Hej Ole Rent teoretisk og teknisk er Cisco løsningen den mest sikre, det er der ingen tvivl om. Men PPTP løsningen er en gennemprøvet VPN teknologi som har været brugt i over 12 år uden der har været nogle rapporterede sikkerhedsproblemer med Micosofts løsning. Jeg bruger selv SSH idag fordi mine servere primært kører linux og SSH er teoretisk mere sikker og praktisk mellem unix/linux servere, men som VPN løsning er den ikke lige så god fordi det er ikke alt trafik som kommer i gennem tunnelen med mindre man selv angiver portene, så jeg overvejer at bruge PPTP til nogle af mine ting og så kun ssh mellem serverne. SSH har været udsat for sikkerhedsproblemer, som du sikkert er bekendt med er det en open source teknologi som anses som meget sikker, men den har altså været udsat for problemer. Sådan set ud fra bådet et praktisk, økonomisk og driftmæssigt syn så er der ikke noget som slår PPTP, det er en nem, hurtig og robust teknologi. Cisco løsningen som er baseret på IPSEC er dyr og ikke helt problemfri, men burde kunne laves på en dags tid. RRAS kan også lave IPSEC tunneler og vist også SSL tuneler så det kunne man måske kigge på som alternativ. Hvis det er til erhverv så lad være med at sats på noget som ikke er gennemprøvet, det er rimeligt surt at stå med noget som ikke virker ordentligt eller er ustabilt og det er det som tæller i den sidste ende sikkerhed eller ej så bliver du bedømt på om tingene virker.....gør det ikke det så kan du godt glemme om alle mulige søforklaringer om at du har valgt den teoretisk sikreste løsning. |
Cisco, Zyxel, og alle de andre "It sikkerheds leverandører" har hvert deres produkt, som hver i sær fungerer glimrende.
Jeg har - ligesom Peter Nilsson - i flere år gjort brug af "både og" - jeg har kunder med 50+ VPN brugere som hver dag arbejder via PPTP vpn og er SUPER glade for det. og jeg ahr kunder med både Zyxel og Cisco VPN, som er glade for det.
At hænge valget op på "det her er mere sikkert end det andet" er i mine øjne noget bavl - hvis man kører VPN og har et sikkert kodeord - dvs. IKKE 1234 - så er alle løsninger sikre!
FORDELEN ved at lave en eller anden form for PPTP vpn, RRAS eller Hardwarebaseret er, at du SELV kan administrere adgangen til netværket. Sætter du en Ciscobox op, så skal du betale konsulenttimer hver gang en ny bruger skal på eller af!
Kim