Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"De store vil blive de små, og de små vil blive de store"

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære venner

I denne tid, hvor usikkerheden spreder sig med hastige skridt, nærmest som en steppebrand, bliver jeg inspireret af et gammelt ordsprog, som lyder:

"De store vil blive de små, og de små vil blive de store"

Det får mig også til at tænke på noget, jeg læste omkring mod.

Når du bevæger dig ind i livet, hvad ser du så? Der kommer en kraftig storm og store træer segner. ifølge Charles Darwin burde de overleve, fordi de er de stærkeste. Et gammelt stort træ med utal af rødder, giver en følelse af styrke og kraft. Selvfølgelig kæmper træet - men efter stormen er det faldet, det er dødt, det er ikke længere levende, og al den styrke, som man troede ville være der er forsvundet. Stormen var for meget. Stormen er altid for meget, for stormen kommer fra helheden, og træet er blot et enkelt individ.

Så er der små planter og græs - når stormen kommer, giver græsset efter, og stormen kan ikke skade det. Det kan højst give det en god rengøring, det er det hele; alt det snavs, som det har samlet på sig, bliver skyllet bort. Stormen giver det et godt bad, og når stormen er forbi, danser de små planter og græsset igen højt.

Så hvad skete der egentlig i denne historie?

Det store træ fulgte Charles Darwin. Det var meget logisk, det prøvede at stå imod, det prøvede på at vise sin styrke. Hvis du prøver at vise din styrke, vil du blive besejret. Alle Hitler'e, alle Napoleon'er er store træer, stærke træer. De vil blive besejret.

Græsset fulgte Lao Tzus vej. Ingen kan besejre dem, fordi de altid er villige til at give efter. For hvordan kan man besejre en, der giver efter, og som siger: "Jeg er allerede besejret"

Vær opmærksom

Forvent det bedste - forbered dig på det værste

Kh. Jens L. More

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)