Er der nogen herinde, der ved, om der er nogle regler for betalingsfrister på en faktura? Må man fx godt skrive, at den skal være betalt inden 3 dage? Og hvis ja, er dette så tre bankdage eller bare dage generelt (og fx hen over helligdage?).
Er der evt. nogle regler, der siger, at minimumsbetalingsfristen er inden 8 dage? Eller er det lige meget, hvilken frist der står, bare kunden har betalt fakturaen inden 30 dage?
Hvad siger reglerne? Og hvor finder man de regler?
Mange tak og god aften.
Og nej, jeg er ikke leverandør i dette tilfælde, men kunde.
Er der nogen herinde, der ved, om der er nogle regler for betalingsfrister på en faktura? Må man fx godt skrive, at den skal være betalt inden 3 dage? Og hvis ja, er dette så tre bankdage eller bare dage generelt (og fx hen over helligdage?).
Er der evt. nogle regler, der siger, at minimumsbetalingsfristen er inden 8 dage? Eller er det lige meget, hvilken frist der står, bare kunden har betalt fakturaen inden 30 dage?
Hvad siger reglerne? Og hvor finder man de regler?
Mange tak og god aften.
Og nej, jeg er ikke leverandør i dette tilfælde, men kunde.
Hej Nina
Der er ikke nogen regler. Du bestemmer selv, hvor lang kredittid dine kunder skal have.
Du kan endda fremsende en faktura påført: "Fakturaen er forfalden til betaling".
Hvis du giver x antal dage, så opfattes dette normalt, som de almindelige dage, idet søgne-/helligdage ikke medtages, men derimod tæller weekends med i dagene.
Ok - tak for opklaring - som forøvrigt ikke omhandler en vare, men en ydelse. Godt at kende reglerne.
Giver altid selv en frist på mellem 8 - 14 dage for mine egne konsulentydelser. Synes, det er god service og ser det egentlig ikke som kredit. Vil jo gerne have kunder, der gerne vil købe igen, fordi de har haft en god købsoplevelse (og selvfølgelig en god ydelse), hvor jeg ikke har stået på nakken af dem med det samme for at få mine penge, men hvor de har haft tid til at betale beløbet inden for en tidsramme, hvor alle er tilfredse. Har forøvrigt aldrig oplevet kunder, der ikke har betalt til tiden.
Dog skal du - for at være helt "sikker" havde aftalt betalingsbetingelser med dine kunder. Dette gøres f.eks. i en ordrebekræftelse, under et afsnit som f.eks. kunne hedde leverings og betalingsbetingelser.
Dette er også "smart" i forbindelse med renter i relation til "for sent" betaling. Man kan nemlig ikke tage renter for f.eks. betaling efter 2 måneder, og man havde selv forventet og få sin betaling med det samme eller efter 8 dage eller noget andet.
Så jo det er rigtigt man bestemmer selv betalingsbetingelser.
Men sørg også for, at kunden er gjort opmærksom på dette i en aftalebekræftelse (ordrebekræftelse). Så opstår der ikke tvister omkring dette, og dommeren i byretten bliver også glad. Han eller hun kan hurtigere sige "Thi kendes for ret"...
Dette er også "smart" i forbindelse med renter i relation til "for sent" betaling. Man kan nemlig ikke tage renter for f.eks. betaling efter 2 måneder, og man havde selv forventet og få sin betaling med det samme eller efter 8 dage eller noget andet.
Hejsa :o)
Faktisk er det sådan at:
Renter kan kræves (Nationalbankens udlånsrente pr. senest forudgående 1/1 eller 1/7 med et tillæg på 7%) enten
- fra forfaldsdagen, hvis den er fastsat i forvejen ... og ellers
- 30 dage efter afsendelse af betalingsanmodning (fx faktura)
Dvs. hvis der intet er fastsat i forvejen kan man opkræve renter hvis fakturaen ikke er betalt efter 30 dage.
Dog vil alt være meget mere simpelt, hvis man fastsætter betalingsbetingelserne inden man indgår en aftale om salg :o)
Dog vil alt være meget mere simpelt, hvis man fastsætter betalingsbetingelserne inden man indgår en aftale om salg :o)
Susan :o)
Ja og netop det er også min pointe: men du glemmer Susanne at det er fint med "generaliseringer".
Men der bør også ses på om det er privat kunder eller erhvervskunder. Da der på disse 2 segmenter/målgrupper gælder forskellige rentevilkår, i f.eks. for sent betalinger.
Men Ninas spørgsmål var og er blebet besvaret med at hun bestemmer selv sine betalingsbetingelser. Dog er det smart også at gøre kunderne opmærksom på dette i en ordrebekræftelse.
Det tråden så "udvikler" sig til er mere et spørgsmål om hvad man kan tage i "strafrenter", ved for sent betaling.
Så jo det er rigtigt man bestemmer selv betalingsbetingelser.
I teorien jo men i praksis nej
min egen erfaring er at mange special offenlige institutioner f.eks KBH eller Århus Universitet har svært ved at kunne overholde betaler under 30 dage.
Noget andet er de store firmaer såsom Novo, Dong ....osv. De bruger en metode hvor det er dem der dikterer leverandøren hvad Deres betalingsbetingelser, den er ofte meget lang minimum 60 dage.
I begge tilfælde er det jo ikke kunder man lige sender til inkasso fordi de ikke betaler efter 10 dage.