Hej Aminoer Vi har haft en af vores medarbejdere til at sidde og 'blogge' for os indenfor det varesegment vi sælger varer i. Vedkommende har selv skulle styre indlæggende ud fra de retningslinjer vi har udstukket. Da man ikke selv kan opfinde nyheder, har der skulle findes nyheder på andre sider, som så SKULLE omskrives, da vi selvfølgelig ikke er interesseret i at bryde nogens copyright. Medarbejderen var orienteret omkring at kopiering var strengt forbudt. Den anden dag modtager jeg så en mail, med en faktura pålydende et svimlende højt beløb. Vedkommende påstår at jeg har (domænet er registreret i mit navn) kopieret hans tekster og fakturerer mig derfor nu for dette. Hvis der ikke betales anlægges der et civilt søgsmål! Nu har jeg sammenlignet de blogindlæg der er tale om, og kan godt se at der ikke er omskrevet synderligt meget ifht. artiklens ordlyd. Med andre ord er det den samme artikel hvor enkelte ord er byttet ud eller fjernet hist og pist, og så er der fjernet en stor del af artiklen. Der er rejst 'erstatningskrav' på 4 varebeskrivelser på ialt 109.375 DKK inkl. moms (i form af en faktura som sagt). Hvis vi betaler med det samme, og fjerner artiklerne fra bloggen kan vi 'slippe' med at betale 20% = 21875 DKK. Hvis indehaveren af teksterne havde kontaktet mig da han opdagede det, havde jeg selvf. slettet indlæggende med det samme, og irettesat vores medarbejder, da vi selv skriver unikke tekster på vores egen shop, og heller ikke er interesseret i at andre kopierer disse. Et brud er dog øjensynligt sket, og mit spørgsmål går nu på hvor meget indehaveren af teksterne har ret til i 'erstatning' for den delvise kopiering der er lavet af hans tekster (4 stk.) ? |
Jeg synes ikke prisen på ca kr. 5000 pr artikel er direkte urimelig.
I sidste ende er det jo op til en dommer at afgøre hvad der er ret og rimeligt, i en retsag kan du hurtigt bruge mere end 20.000 kroner på sagsomkostiningerne alene, og du står jo ret skidt i forhold til at vinde hvis du selv kan se at der er tale om kopiering.
Du har kort sagt to muligheder.
1. Erkend misbruget og betal det krævede beløb og slip for en masse dårlig omtale og en retssag.
2. Ignorer henvendelse og afvent og se om forurettede gør alvor af truslen om at trække dig i retten.
Min personlige mening er at mulighed nummer 2 er tåbelig i sådan en sag her.