Jeg er blevet kontaktet af Aarhus Købmandsskole som gerne vil have mig og en anden, til at komme og holde et foredrag om iværksætteri i starten af det nye skoleår (august). Det er noget vi glæder os rigtig meget til, men dog har vi ingen erfaring med foredrag, så derfor vil vi gerne have nogle gode råd.
Vi mangler lidt en agenda for foredraget. Hvilke emner berører du, når du holder foredrag og i hvilken rækkefølge?
Jeg er blevet kontaktet af Aarhus Købmandsskole som gerne vil have mig og en anden, til at komme og holde et foredrag om iværksætteri i starten af det nye skoleår (august). Det er noget vi glæder os rigtig meget til, men dog har vi ingen erfaring med foredrag, så derfor vil vi gerne have nogle gode råd.
Vi mangler lidt en agenda for foredraget. Hvilke emner berører du, når du holder foredrag og i hvilken rækkefølge?
Mvh.
Anders Helbo Sørensen
Jeg har ikke holdt foredrag, men jeg vil anbefale at øve dig en smule med enten familie eller lignende. Det kan være svært for mange at gøre og at stå foran mennesker i en gruppe er meget anderledes end at stå på en scene.
Så det ville være fedt, hvis i kunne "låne" en scene, hvis det er et problem at stå foran mange mennesker.
Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.
Cool Lasse. Tak for det. Har nu aldrig haft problemer med at stå foran et publikum, hverken ved eksamner, fremlæggelser osv. Men at blive tilbudt at holde et foredrag, uden selv at have taget kontakt, lægger alligevel et ekstra pres på én ;D
Cool Lasse. Tak for det. Har nu aldrig haft problemer med at stå foran et publikum, hverken ved eksamner, fremlæggelser osv. Men at blive tilbudt at holde et foredrag, uden selv at have taget kontakt, lægger alligevel et ekstra pres på én ;D
Ja jeg ville også selv lægge meget energi i det, men du skal ikke forvente at eleverne vil være interesseret i hvad du snakker om.
De fleste har den danske mentalitet overfor iværksætteri, så gør det spændende, jeg ville bruge en aften på at gennemgå de bedste oplæsere på TED.com og skrive nede hvad deres kvaliteter er.
Det er en kunst at fange publikummet og det hjælper med et personligt kendt brand, men det positive er at et foredrag, hjælper at bygge dette. Du kan næppe nå deres erfaring på en sommer men en analyse kunne vise guldkorn, her er et par eksempler:
Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.
Du kan godt få min agenda fra mine foredrag -> men jeg tror ikke at du kan bruge den til noget. Jeg tror heller ikke at det du har brug for.
Hvis jeg var dig ville jeg:
Træde et skridt tilbage og overvej hvilket budskab du (og Købmandsskolen) ønsker at overbringe publikum. Hvad skal de huske fra dit foredrag? Din beskrivelse af "iværksætteri" rummer en masse muligheder.
Formuler din målsætning på en linje eller to - ikke mere
når du har styr på hvad du vil fortælle, kan du begynde at tænke over hvordan du vil fortælle: Da jeg startede med at holde foredrag fortalte jeg om hvad jeg synes var spændende. Det var en kæmpe begynderfejl. Du skal møde dit publikum. Prøv at tænk på en god standup-komiker. Han tager taler ud fra de ting som publikum kan relatere til. Det gør den gode foredragsholder også. Nu er mine foredrag fyldt med annekdoter om mennesker. Mennesker som er i situationer på en slagmark med med de samme følelser, som vi alle har. Det gør at publikum kan relatere sig til historien.
Prøve at tilrettelægge det hele dit foredrag så du kan holde det uden brug af PowerPoint - bare dig og et par noter, evt. en flipover ellet et whiteboard. Det gør det meget mere levende.
Huske på at du skal have dit publikum til at grine. Uden humor bliver det bare endnu en lektion på Købmandsskolen.