Hejsa ! Står og SKAL finde nye erhvervslokaler i Køge-området indenfor de næste 2 måneder, da mit gamle lejemål brændte ned :-( Men det er noget af en jungel, hvor mange udlejere vil have skyhøje priser for deres lejemål, der i mange tilfælde har stået tomme i årevis. Derfor kunne jeg tænke mig at høre hvad der er en rimelig pris og hvad der er direkte billigt? Jeg er på jagt efter kombineret kontor/lager-lokaler i strørrelsen 100 til 200kvm eller deromkring. Gerne uistandsat, såfremt dette giver nedslag i leje og depositum. Mange vil have både 10 og 15.000 pr. måned, stort depositum mv. Andre er til at handle med (en smule), men hvad er rimeligt? For mig gælder det om at komme billigst muligt i gang igen, da likviditeten er strækt begrænset efter vi mistede alt (over 200.000,00 kr) i en brand ved Påsketid, så jeg er interesseret i: - Depositum så tæt på 0 som muligt. - Billig begyndelseleje (evt. trappeleje) - Gerne en lang lejekontrakt da vi helst ikke vil flytte igen foreløbligt (besværligt). - Må hellere være for stort end for småt, så man ikke vokser ud af lejemålet for tidligt, omvendt må prisen ikke være for dyr :-) Hvad er Jeres bud på hvad der er realistisk i denne situation? Med Venlig Hilsen: Alex Hansen, Sportspower.dk
|
Jeg kender ikke så meget til prisniveauet på lager/kontor, men find en kvadratmeterpris du er villig til at betale og kig eventuelt på hvad der tilbydes i området og find ud af hvad gennemsnitskvadratmeterprisen er, så har du noget at forholde dig til ved et nyt lejemål.
Du skal nok ikke forvente at nogen udlejer vil leje ud uden depositum. Det er deres sikkerhed for at du lige pludselig ikke er væk en dag eller løber for regningen. Selvom du sikkert er en fin fyr, så er det næsten umuligt for udlejer at løbe den risiko det er ikke at have et depositum på en mavefornemmelse af at du er en flink fyr.
En kreativ model kunne være at tale med banken og høre om de vil give en bank garanti for et depositum og så høre en eventuel udlejer om han vil være tilfreds med dette f.eks. de første 3-6 måneder hvorefter du så forsøger at omdanne den til et kontant depositum ved at indbetale til det hver måned eller lignende.
Husk også på at jo længere du er villig til at binde dig (2-3-4-5-6 måske endda 10 år) på en lejekontrakt des nemmere kan det være at forhandle gode vilkår igennem. Dog skal du være opmærksom på hvad denne binding kan betyde for din virksomhed skulle noget gå galt eller du vælger at lukke/sælge virksomheden.
Jeg tror du skal forvente at du ikke kan få det hele. Dvs lille depositum, trappeleje og en billig kvm pris. Så du må sætte dig ned og regne på hvad der bedst kan betale sig for din virksomheds likviditet de næste 12 måneder og se hvordan det påvirker den under de forskellige modeller hvor du f.eks. kun får én af tingene.