Men.. hvor vigtige er de rent praktisk? Altså et eller andet sted har man det hele i hovedet.. Jeg kan godt forstår at det er en god ting at have det hele på papir, når man skal presenter idéen over for rådgivere og investore, men når det kommer til stykket er det ikke den helt samme idé man få ned på papiret som det er når det er i ens hoved.. Det kommer nok an på hvad det er man har i tankerne, men jeg tror selv at man har et meget tydeligere billede i hovedet end det man kan f frem gennem en forretningsplan. Det jeg ville høre jer ad, er om i har brugt jeres forretningsplan til andet end at vise jeres idé frem til dem der skulle få et indsigt i jeres tankegang... |
Forretningsplan og budgeter...
- 1
Godaften. Jeg har ikke brugt den til spor andet, end ''blot'' at vise min idé til andre. I mit tilfælde har jeg dog hurtigt måtte se i øjnene at den var blevet forældret i løbet af få uger, for idéerne kører frem! - Så ikke altid man har mulighed for at holde den opdateret. Jeg har brugt den som et værktøj overfor mig selv, at jeg i den sammenhæng har skrevet mine tanker og idéer ind i den. Så hvis jeg kom på en ny idé, fik den en plads i min forretningsplan, er jo altid lettere at huske når tingene er på skrift. Men tror de andre Amino''er kan give mig ret i, at en forretningsplan for den lille virksomhed ikke bruges til andet det rent formelle, hvis man skal i banken eller finde investorer. |
Jeg går og roder med tanken om et tøjmærke, sammen med en designer.. Jeg har derfor en scrab-bog hvor alle idéerne kommer på både i skrift og i form af tegninger.. For mig er den bog 1000 gange mere værd en en forretningsplan. Derudover har vi en hjemmeside som holder styr på opgaver, tanker, idéer og den slags.. Jeg syntes bare at det er svært at samle ALLE de ting i en forretningsplan, uden at den er "halv".. Derfor syntes jeg at den mister sin værdi hvis man skal være helt objektiv.. Venligst, Steph |
Det første, jeg gør, når jeg får en ny idé er at reservere et evt. domæne. Det næste jeg gør er at lave et budget. Sådan løseligt. Men alligevel: Hvor mange penge skal jeg bruge, og hvor vil jeg få dem fra? Så i min verden er budgetter vigtige. Forretningsplaner er noget, man skriver, for at vise sine omgivelser, at man har styr på alle de spørgsmål, der dukker op. Men det er ikke altid, der er brug for en forretningsplan: Hvis man læser en skabelon til en forretningsplan igennem og synes, at man kan svare på alle spørgsmål, er det ikke nødvendigt at skrive den. Men hvis der er nogle spørgsmål, som er svære, er det måske lige netop der, man skal fokusere. Afhængigt af virksomhedstype, naturligvis. Jo mere komplekst og risikobetonet, forretningsideen er, jo mere afklaret om vejen, skal man nok være. Hvorimod jeg vist godt kan røbe, at det kan lade sig gøre at blive selvstændig bogholder uden at have skrevet hverken en hel roman (altså en stor forretningsplan) eller et godt budget. Generelt set er det meget mere vigtigt at bruge energi på at få sin 1. kunde end det er at beskrive "muligheder og trusler i nær- og fjernmiljø", som i nogle forretningsplanskabeloner er et standardspørgsmål. Et sprudlende og detaljeret salgsbudget med tilhørende kommentarer (altså salgsdelen af forretningsplanen) er et godt sted at have fokus i starten. |
Det er en god øvelse at skrive en forretningsplan. Selve resultatet er måske ikke så brugbart, men når du skal skrive forretningsplanen, bliver du tvunget til at tænke anderledes. Og du bliver tvunget til at finde facts om f.eks. kundegrundlag og forretningsstrategi. Selve det at du bliver tvunget til at formulere dine idéer på skrift starter en kreativ proces. Du bliver tvunget til at se mangler ved din idé. Du bliver tvunget til at tænke over, hvordan du kan formulere idéen overfor andre. Du bliver tvunget til at dokumentere, at der er et marked. Når du skal udfylde standard-forretningsplanens mange punkter, popper der nye idéer op, som du ikke ville have fået på andre måder. Når du skal formulere dig kort og præcist, bliver du bevidst om, hvorvidt din forretningsidé er triviel eller god eller ny eller genial. Er det en idé, som sælger sig selv, eller noget som du skal ud og skabe et behov for? Den vigtigste øvelse, som forretningsplanen fremtvinger, handler om, hvorvidt forretningsidéen hænger sammen. Det får man overblik over, når man bliver tvunget til at sætte tal på det potentielle marked og de omkostninger til markedsføring som skal til for at nå ud til dette marked – sammenholdt med produktions- og driftomkostninger. Det er denne øvelse, der fortæller dig, om du skal sælge til dine nærmeste venner, om du skal sælge til hele Danmark eller om du skal sælge til hele verden. Og det er budgetter for hvert eneste alternativ der viser, om det kan komme til at hænge sammen. Derfor hører forretningsplan og budget sammen. Pludselig sidder man og kan læse sort på hvidt, at man tjener flere penge ved at sælge 2.000 varer i Danmark end ved at sælge 20.000 varer i Australien. Det er sådan nogle ting, man ikke kan vide, før man har været hele øvelsen igennem. Det er min erfaring, at de færdige skabeloner til forretningsplaner er en god hjælp. Man skal tvinge sig selv til at udfylde samtlige punkter i indholdsfortegnelsen og man skal huske at være ærlig, ellers er det sig selv, man narrer. Og det koster. Hvis du synes, at der skal pyntes på virkeligheden overfor banken, så lav den sande version først for din egen skyld – og skriv den bagefter om til en sminket udgave til banken. mvh. Bo Jensen Butik Go’aften |