Hej folk! Som I nok kan regne ud fra min overskrift, er det ikke lige moms og skatter der er min stærke side. Men man kan jo også kun blive klogere. Derfor har jeg en række spørgsmål jeg håber I kan hjælpe lidt med.. Mit firma er et autotransport firma (enkelmandsvirksomhed), som bl.a. henter biler for kunder i hele EU. Min autotransporter er købt længe inden firmaet startede - men nu skal den kun bruges til firmaet, hvordan registrerer jeg det, og hvilke fordele giver det mig? Ang. denne autotransporter: Den bruger jo noget diesel, når der hentes biler, hvilken konto vil man typisk registrere det på og hvad med moms? Og hvad med reservedele til den? Udover at hente biler for kunder, henter jeg også biler til firmaet og sælger herhjemme, de skal jo også bruge brændstof, så hvilken konto ville man registrere det under? Og hvad med moms? Jeg har lige modtaget mail om at jeg skal huske moms her til maj - men min kammerat mener ikke jeg skal angive noget moms, fordi firmaet først er opstartet den 1/1-07, er det rigtigt? Det var da en del spørgsmål.. og der kommer sikkert flere efterhånden.. håber der er nogle søde kloge hoveder som kan hjælpe. Med Venlig Hilsen Brian |
Hej Brian
Autotransporter: Den bør indgå i firmaet med en vuderet pris. Skal posteres på anskaffelser i året hvis du hæver beløbe er modposten banken/kassen, hvis du ikke får pengene ud bogføres det på mellemregning.
Diesel udland: Diesel købt i udlandet er excl. moms - opret diesel konto uden moms.
Diesel indland: Er incl. moms og bogføres på brændstof med moms.
Reparetioner: Bogføres på reparation og vedligeholdelse af bilen - med moms.
Moms maj: Du er sikkert registreret hos Skat med kvartalsvis afregning af moms så det er OK.
Med venlig hilsen