Dublet af indlæg i andet forum, men tænkte det måske var mere interessant i dette? Jeg sad faktisk lige og funderede lidt over at i forbindelse med et par af mine selskaber der har jeg det forholdsvist nemmere hvis jeg vil sælge en andel, mens jeg ved mit privatejet har det lidt vanskeliger, men da det alligevel skal konverteres, så bliver det nogenlunde det samme, men uanset hvad kræver det jo en aftager og hvor er de mindre af disse?. Jeg synes desværre altid forhandlinger ender med at være all or nothing og medmindre man ikke selv gider mere, så er dette vel ikke en løsningsmodel uanset summens svimlende størrelse, normalt tænkende mennesker sælger jo ej heller sit barn uagtet summens størrelse! Mange på amino driver sikkert velfungerende virksomheder med årlige vækstrater i omsætningen på 25-50% og dermed nok også et grundlag som er fremtidssikret i et eller andet omfang, er det alene fordi en investor eller anpartshaver etc. vil have mest mulig kontrol at man må se sig nødsaget til at skulle sælge, hvis man vil have noget ud. Teoretisk eksempel: Man bliver tilbudt 60mio. eller mere hvilket for mange måske er en ok pris, men hvem siger ikke at den pågældende i bund og grund ville føle sige bedre stillet med eksempelvis 5 små investorer på hver 1-2 mio. mod eksempelvis blot 5% hver? Så ville der måske stadig være både lidt til det ene og det andet? MEN igen, hvor finder man så de 5 "små"? |
Hej Ricki,
En del af de selvstændige jeg kender skyder med jævne mellemrum penge i nye projekter hvor de tror på et vækstpotentiale over en periode. Ikke mange af dem skyder penge i veletablerede virksomheder som er kommet ud over de første udfordringer. Dette skyldes for det første at det er noget dyrere - naturligvis. Herudover ønsker (tør) ingen af dem at skyde penge i projekter, hvor de ikke kan få den kontrol med virksomheden som de ønsker. Så for deres vedkommen er det derfor, de ikke inversterer penge i projekter og får 5 % og dermed bliver mindretalsaktionærer.
Der er helt sikkert andre holdninger til dette, såsom spredning af risiko osv. som jeg selv hælder mere til personligt. Men det er da to forskellige holdninger som kan være udslagsgivende for den problematisk du stiller op. :)