Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brud på copyright

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 13. Aug 07
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi har haft en af vores medarbejdere til at sidde og 'blogge' for os indenfor det varesegment vi sælger varer i. Vedkommende har selv skulle styre indlæggende ud fra de retningslinjer vi har udstukket. Da man ikke selv kan opfinde nyheder, har der skulle findes nyheder på andre sider, som så SKULLE omskrives, da vi selvfølgelig ikke er interesseret i at bryde nogens copyright. Medarbejderen var orienteret omkring at kopiering var strengt forbudt.

Den anden dag modtager jeg så en mail, med en faktura pålydende et svimlende højt beløb. Vedkommende påstår at jeg har (domænet er registreret i mit navn) kopieret hans tekster og fakturerer mig derfor nu for dette. Hvis der ikke betales anlægges der et civilt søgsmål!

Nu har jeg sammenlignet de blogindlæg der er tale om, og kan godt se at der ikke er omskrevet synderligt meget ifht. artiklens ordlyd. Med andre ord er det den samme artikel hvor enkelte ord er byttet ud eller fjernet hist og pist, og så er der fjernet en stor del af artiklen.

Der er rejst 'erstatningskrav' på 4 varebeskrivelser på ialt 109.375 DKK inkl. moms (i form af en faktura som sagt). Hvis vi betaler med det samme, og fjerner artiklerne fra bloggen kan vi 'slippe' med at betale 20% = 21875 DKK.

Hvis indehaveren af teksterne havde kontaktet mig da han opdagede det, havde jeg selvf. slettet indlæggende med det samme, og irettesat vores medarbejder, da vi selv skriver unikke tekster på vores egen shop, og heller ikke er interesseret i at andre kopierer disse.

Et brud er dog øjensynligt sket, og mit spørgsmål går nu på hvor meget indehaveren af teksterne har ret til i 'erstatning' for den delvise kopiering der er lavet af hans tekster (4 stk.) ?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:10

Jeg synes ikke prisen på ca kr. 5000 pr artikel er direkte urimelig.

I sidste ende er det jo op til en dommer at afgøre hvad der er ret og rimeligt, i en retsag kan du hurtigt bruge mere end 20.000 kroner på sagsomkostiningerne alene, og du står jo ret skidt i forhold til at vinde hvis du selv kan se at der er tale om kopiering.

Du har kort sagt to muligheder.

1. Erkend misbruget og betal det krævede beløb og slip for en masse dårlig omtale og en retssag.

2. Ignorer henvendelse og afvent og se om forurettede gør alvor af truslen om at trække dig i retten.

Min personlige mening er at mulighed nummer 2 er tåbelig i sådan en sag her.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 171
Fra  LichtenbergPress Skrevet kl. 12:13
Mit råd i første omgang er at prøve at klare den i mindelighed. Fjern teksterne og ring og forklar sagens sammenhæng, som den er forklaret her. Undskyld mange gange.
De beløb du nævner er meget høje og hvis du kan sansynliggøre at det er en medarbejders fejl eller sløsethed, (og i iøvrigt har fjernet teksterne øjeblikkelgt) så er det min vurdering at en erstatningssag ikke vil give den forurettede part noget.

Iøvrigt, ophavsretten til tekster en alvorlig sag, men retten til at citere tolkes meget bredt.
Man har ophavsret til en tekst, men ikke til tekstens emne, hvilket blandt andet betyder at omskrivninger i meget vid udstrækning er tilladt.

De kunne være interessant, hvis du kunne vise nogle eksempler på den oprindelige tekst og den tekst din medarbejder har skrevet.
Tilmeldt 13. Aug 07
Skrevet kl. 12:20

Anders - prisen er sat til 17500 pr artikel ex. moms

Hans Henrik - jeg vil helst ikke have domæner o.l. på amino, ifbm. denne sag.

