Jeg er så heldig at jeg har fundet den rette behandler til min klinik (kosmetolog) Hun skal ansættes 25 timer om ugen i en tidsbegræset periode til en start på 6 mdr (løntilskud) Jeg kan så bare ikke finde ud af om hun er funktionær, og med løn under sygdom m.v Hvis alt går som det skal vil jeg jo fast ansætte hende efter de 6 mdr. 1) Hvis hun bliver syg skal jeg så betale eller får hun syg d.p fra kommunen? 2)Barn syg skal jeg betale ? 3) Evt barsel/ barselsfonden- syg d.p? 4) Forsikring på medarbejder ? 5) kan man være timelønnet deltidsmedarbejder eller hvordan ??? Jeg er oprette i danløn så den del siger min bogholder køre helt som det skal når vi skal udbetale løn. Men jeg har virkelig brug for lidt hjælp. Håber på nogle kan hjælpe mig Hilsen Søs |
Som kosmetolog er man som udgangspunkt ikke funktionær. Derfor afhænger din medarbejders rettigheder af, hvad I har aftalt i jeres ansætelseskontrakt. (rettet jf. Anders indlæg nedenfor).
1. Hvad står der i kontrakten? Hvis der står, at hun får løn under sygdom, skal du søge sygedagpengerefusion. Det får du dog først efter tre uger med mindre du forsikrer dig sådan, at du kan få dagpenge fra 2. sygedag.
2. Alle har ret til fri under barns sygdom, men du skal ikke betale lønnen, hvis ikke I har aftalt det.
3. Du vil skulle betale penge til barsel.dk - og det vil blive opkrævet automastisk fra ATP-huset.
4. Du skal tegne en lovpligtig arbejdsskadeforsikring.
5. Ja, der er ikke noget problem i at være deltidsmedarbejder på timeløn.
Dbh
Anette Sand