderne er absolut tilstede...Den skal sælges til dagligvarebutikker, tankstationer, kiosker m.v. Det er et billigt produkt (ca. 20-25kr/4 stk, den er (begrænset) genanvendelig og vil blive ligeså uundværlig som coca-cola er idag. Eneste geografiske begrænsninger kan være Bora-Bora bjergene og de mest øde egne af Tibet...
Mængdesalg igen, igen og igen...Det er filosofien herfra...(-:
Mik |
Hej Lars... Tak for tipsene omkring patenteringen...Jeg har rendt PVS på dørene, haft adskillelige møder med div. patenbureauer og agenter og konklussionen er; total forvirring gr. modstridende forklaringer af regler og love.
Derfor har jeg selv udformet og indsendt patentansøgningen, for på et senere tidspunkt at revidere den.
Tak for resten af indlægget, det er læst og taget til efterretning...(-:
Mik
|
Lad mig tilføje at du som opfinder/iværksætter bevæger dig uden for dit felt hvis du selv forsøger at ansætte nøglemedarbjdere. I dette tilfælde kan din succes meget vel afhænge af hvem du vælger. |