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 589
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 12:26

Hejdå,

Uden at have nogen som helst anelse om, hvordan en sådan sag foregår, men jeg kunne forestille mig, at det ikke ligefrem hjælper dig, hvis du vælger rettens vej, at du har skrevet dette indlæg. Du skriver selv, at 'et brud er dog øjensynligt sket', så hvis din 'modstander' fandt frem til det, ville det stille dig jævnt skidt..

Men som sagt, I've got no clue :)

Tilmeldt 13. Aug 07
Skrevet kl. 12:38

kristoffer - Det er derfor jeg ikke nævner domæner ;)

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 12:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders - prisen er sat til 17500 pr artikel ex. moms

Hans Henrik - jeg vil helst ikke have domæner o.l. på amino, ifbm. denne sag.

Men med "rabatten" er vi jo nede på godt og vel 5.000 pr. artikel - hvilket er en meget normal takst for den slags overtrædelser.

Jeg ville som Anders nævner vælge at betale - det er ikke værd at kæmpe for. Du kan måske forsøge dig med en forhandling omkring en form for rabat, så du kommer lidt længere ned.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 12:54

Hvis bare jeg fik lige så meget for mine artikler.. Spøg til side:

Kan man bare uden videre sende en regning, hvis man mener, at ens tekster er blevet kopieret? Om det er sandt eller ej virker det da en smule forrykt bare at knalde en faktura afsted på hundrede tusinde kroner. Men det er måske den gængse fremgangsmåde?

Jeg kunne ikke lige finde noget på Google, så hvis en herinde lige kunne oplyse mig, ville det være super. Gør man bare sådan, og er vi helt oppe i sådanne cifre normalt?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Halfdan Timm:
Kan man bare uden videre sende en regning, hvis man mener, at ens tekster er blevet kopieret?

Ja - bortset fra, at man selvfølgelig skal være sikker (det er ikke nok at "mene").

I mit billige tekstkoncept, Bedre billige tekster, hvor jeg har adskillige freelanceskribenter i gang har jeg beskyttet mig (og kunden) mod kopiering ved at lægge erstatningsansvaret over på den enkelte skribent. Det har trådstarter selvfølgelig ikke kunnet gøre, fordi der er tale om en fast tilknyttet medarbejder, der derfor handler på vegne af firmaet. Men mon ikke der er udsigt til kvajekager.

Jeg ville foreslå at fjerne artiklerne omgående.
Dernæst ville jeg ringe og beklage - jeg ville forklare, hvordan fejlen var sket og garantere, at den ikke bliver gentaget. Og så ville jeg forsøge at finde en løsning, som er til gavn for begge parter.
Måske har forurettede behov for nogle af de ydelser, som trådstarter leverer - på den måde kunne det blive "billigere" at rette op på fejlen.
Men sådan som kopieringen er beskrevet, er der ingen tvivl om, at der er tale om brud på ophavsretten, så det ville være tåbeligt at bruge tid og penge på en retssag.

- og tro mig: Hvis jeg var den forurettede, ville jeg være klar til at gå hele vejen i sådan en sag, med mindre der blev udvist en passende mængde ydmyghed.

Venlig hilsen

Hans

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 16:47

Jeg går ud fra at der er tale om handlinger udført af en reel ansat hos dit firma? Danske Loves 3-19-2 pålægger dig som arbejdsgiver et ansvar for de handlinger, som din arbejdstager udføre indenfor rammerne af arbejdet, så længe der ikke er tale om en abnormal handling, hvilket der vist ikke er tale om. Det er derfor korrekt for din modpart at rette kravet imod dig.

Du har en mulighed for at sende regningen videre til din arbejdstager, hvis situationen falder ind under erstatningsansvarslovens § 23, men det vil jeg også mene det er tvivlsomt om den gør. 

Det er min umiddelbare vurdering, baseret på hvad jeg lige har læst i denne tråd, at du er erstatningsansvarlig for den handling som din arbejdstager har udført, og den eneste diskussion du altså reelt set kan tage er for størrelsen på erstatningen.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig direkte.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)